مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان:

بیش از ۹۲ درصد آب را جهاد کشاورزی مصرف می‌کند/خشک شدن ۶۹ حلقه چاه در مناطق روستایی کوهدشت

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۱۲:۰۵:۱۹
کد خبر: ۵۸۴۶۹۹
بیش از ۹۲ درصد آب را جهاد کشاورزی مصرف می‌کند/خشک شدن ۶۹ حلقه چاه در مناطق روستایی کوهدشت
علیرضا کاکاوند از خشکیدگی وخارج شدن از مدار ۶۹ حلقه چاه در مناطق روستایی شهرستان کوهدشت خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان؛  کاکاوند در نشست خبری باخبرنگاران با تاکید بروجود مشکل در بحث آب  گفت: مدیریت آب کشور بحران داردوراهی که می‌رویم اشتباه است.

وی افزود:  بیش از ۹۲ درصد آب را جهاد کشاورزی مصرف می‌کند و عمده روش کشاورزی نیز غرقابی ۱۰۰ سال پیش است.

کاکاوند با بیان اینکه  بحث آب مظلوم واقع‌شده است تصریح کرد: هنوز هیچ‌کدام از شهر و روستاهای استان از آب سد استفاده نمی‌کنند و باوجوداینکه تاکنون سه سد در استان به بهره‌برداری رسیده ولی هیچ‌کدام استفاده شرب ندارند.

وی یادآورشد: تأمین آب استان از طریق منابع زیرزمینی است که هرلحظه ممکن است این منابع نیز خشک شود، در حال حاضر ۶۹ حلقه چاه در مناطق روستایی شهرستان کوهدشت خشک و از مدار خارج‌شده است.

کاکاوند خاطر نشان کرد: در حال حاضر مصارف غیرمجاز، پشت کنتوری‌ها، آبیاری مزارع و سیفی جات عمده مشکل افت فشار آب در مناطق روستایی است.

وی  بابیان اینکه در حال حاضر آب ۱۵ روستای مجتمع جهان‌آباد سلسله به دلیل افت فشار برق قطع است ابراز داشت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ متأسفانه جمعیت روستایی استان ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر کاهش‌یافته است.

کاکاوند اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب در بحث فاضلاب عملکرد خوبی نداشته که به دلیل نبود اعتبار است، چهار پروژه فاضلاب در استان در حال اتمام است و در سطح کشور نیز در ۴۰ روستا پروژه اجرا می‌شود که دو روستا مربوط به استان لرستان است و ظرف دو سال اجرا خواهد شد.

این مسئول یادآوری کرد: پروژه فاضلاب ۱۸۴ روستا انجام شد که ۱۴۱ روستا به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید و مابقی آن نیز اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد:در سال ۹۶ نیز ۱۷۰ روستا در برنامه است که ۹۰ میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده که ۶۰ میلیارد از محل منابع ملی و ۳۰ میلیارد تومان از محل منابع استانی است.

کاکاوند بابیان اینکه هزار و ۴۰۱ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی است، گفت: از دو هزار و ۸۶۱ روستا، هزار و ۵۵۲ روستا بالای ۲۰ خانوار است که تنها ۳۲ روستای بالای ۲۰ خانوار آب‌رسانی نشده است که تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در سال ۹۶ از نعمت آب برخوردار می‌شود.

مدیر آبفار لرستان تصریح کرد:فاضلاب شهری و روستایی به‌صورت مشارکتی در راستای حل مشکل اقدام کنند ولی تاکنون کاری صورت نگرفته است.

وی افزود: بحث حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های زیرزمینی مشکل‌ساز شده و باوجوداینکه چند سال است شعار می‌دهیم محصولات آب‌دوست را کم کنیم ولی کشت مزارعی مانند برنج گسترش پیداکرده است.

علیرضا کاکاوند با اشاره  به مطالبات این شرکت عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان شش میلیارد تومان مطالبه دارد که پنج میلیارد تومان مطالبات مردمی و یک میلیارد تومان مطالبات اداره زندان‌ها است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز