استاندار گلستان خبر داد :

درخواست اعتبار ویژه برای دیوار دفاعی گرگان

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۵:۳۳:۲۳
کد خبر: ۵۹۴۰۷۳
درخواست اعتبار ویژه برای دیوار دفاعی گرگان
استاندار گلستان گفت: ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان، احیا و بهره برداری دیوار مهمترین اولویت استان در حضور صنعت گردشگری است.

به گزارش خبرگزاری برنا و به نقل از استانداری گلستان، دکتر حسن صادقلو در دیدار با دکتر طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور که در تهران انجام شد،  گفت : سازمان میراث فرهنگی باید برای احیای دیوار دفاعی گرگان برنامه های علمی و کاوش، برنامه ریزی و معرفی دیوار با نمایش بخش هایی از آن برای مردم و احیای آن اقدام کند.

وی تصریح کرد: باتوجه به اهمیت مهم دیوار دفاعی گرگان سازمان میراث فرهنگی می بایست اعتبار خاص و ویژه ایی در بودجه سال جاری لحاظ کند و سیاستگذاری و برنامه ریزی تحقق برنامه های دیوار نیازمند یک برنامه و توجه ویژه معاونت میراث فرهنگی کشور در قالب یک تقویم کاری است.

استاندار گلستان همچنین  به موزه بزرگ میراث روستایی گلستان اشاره کرد و افزود:  ایجاد این موزه فرصتی بسیار خوبی است در جهت جذب بیشتر گردشگر و رونق صنعت گردشگری استان و تقویت موضوع گلستان مقصد گردشگری است.

صادقلو به حضور معاون اول  رییس جمهور به استان و حضور وی در مراسم کلنگ زنی موزه بزرگ میراث روستایی گلستان اشاره کرد و گفت: این پروژه یکی از پروژه های مهم دولت در این استان است که هم در سطح ملی و هم استانی باید به آن توجه ویژه داشت تا هر چه زودتر این پروژه به بهره برداری برسد.

وی همچنین به ایجاد موزه بزرگ گلستان در شهرستان گنبد اشاره کرد و افزود: پیشرفت این پروژه و تحقق تمامی برنامه های آن نیازمند حمایت های مادی و معنوی سازمان میراث است و این مهم با ارایه برنامه ای مدون و سیاستگذاری است قابل اجرا است و استان در جهت تحقق این پروژه آماده هرگونه همکاری است.

صادقلو در ابتدای این جلسه  نیز اظهار داشت: مهمترین هدف ریاست جمهوری و توصیه به استانداران نقش توسعه ای است که گلستان زمامدار گردشگری است و موضوع میراث فرهنگی مساله اصلی و پایدار حوزه گردشگری است.

وی همچنین به ظرفیت های بی نظیر فرهنگی و تاریخی و شخصیت ها و مشاهیر موید و حضور اقوام در استان اشاره کرد و گفت: باید از این ظرفیت در جهت توسعه صنعت گردشگری استفاده شود.

از دیگر موضوعاتی که دکتر صادقلو در این جلسه تاکید داشت احیای سایت پژوهش، کاوش و احیای شهر تاریخی جرجان بود.

در این جلسه پنج  مصوبه مهم  در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قرار گرفت که قرارگیری دیوار بزرگ گرگان در فهرست ده اثر منتظرالویت ثبت جهانی از سوی ج.ا.ایران وبرنامه ریزی احیاء بخشی ازدیوار و تهیه جدول زمانبندی و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و شناسایی معارضین در عرصه و حریم دیوار و قلعه های آن و تهیه پلان مدیریتی باهمکاری همه دستگاه های اجرایی برای تسهیل در روند نهایی ثبت جهانی و فراهم سازی زیرساخت های گردشگری شامل تابلوها، راهنما، رستوران و ... مرتبط با دیوار و حفاظت و نگهداری پایدار از اهداف اصلی تهیه پرونده ثبت جهانی دیوار محسوب می شود که در دستور کار سازمان است.

حمایت جدی سازمان ازموزه میراث روستایی گلستان وتأمین منابع اعتباری ازردیف ملی و استانی، تامین منابع ازطریق ملی واستانی ازردیف بودجه 96 موزه بزرگ گلستان (گنبد کاووس) ، ادامه کاوشهای شهر باستانی جرجان وتامین منابع مورد نیاز وراه اندازی پایگاه میراث فرهنگی شهر باستانی جرجان ، تقویت اعتبارات بافت تاربخی گرگان و توجه بیش ازگذشته از دیگر مصوبات این جلسه بوده است.

جلسه پیگیری ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان، احیا و بهره برداری دیوار، ایجاد موزه میراث روستایی گلستان، احیای بافت تاریخی گرگان، ایجاد موزه بزرگ گلستان در شهرستان گنبد و شهر باستانی جرجان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور  با حضور دکتر صادقلو استاندار گلستان، دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، مهندس ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزارشد.

نظر شما