استاندار آذربایجان شرقی:

خطر اعتیاد در کمین همه خانواده‌هاست/ برای صیانت از نسل جوان همه باید پای کار باشند

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۶:۳۹:۴۵
کد خبر: ۵۸۲۲۴۹
خطر اعتیاد در کمین همه خانواده‌هاست/ برای صیانت از نسل جوان همه باید پای کار باشند
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خطر اعتیاد در کمین همه خانواده‌هاست، اظهار کرد: صیانت از نسل جوان اگر همه پای کار نیایند امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده در همایش 'صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر' در تبریز، افزود: نیروهای انتظامی و اطلاعاتی در استان به‌طور مستقیم با سوداگران مرگ درگیر هستند و در اقصی نقاط استان به‌صورت شبانه‌روزی در حال جهاد و مبارزه با مواد مخدر هستند.

وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه نیز پشتیبانی قضایی خوبی از اقدامات نیروهای انتظامی و اطلاعاتی داشته است، گفت: قدردان همه دستگاه‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد، خیران و کسانی که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را کمک می‌کنند، هستم.

جبارزاده اظهار کرد: نتیجه تمام این تلاش‌ها و اقدامات باعث شده که آذربایجان شرقی به استان عاری از معتاد متجاهر تبدیل شود و این افتخار بزرگی است که در کنار دیگر افتخارات نصیب مردم بزرگوار استان شده است.

وی اضافه کرد: در ماه‌های پایانی سال 1392 بعد از ورود ما به استان بنا داشتیم که شناختی از وضعیت استان داشته باشیم که بر اساس ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌ها، نخستین خواسته و تقاضای مردم موضوع پیشگیری و مبارزه با اعتیاد بود .

استاندار آذربایجان شرقی گفت: این خواسته 70 درصد از مردم بود که مسئولان استان را نسبت به این موضوع حساس کرد؛ به همین خاطر از گوشه و کنار استان گزارش‌هایی تهیه شد که اکنون هم یادآوری آن گزارش‌ها برای من دردآور است و هیچ‌کس نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار آن بگذرد.

وی ادامه داد: وقتی تصاویر جوانان و نوجوانانی که زیر پل‌ها ساکن شده بودند و از مواد مخدر استفاده می‌کردند را دیدم، باور نمی‌کردم که چنین صحنه‌هایی در شهر غیور تبریز وجود داشته باشد؛ این مکان‌ها در مرکز آذربایجان شرقی در شهر تبریز ایجاد شده بود، در شهری که مردم آن در طول تاریخ به تدین، انقلابی بودن و باشرف بودن مشهور هستند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: وقتی دختر نوجوانی می‌گوید که پدرم مرا به خاطر مواد مخدر به بهای ناچیزی فروخته یا توسط افراد خانواده مورد تجاوز قرار گرفته، این یعنی از بین رفتن شرف و غیرت و انسانیت و این موضوع برای مردمی که ناموس و غیرت، سرمایه اصلی آنان است، قابل قبول نبود.

جبارزاده تأکید کرد: با مطرح کردن این موضوعات در ماه‌های نخست شاهد واکنش‌هایی از این دست بودیم که نباید این مسائل در جامعه مطرح شود و باید از آن چشم‌پوشی کرد، عده‌ای معتقد بودند که نباید آمار معتادان استان اعلام شود یا نباید بگوییم که آذربایجان شرقی دومین استان از نظر میزان سرقت در کشور است ؛ ولی ما از همان روز بنا را بر این گذاشتیم که همه مسائل به‌صورت آشکار گفته شده و آگاه‌سازی شود.

وی افزود: در زمانی که استان را تحویل گرفتم 10 ماه بود که جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان برگزار نشده بود؛ این یعنی معضل و مشکلی در استان بود ولی مسئولان نسبت به آن بی‌تفاوت بودند درصورتی‌که باید حداقل یک جلسه در ماه باید برگزار می‌شد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: با همت مسئولان و غیرت این مردم اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که آذربایجان شرقی عاری از معتاد متجاهر است و اکنون نوبت هنرمندان، تشکل‌های مردم‌نهاد و رسانه‌هاست که در زمینه پیشگیری از اعتیاد پای کار بیایند و این مهم تنها با بخشنامه و قانون امکان‌پذیر نیست.

وی تأکید کرد: در آن زمان جایی برای نگهداری معتادان وجود نداشت و نیروی انتظامی اعلام می‌کرد که به دلیل اینکه زندان تبریز جای کافی ندارد، معتادان بعد از یک روز از دستگیری، دوباره به جامعه بازمی‌گردند.

جبارزاده با اشاره به ایجاد مراکز مختلف نگهداری و درمان معتادان، گفت: اکنون بیش از 200 مرکز نگهداری و درمان در استان اعم از بخش دولتی و خصوصی در این زمینه فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه هیچ روزی از کنترل مرزهای استان غافل نیستیم، ادامه داد: اقداماتی که مربوط به حاکمیت، نظام و نیروهای مسلح است در حال انجام است و تمامی مرزهای استان برای ورود مواد مخدر، مشروبات الکلی و دیگر اقلام غیرقانونی بسته است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: نباید فقط به نگهداری و درمان معتادان توجه کنیم، باید به موضوع پیشگیری و آگاه‌سازی مردم و والدین به‌صورت جدی وارد شویم.

وی اظهار کرد: باید ورودی مراکز درمان اعتیاد قطع شود و این امر به دست هنرمندان، نخبگان، روحانیون و مردم باید انجام گیرد و مدیریت ارشد استان به‌تنهایی نمی‌تواند در این خصوص اقدام کند.

جبارزاده اضافه کرد: هنرمندان زبان، ادبیات و فرهنگ این مردم را بلد هستند و می‌دانند که چگونه بر روی این مردم تأثیرگذاری بالایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز، کسب سود به هر نحو ممکن حتی از طریق فروش اسلحه یا مواد مخدر در اولویت است، افزود: کشور ما با توجه به شرایط خاص خود و پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی یکی از اهداف مهم و درجه اول کشورهای تولید و توزیع‌کننده مواد مخدر و کشورهایی است که این اقتصاد کثیف در آن مدیریت و سامان‌دهی می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های دشمنان نظام این است که درصد بالایی از جوانان ما را که سرمایه اصلی این کشور است، آلوده کنند تا جمهوری اسلامی را تضعیف کنند.

جبارزاده گفت: در دولت دوازدهم همه تلاش مسئولان بر این خواهد بود که بحث اشتغال بر اساس فرموده مقام معظم رهبری و سیاست‌های رییس جمهور سامان‌دهی شود که به‌طورقطع نیروی انسانی جوان و سالم است که می‌تواند تولید و رونق اقتصادی را ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه صیانت از نسل جوان وظیفه آحاد مردم به‌خصوص دلسوزان جامعه است، گفت: به‌عنوان خادم مردم آذربایجان شرقی از هنرمندان و تشکل‌های مردم‌نهاد تقاضا می‌کنم که وارد عمل شوند تا خانواده‌ها به‌خصوص بانوان را متوجه این کنیم که تهدید بزرگی متوجه شماست.

وی افزود: امروز در خانواده‌ها فشارهای بسیار برای درس خواندن وارد می‌شود؛ نتیجه این فشارها روی آوردن فرزندان ما به قرص‌هایی است که بتوانند بیشتر بیدار بمانند و به ظن خود حافظه‌شان را بیشتر کنند؛ درحالی‌که موفقیت فقط به درس خواندن نیست و فشارهای بیخودی که به قشر جوان وارد می‌شود چه‌بسا بابی برای روی آوردن آن‌ها به اعتیاد باشد.

وی با اشاره به عدم کنترل فرزندان در خانواده‌ها، گفت: متأسفانه در جامعه و خانواده فرهنگی ایجاد شده که فرزندان را به حال خود رها کنید؛ درحالی‌که در فرهنگ ایرانی و آذربایجانی به حال خود وا‌گذاشتن و بی‌تفاوت بودن نسبت به رفتار فرزندان آغاز انحراف است.

در این همایش از فعالان حوزه مبارزه با مواد مخدر قدردانی شد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از نمایشگاه محصولات تولیدی توسط معتادان بهبودیافته که در حاشیه این همایش برپا شده بود، بازدید کرد.

 

 

نظر شما