مدیرکل راه و شهرسازی قزوین:

پنج پروژه چهارخطه در استان قزوین پیگیری می شود

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۴:۲۶:۳۸
کد خبر: ۵۹۴۰۰۹
پنج پروژه چهارخطه در استان قزوین پیگیری می شود
مدیرکل راه و شهرسازی قزوین از تلاش برای اتمام پنج پروژه تبدیل راه اصلی به بزرگراه چهارخطه تا دو سال دیگر در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، مسعود حق‌ لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین به تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌ های این اداره‌ کل در حوزه‌ های مختلف پرداخت و عنوان کرد: پنج پروژه بزرگراهی تبدیل راه اصلی به بزرگراه چهارخطه در دست اجرا داریم که امیدواریم با برنامه ریزی انجام شده این پروژه ها تا دوسال دیگر به اتمام برسند.

حق‌ لطفی ادامه داد: مهمترین آنها پروژه چهارخطه بویین‌ زهرا- دانسفهان و سه راهی رحیم‌ آباد به طول۵۶ کیلومتر است که ۲۸کیلومتر آن به بهره‌ برداری رسیده و هشت کیلومتر با پیشرفت ۸۰درصدی درحال اجراست.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از این پروژه ها پروژه چهارخطه شامی شاپ- دانسفهان به طول ۲۸کیلومتر است که شش کیلومتر آن با پیشرفت ۶۰درصدی درحال احداث می باشد و ساخت ۱۲کیلومتر آن به اتمام رسیده است.

حق‌ لطفی تصریح کرد: دیگر پروژه چهارخطه استان، شامی شاب- ابهر به طول ۲۳کیلومتر است که ساخت ۱۳کیلومتر آن به اتمام رسیده، ۲.۵کیلومتر با پیشرفت ۸۵درصدی در دست اجراست و تا یک ماه دیگر ساخت ۲.۵کیلومتر دیگر نیز شروع می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین گفت: همچنین دیگر پروژه در این زمینه بزرگراه تاکستان- رزن است که ۱۰کیلومتر آن باقی مانده، برای پنج کیلومتر قرار داد منعقد شده و به پیشرفت پنج درصدی رسیده است.

حق‌ لطفی اذعان کرد: پروژه بزرگراهی دیگر پروژه چهارخطه محمدیه- آبیک است که ۳۵کیلومتر آن باقی مانده و شش کیلومتر آن با پیشرفت ۸۵درصدی در دست اجراست.

وی ادامه داد: با افتتاح پروژه‌ های بزرگراهی در دست اجرای استان تا دو سال دیگر تمام راه‌ های اصلی استان تبدیل به بزرگراه چهارخطه می‌شوند.

این مقام مسوول درمعرفی پروژه‌ های راه اصلی استان اظهار کرد: پروژه راه اصلی قزوین- رحیم‌آباد- کلاچای ۱۴۰کیلومتر طول دارد که ۷۰کیلومتر آن در استان قزوین واقع شده و ۴۶کیلومتر با پیشرفت هفت درصدی در دست اجراست.

حق‌ لطفی ادامه داد: دیگر پروژه در این زمینه راه اصلی قزوین- تنکابن است که ۱۱۸کیلومتر طول دارد و ۷۰کیلومتر آن در استان قزوین است.

وی تصریح کرد: ساخت ۶۲کیلومتر در فاز اول این پروژه ۶۵درصد رشد داشته و قرار است عملیات این فاز در سال آتی به اتمام برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین همچنین با بیان اینکه مساحت شهرهای قزوین در مجموع ۱۱هزار و ۱۰هکتار است از برنامه‌ ریزی برای احیا و بهسازی هکتار بافت ناکار آمد موجود در این استان خبر داد.

حق‌لطفی عنوان کرد: استان قزوین با مساحت ۱۵هزار و ۶۵۶کیلومتر مربع ۰.۹درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و یک میلیون و ۲۰۱هزار  و ۵۶۵نفر جمعیت دارد که ۷۳درصد آنها شهرنشین‌اند.

وی با اشاره به وضعیت بافت ناکارآمد استان قزوین گفت: ۱۳۴۹هکتار از مساحت ۱۱هزار و ۱۰هکتاری مجموع شهرهای قزوین شامل بافت ناکارآمد است که ۵۰۴ هکتار آن به مرکز استان اختصاص دارد که ۴۰۵هکتار آن شامل بافت تاریخی، ۷۹هکتار شامل مناطق حاشیه‌ای و ۲۰هکتار نیز شامل هسته روستایی است.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با بیان اینکه ۲۹۳۰نفر شامل ۷۴۷خانوار مرکز استان ساکن سکونتگاه‌ های غیررسمی هستند، عنوان کرد: سکونتگاه‌ های غیررسمی درمحله‌های باغ نشاط، لالوها و کوی بهار متمرکز هستند.

حق‌ لطفی به اقدامات شهرداری قزوین برای بازآفرینی شهری اشاره کرد و توضیح داد: در این راستا می توان به مرمت مجتمع تجاری بازار سعادت و عمارت‌ طوطی، ساختمان راه و شهرسازی و همچنین راسته‌ های وزیر، قیصریه و چهارسوق و احیای حیاط نگارالسلطنه، سعدیه و بهشتیان و احیای حمام‌ های بلور، حاج میرحسن و حاج قجر و همچنین مرمت و احیای معابر خیابان شهدا و تالار ایران و خانه امام جمعه شهیدی و نیز احداث بوستان ولایت در مرکز شهر اشاره کرد.

وی در معرفی برنامه‌ های در دست اقدام اداره‌ کل راه و شهرسازی قزوین برای بازآفرینی شهری عنوان کرد: در این راستا می‌ توان به پروژه‌ هایی در مرکز استان شامل احداث موزه تاریخ تمدن جهان اسلام، شناسایی ایستگاه راه‌ آهن قزوین به عنوانTOD، مشارکت در طرح ساماندهی مجموعه حرم امامزاده حسین(ع)، طراحی خیابان شهید انصاری شرقی به عنوان دسترسی محلی، ساخت خانه فرهنگ، احداث کتابخانه و طرح گذربندی محدوده‌ هادی‌آباد اشاره کرد. حق‌ لطفی خاطرنشان کرد: احداث موزه تاریخ تمدن جهان اسلام با همکاری مجمع جهانی شهرهای اسلام، برنامه اسکان سازمان ملل، شهرداری قزوین، شرکت عمران و بهسازی شهری و این اداره‌کل پیگیری می‌شود که به عنوان طرح پایلوت جهانی درمحله سردار قزوین احداث خواهد شد که زمین آن تملک و تفاهم‌نامه مربوط منعقد شده است. شناسایی وی ادامه داد: ایستگاه راه آهنTOD نیز در دست مطالعه است که تملک‌ زمین برای ساماندهی مجموعه حرم امامزاده حسین﴿ع﴾ و طراحی فاز اول این پروژه انجام شده است و همچنین مطالعات طراحی خیابان شهید انصاری شرقی به عنوان دسترسی محلی درحال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین افزود: از جمله پروژه‌ های در دست اقدام در الوند طرح بازآفرینی بافت‌ های ناکارآمد شهر، احداث بازار ایرانی اسلامی، بازآفرینی محله گلها، طراحی منظر پایدار شهری در حاشیه مسیل یالیان و مرمت خانه اربابی است که اولین مرحله مسابقه طراحی احداث بازار ایرانی اسلامی و بازآفرینی محله گلها برگزار شده و درحال طراحی دومین مرحله این مسابقه ملی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مسکن مهر اشاره و عنوان کرد: درمجموع ۴۴هزار و ۵۲۶واحد مسکن مهر در تعهد این اداره‌کل داشته‌ایم که ۳۸هزار واحد آن تحویل شده و ۶۱۸۲واحد  باقی مانده است.

این مقام مسوول یادآور شد: از واحدهای باقی مانده ۲۶۰۰واحد در قالب خود مالک، ۹۷۶واحد براساس تفاهم سه جانبه و ۱۱۷۶واحد نیز تعاونی است که تکمیل واحدهای خودمالک وابسته به تامین آورده توسط مالکان می باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز