مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قزوین خبر داد:

آغاز مرمت و ساماندهی بام مسجد تاریخی سبز

۱۳۹۶/۰۴/۲۲ - ۱۴:۳۳:۰۰
کد خبر: ۵۸۶۱۸۷
آغاز مرمت و ساماندهی بام مسجد تاریخی سبز
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قزوین از آغاز مرمت و ساماندهی بام مسجد تاریخی سبز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، محمد علی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر گفت: در راستای حفاظت و نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی – مذهبی ، فاز دوم مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی سبز به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین آغاز گردید.

حضرتی درخصوص این بنای تاریخی توضیح داد: مسجد تاریخی سبز واقع در خیابان مولوی محله آخوند از جمله مساجد شبستانی به جای مانده از دوره قاجار است که با توجه به پیشینه غنی این بنای ارزشمند تاریخی – مذهبی و لزوم نگهداری و حفاظت از مساجد به عنوان کانونهای مهم شکل گیری فعالیتهای فرهنگی و مذهبی در طول دوران مختلف تاریخی، اجرای اقدامات حفاظتی و مرمتی برای احیا و باززنده سازی آن از اولویتهای این سازمان است.

وی با اشاره به فعالیتهای مرمتی صورت گرفته در این بنای تاریخی افزود: فاز اول طرح بازسازی و مرمت مسجد تاریخی سبز در سال گذشته تحت نظارت کارشناسان این سازمان و مشارکت هیات امنای این مسجد و خیرین دوستدار میراث فرهنگی آغاز و طی آن بدنه سازی بنا شامل احداث کانال رطوبتی در ضلع بیرونی به سمت شمال و شرق ، بازسازی پوسته آجری بنا و کاشی کاری آن انجام شد .

این مقام مسوول ابراز کرد: در فاز دوم مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی شامل سبک سازی بام که از اوایل تیر ماه سال جاری و با تامین هزینه از محل اعتبارات ملی آغاز شده ، اقدام های مرمتی اعم از برداشت 140متر از پوشش بام مسجد ، سبک سازی بام ، مرمت گنبدها ، اجرای زنبورک و بام سازی پیش بینی شده که هم اکنون تحت نظارت و کارشناسی فنی مهندس علی نصیری در حال اجرا می باشد و با تامین اعتبار مورد نیاز فاز سوم مرمت این بنای تاریخی شامل تکمیل بدنه سازی آن صورت می پذیرد.

 مسجد سبز قزوین از جمله مساجد تاریخی قزوین و مربوط به دوره قاجار است که در خیابان مولوی و محله آخوند واقع شده و در تاریخ1380/10/07 با شماره 4202 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این بنای تاریخی در سال1263 هجری قمری توسط حاجی یوسف قزوینی بنا شده و اکنون فاقد حیاط و مشتمل بر شبستانی با شش ستون در میانه بوده و بر درگاه مسجد کتیبه ای متضمن اشعار، زمان و نام بانی آن آمده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز