مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین:

پرونده های ورودی به پزشکی قانونی ۴درصد افزایش داشته است

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۱۵:۳۷:۳۸
کد خبر: ۵۷۶۴۷۱
پرونده های ورودی به پزشکی قانونی ۴درصد افزایش داشته است
مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین از افزایش 4درصدی پرونده های ورودی به این اداره کل طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، دکتر بهزاد ولی زاده مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضاییه در این اداره کل برگزارشد، با اعلام این خبر گفت: طبق بررسی ها تعداد پرونده های ورودی به اداره کل پزشکی قانونی استان قزوین در سال95 نسبت به سال94 چهار درصد افزایش یافته است.

دکتر ولی زاده توضیح داد: در این زمینه معاینات بالینی حدود 35 هزار پرونده، اجساد 1000پرونده، امور آزمایشگاهی 5هزار پرونده و کمیسیون‌ها نیز حدود 200پرونده را به خود اختصاص داده اند.

وی تصریح کرد: طی دو ماه ابتدای سال جاری نیز 4384پرونده پذیرش شده که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته 18درصد کاهش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین از نزاع به عنوان بیشترین آمار در معاینات بالینی یادکرد و گفت: از آمار مربوط به معاینات بالینی بیشترین سهم با 9409 مورد مربوط به نزاع است که 235 مورد از مراجعات با بررسی صورت گرفته و نظر کارشناسی رد و 9174 مورد نیز تایید شدند که در مقایسه با 9632 مورد سال گذشته 5 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

دکتر ولی زاده ادامه داد: سال گذشته 6126مورد از معاینات بالینی انجام شده مربوط به مصدومان ناشی از تصادفات بود که در قیاس با 5302 مورد سال94 حدود 16درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به ضرورت افزایش سطح آگاهی مردم برای پیشگیری از مرگ ناشی از گاز مونوکسیدکربن عنوان کرد: آمار مربوط به فوت ناشی از استنشاق گاز مونوکسیدکربن در سال گذشته حدود 6 برابر افزایش داشت.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین با تاکید بر جایگاه پزشکی قانونی افزود: اهمیت، نقش و جایگاه پزشکی قانونی برکسی پوشیده نیست چراکه یکی از مهم‌ترین سازمان‌های کارشناسی کشور است که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون یک سوم پرونده‌های ورودی قوه قضائیه برای کار کارشناسی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شوند.

این مسئول عنوان کرد: خدمات این اداره به صورت خلاصه شامل معاینات سرپایی، ضرب و جرح، سوانح و رانندگی، حوادث کار، معاینات تحمل کیفری، توانایی انجام معامله و سلامت وضعیت روانی و جسمی افراد بوده و بخشی نیز مربوط به معاینات اجسادی است که مرگ‌های مشکوکی دارند.

دکتر ولی زاده از افزایش 7درصدی حوادث ناشی از کار در قزوین هم خبرداد و گفت: سال گذشته 669 پرونده مربوط به حوادث شغلی به این اداره ارجاع شد که در مقایسه با  سال94 حدود 7درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین خاطرنشان کرد: سالانه بیش از دو میلیون پرونده به پزشکی قانونی کشور ارجاع می‌شود که این رقم در استان قزوین بیش از 40 هزار پرونده است که کارکنان این اداره در نهایت جدیت به این موارد رسیدگی می‌کنند.

دکتر ولی زاده درباره تعداد پرونده‌های مربوط به موارد سقط درمانی هم گفت: 129مجوز سقط درمانی در سال95 صادر شد که در مقایسه با سال94 که 89مورد بود 45درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی شایع‌ ترین علت ارجاع جسد به پزشکی قانونی را مربوط به تصادفات اعلام کرد و افزود:سال گذشته 897مورد جسد به پزشکی قانونی استان قزوین ارجاع شد که در قیاس با سال ماقبل خود با افزایش  26درصدی مواجه بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین از زمینه سازی برای راه اندازی تخت تشریح در شهرستان تاکستان هم خبرداد و گفت: یکی از کمبودهای ما در پزشکی قانونی در زمینه تخت های تشریح است که برای رفع این نقیصه سال گذشته 120 میلیون ریال به شهرستان تاکستان اختصاص یافت که کارهای اولیه آن درحال انجام است و طی یک ماه آینده نیز آگهی مناقصه آن منتشر خواهدشد.

دکتر ولی زاده با بیان اینکه هیچ کدام از شهرهای تابعه استان قزوین دارای سالن تشریح نیستند اضافه کرد: موارد این شهرها به مرکز استان ارجاع داده می شود و سیاست نظام پزشکی کشور این است که شهرهای بزرگ دارای سالن تشریح شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا پس از شهرستان تاکستان شهرستان آبیک به این سالن مجهز خواهدشدکه برای تامین زمین آن رایزنی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به وجود سه تخت تشریح در کل استان افزود: این تخت ها به صورت امانی در سازمان آرامستان های شهرداری قزوین مستقر هستند.

دکتر ولی زاده از جلب رضایت نظام پزشکی کشور برای احداث مرکز معاینات اجساد و آزمایشگاه در قزوین خبر داد و افزود: برای تامین زمین این مرکز رایزنی و پیش بینی شده است و باتوجه به موافقت سازمان مرکزی بناشد تا از سال97 کار احداث آن آغاز شود که بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی تاکیدکرد: وجود یک ظرفیت ذخیره برای مواقع بحرانی در پزشکی قانونی ضروری است.

پزشکی قانونی2

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز