مدیر کل امور مالیاتی استان قزوین:

ارتقای فرهنگ مالیاتی از الزامات رشد و پویایی نظام مالیاتی کشور است

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۱۲:۴۲:۱۳
کد خبر: ۵۸۵۷۴۶
ارتقای فرهنگ مالیاتی از الزامات رشد و پویایی نظام مالیاتی کشور است
مدیر کل امور مالیاتی استان قزوین نهادینه کردن و ارتقا فرهنگ مالیاتی را یکی از الزامات رشد و پویایی نظام مالیاتی کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، مصطفی پورامیدی مدیر کل امور مالیاتی استان قزوین که به مناسبت هفته مالیات در برنامه گفتگوی ویژه خبری صداوسیمای مرکز قزوین حاضرشده بود با اشاره به هفته فرهنگ مالیات و اهمیت آن، ارتقای فرهنگ مالیاتی را یکی از الزامات رشد و پویایی نظام مالیاتی کشور دانست و گفت: فرهنگ سازی مالیاتی همواره یکی از مهم ترین چالش های پیش روی نظام مالیاتی کشور بوده است.

پورامیدی اظهار کرد: ایجاد و تغییر فرهنگ به زمان نیاز دارد و دستگاه مالیاتی باید برای فرهنگ سازی و نهادینه کردن ارزش ها وباورهای مناسب مالیاتی، برنامه ریزی کند.

وی همچنین افزود: این اصل باید در جامعه ایجاد شود که هر نسلی مکلف است در دوره حیات خود، هزینه های اداره ی امور کشور را به گونه ای تامین کند و کارشناسان اقتصادی کشور بر این باورند که برای ایجاد این فرهنگسازی، باید زمینه ای فراهم شود که مردم با اطمینان وارد عرصه ی فعالیت های اقتصادی شوند و با گام های بلندی که سازمان امور مالیاتی با صدور و نشر اطلاعیه های گوناگون در سایت ها و رسانه های نوشتاری و الکترونیکی برداشته، می توان گفت که یکی از ابزارهای موثر برای ارتقای فرهنگ سازی را فراهم کرده است.

این مقام مسوول در ادامه گفت: ایجاد فرهنگ مالیاتی صحیح در بین مردم و صنوف مختلف و فراهم سازی زمینه اعتماد مردم و مودیان مالیاتی بر عادلانه بودن مکانیسم مالیاتی موجود از طریق اطلاع رسانی به مردم در زمینه چگونگی تعیین نرخ های مالیاتی و همچنین نحوه مصارف درآمدهای حاصل از مالیات به طرق مختلف می تواند به کارآمد شدن نظام مالیاتی منجر شده و هزینه های تمکین مالیات را کاهش دهد.

پورامیدی توضیح داد: علاوه بر مسائل یاد شده، آموزش مداوم و موثر مودیان مالیاتی و آشنا کردن آنها با مکانیسم مالیاتی جدید می تواند عامل بسیار موثری در کارآمدی نظام مالیاتی باشد.

وی خاطر نشان کرد: در این ارتباط تدوین بروشورهای آموزشی به زبان عامیانه و ساده، ایجاد کلاس های آموزشی برای مودیان صنوف مختلف می تواند موثر باشد.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به نامگذاری پروژه های عمرانی به نام مالیات در شهرستانهای استان، هدف از این کار را نهادینه کردن فرهنگ مالیاتی دانست و گفت: با عنایت به اینکه با اختصاص مالیات به شهرداری‌ ها و دهیاری‌ ها، زمینه ایجاد وساخت پروژه‌ های عمرانی و زیرساخت‌ های شهری فراهم می‌شود با هماهنگی شهرداری های استان و تعامل خوبی که با اداره کل وجود دارد به منظور نهادینه نمودن فرهنگ مالیاتی پروژه هایی در شهرستانهای استان به نام مالیات افتتاح و بهره برداری شد.

پورامیدی اذعان کرد: افتتاح پروژه های شهری به نام مالیات نشانگر این است که مالیات پرداختی توسط مردم، در نقاط شهری و برای رفاه مردم هزینه می شود و یکی از کارهای ارزشمند که در هفته جاری اتفاق افتاد افتتاح یک بوستان در شهرستان تاکستان با عنوان بوستان مالیات است تا در جهت فرهنگ‌ سازی پرداخت مالیات قدمی برداشته شود.

وی در ادامه با مروری بر عملکرد اداره کل در خرداد ماه، آماری از میزان رشد دریافت اظهارنامه صاحبان مشاغل و توافقات ارایه داد و با توجه به ایام ارایه اظهارنامه اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری، از مودیان این حوزه خواست تا در اسرع وقت برای انجام تکالیف قانونی خود اقدامات لازم را انجام دهند.

این مقام مسوول همچنین در خصوص ماده169 ق.م.م گفت: در اجرای اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم و در راستای شفافیت معاملات اقتصادی، مودیان محترم ملزم به ارایه فهرست خرید و فروش به صورت فصلی در سامانه های الکترونیک نظام مالیاتی گردیده اند.

پورامیدی ادامه داد: با اجرای این قانون ضمن دریافت مالیات به صورت عادلانه و واقعی از مودیان، نسبت به وصول مالیات از آن دسته از مودیانی که در نظام مالیات ثبت نام نکرده اند اقدام می گردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز