در حاشیه نشست ساماندهی جوانان صورت گرفت؛

تجلیل از ۱۷جوان برتر شهرستان قزوین

۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۱۳:۵۹:۳۱
کد خبر: ۵۹۲۳۱۱
تجلیل از ۱۷جوان برتر شهرستان قزوین
در حاشیه نشست ساماندهی جوانان شهرستان قزوین از17جوان برتر این شهرستان تجلیل و قدردانی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، در مراسمی با حضور دکتر داود محمدی رییس کمیسیون اصل نود مجلس و نماینده مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، موسوی فرماندار قزوین، محمد مشهدی آقایی مدیرکل ورزش و جوانان استان و مدیران و نمایندگان دستگاههای اجرایی شهرستان، از 17جوان برتر شهرستان قزوین در حوزه های مختلف تجلیل شد.

دراین مراسم مدیرکل ورزش و جوانان قزوین گفت: باید با هم افزایی میان دستگاه های مختلف و استفاده از تمامی ظرفیت ها و امکانات در پی حل مشکلات این قشر باشیم.

وی از جوانان به عنوان سرمایه های ارزشمند و آینده سازان کشور یاد و اظهار کرد: با تقویت هویت ملی جوانان، فراهم آوردن محیط رشد فکری و جسمی آنان، تلاش برای رفع دغدغه های شغلی، ازدواج و مسکن، می توان شاهد رشد و ارتقای ظرفیت های این قشر خلاق و پویای جامعه بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین خاطر نشان کرد: جوانان ایران اسلامی در دوره های مختلف تاریخ این سرزمین، درایت و هوشیاری خود را به اثبات رسانده اند که پیروزی انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس که در آنها شاهد مشارکت چشمگیر این قشر بودیم، گویای این مدعا است.

مشهدی آقایی، اعتماد حضرت امام خمینی(ره) به جوانان را یکی از مهمترین عوامل موفقیت ایران اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: امام راحل و در ادامه مقام معظم رهبری به جوانان اعتماد لازم را داشته اند و نتایج خوب این موضوع را در کشور می بینیم.

وی سند چشم انداز 20ساله را یکی از برنامه های حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان دانست و گفت: این سند مسیر روشنی برای حرکت در حوزه جوانان است با این وجود نیازهای جوانان که رسیدگی به آنها وظیفه دستگاه های مختلف می باشد نیز نباید فراموش نشود.

مشهدی آقایی با اشاره به مشکلاتی که جوانان با آن دست و پنجه نرم می کنند، خاطر نشان کرد: کمبودها و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد نشان می دهد که باید تلاش های بسیار بیشتری برای رفع مسایل این قشر صورت بگیرد که البته دولت و در راس آن دستگاه های مسوول برنامه های خوبی را در این زمینه دارند.

وی، روحیه خیرخواهی و مشارکت جویی جوانان را ظرفیتی بسیار خوب برای حل مشکلات جامعه در بخش های مختلف خواند و گفت: تکریم جوانان و مشارکت این قشر در امور مختلف را باید بیش از پیش مورد توجه قرار داد.

در ادامه سید محسن جواهری رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان قزوین گزارشی از عملکرد ورزش و جوانان شهرستان قزوین در حوزه جوانان و فعالیت های صورت گرفته در جهت اوقات فراغت ارائه داد.

سپس مهران قاسمی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان، با بیان اینکه تفکیک حوزه ورزش از جوانان بهترین تصمیم است، اظهار کرد: جداسازی می‌ تواند بسترساز اتفاقات مهمی باشد، تا زمانی که یک حوزه مستقل سیاستگذار و تصمیم‌گیر در حوزه جوانان وجود نداشته باشد، اتفاق مهمی نمی‌ افتد بنابراین با توجه به دستور رییس جمهور تحقق این تفکیک می تواند اتفاقات مهمی را در حوزه جوانان از جمله مسکن، اشتغال و ازدواج و... رقم بزند.

وی با بیان اینکه ورزش یکی از دغدغه ‌های جوانان است، گفت: حوزه ورزش آنقدر مسائل دارد که به شکل طبیعی از مسائل دیگر جوانان غفلت می‌شود اما جداسازی جوانان از ورزش موجب می‌شود که تنها در حوزه‌ جوانان تصمیم‌ گیری و سیاستگذاری شود بنابراین کار راحت تر از گذشته خواهد بود.

به گفته قاسمی، نیروی انسانی موثر، مناسب و کارآمد در حوزه جوانان وجود ندارد و بعد از جداسازی جوانان از ورزش باید برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود و همچنین با تحقق تفکیک و شرایط مالی حوزه جوانان تغییر خواهد کرد.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین اضافه کرد: مسائل حوزه جوانان در صورت تفکیک هم فرابخشی است و نیاز به یک مرکز ثقل دارد که شورای عالی جوانان است.

قاسمی ادامه داد: در حقیقت همه دستگاه‌ ها باید بر اساس یک منشور یا دستور به مسائل جوانان متعهد و پاسخگو باشند بنابراین اگر در کنار تفکیک، مرکزی برای سیاستگذاری و مطالبه ‌گری حوزه جوانان وجود داشته باشد و دستگاه‌ هایی که موظف به فعالیت در زمینه جوانان هستند اقداماتی انجام نداده ‌اند را مورد بازخواست قرار دهند، گام مهمی در حوزه جوانان برداشته می‌شود.

وی افزود: در سطح محلی نمی‌توان در حوزه جوانان اقداماتی انجام داد و اگر اقداماتی در سطح کلان انجام شود تاثیرات مثبتی تا سطوح میانی و پایینی در حوزه جوانان خواهد گذاشت.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین در ادامه اظهار کرد: مسائل جوانان با یکدیگر پیوستگی دارند ولی اگر به دو حوزه جوانان شامل اشتغال واوقات فراغت توجه شود، مشکلات بسیاری حل خواهد شد و  اشتغال بعد سخت‌ افزاری و اوقات فراغت بعد نرم افزاری حوزه جوانان است.

قاسمی گفت: اگر بتوان اشتغال ایجاد کرد، طبیعتا موجبات ازدواج نیز فراهم می شود هرچند ضرورتا چنین اتقاقی نمی ‌افتد اما تاثیر زیادی بر وقوع ازدواج دارد.

وی در پایان اظهار کرد: اشتغال مناسب موجبات اوقات فراغت را نیز فراهم می ‌کند و فرد می‌ تواند منابعی برای تفریحات سالم داشته باشد.

در ادامه دکتر داود محمدی رییس کمیسیون اصل نود مجلس و نماینده مردم قزوین البرز و ابیک در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه موضوع جوانان در بیشتر کشورها موضوعی ملی تلقی می شود، افزود: جوانان از یک سو موتور محرک جامعه هستند و از سوی دیگر با مفاهیم هویتی و ارزشی جامعه ارتباط دارند و این امر ضرورت دارد به موضوع جوانان در قالب پروژه ملی توجه شود. با بیان این که وزارتخانه ها و نهادهای مختلفی همچون آموزش و پرورش، علوم و دیگر نهادها وظایفی مختلفی از جمله افزایش مهارت های جوانان، کمک به ایجاد سمن های(سازمان های مردم نهاد) حوزه جوانان و همچنین موضوعات هویتی و ارزشی را بر عهده دارند، گفت: اما این نهادها استراتژی ملی و واحد در این زمینه ندارند و در نتیجه انسجام بخشی لازم نیز در این بخش صورت نمی گیرد.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس، فعالیت های صورت گرفته در حوزه اوقات فراغت را مناسب دانست و ابراز امیدواری کرد با همکاری تمامی دستگاههای اجرایی استان،جوانان استان قزوین بتوانند موفقیت های بیشتری را در عرصه های مختلف کسب نمایند.

موسوی فرماندار قزوین و رئیس ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان قزوین؛ گفت : باید با ایجاد فضای شاد و نشاط آور در چارچوب قوانین نظام ، شرایط جذب جوانان را به سمت و سوی فضای سالم مهیا کرد چرا که جوانان نیازمند فضای سالم و نشاط آور هستند.

وی افزود : همه دستگاه های مرتبط با مسائل فرهنگی و ورزشی باید برای جوانان، خصوصا دانش آموزان برنامه ریزی کارشناسی انجام دهند. و تا زمانی که اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان به دغدغه و باور مسئولان تبدیل نشود شاهد ثمربخش بودن برنامه های اجرا شده در این زمینه نخواهیم بود.

موسوی با بیان اینکه آینده از آن جوانان است و امیدواریم جوانان در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند، اظهار داشت: مدیران باید از نظرات و دیدگاه‌ های جوانان در حوزه‌ های مختلف بهره‌مند شوند زیرا نسل جوان ما نسل وارسته‌ ای است که به دنبال دریافت مطالبات نیست بلکه نیازمند حمایت مسوولان وادارات مختلف است تا خلاقیت های خود را به منصه ظهور برساند.

فرماندار قزوین با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید در حوزه جوانان گفت: مهمترین اولویت دولت یازدهم و دوازدهم توجه به اشتغال و ازدواج جوانان است.

وی با اشاره به علل افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج در کشورخاطر نشان کرد: عوامل مختلفی بر افزایش سن ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق نقش دارد بر همین اساس بحث اشتغال یکی از مواردی است که در این آسیب اجتماعی تاثیر به سزایی دارد.

فرماندار قزوین شاخص های اصلی آرامش جوانان را اشتغال، ازدواج و تحصیل دانست و گفت : برای اشتغال و ازدواج جوانان باید کارهای هدفمند و کارشناسی شده انجام شود زیرا تعلل در این امر باعث شده است که سن ازدواج بالا برود و جوانی که شغل مناسبی ندارد و به آینده امیدوار نیست دنبال ازدواج نرود و منتظر است که کی می تواند سر و سامان بگیرد و زندگی با دوام و قوام تشکیل دهد.

وی اظهار کرد: بالا رفتن سن ازدواج خودش آسیب های دیگر و معضلات عدیده ای را به همراه دارد از طرفی وقتی مشکل اشتغال وجود داشته باشد و امید به آینده کم باشد طبیعی است بحث طلاق هم رونق پیدا می کند. وقتی جوانی از کار بیکار می شود اولین آسیب آن گریبان گیر خانواده خواهد شد و طلاق و مشکلات دیگر از همین نقطه شروع می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز