دادستان قزوین:

احکام قضایی نقش پیشگیرانه دارد

۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۱۳:۱۶:۱۳
کد خبر: ۵۹۷۰۱۲
احکام قضایی نقش پیشگیرانه دارد
دادستان عمومی و انقلاب قزوین بر نقش پیشگیرانه احکام قضایی صادره توسط مراجع قضایی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی دادستان عمومی و انقلاب قزوین در نشست فوق العاده ستاد پیشگیری و مبارزه با جرائم خاص استان که با موضوع بررسی سرقت نافرجام بانک تجارت شعبه نواب شمالی قزوین در سالن جلسات دادسرای قزوین برگزار شد، بیان کرد: مقابله با جرائم در دادستانی یعنی تحقق پیگشری از جرم، برخورد قاطع با متجاوزان به حقوق عمومی و متعرضان به امنیت و آرامش مردم و همانا پیشگیری است.

حجت الاسلام صادقی نیارکی عنوان کرد: نخستین انتظار ما این است که در رسیدگی به پرونده ها سرعت لازم رعایت شود.

وی ادامه داد: البته این سرعت با رعایت اقتضای حقوق عمومی است چرا که باید به نقش خود در مقام دادستانی، مدعی العموم و قضاوت به درستی عمل کنیم و یکی از راه های احقاق حقوق عمومی تعقیب جدی، سریع و قانونی جرائم است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: گاهی یک پرونده با صدها پرونده دیگر برابری می کند بنابراین انتظار می رود در پرونده های خاص تسریع در رسیدگی مورد توجه قرار گیرد و همه این توصیه ها با فهم قواعد دادرسی و قانونی است.

وی تصریح کرد: رسیدگی و دادرسی کوتاه مدت انتظار زیادی نیست و این مهم با اولویت بندی و دادرسی منظم و توام با تدبیر و عالمانه محقق می شود بنابراین با تصمیم زود و مناسب می توانیم شاهد تحقق نتیجه اقدامات پلیسی و قضایی در جامعه باشیم که خود نوعی پیشگیری است.

حجت الاسلام صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: دادستان ها گاهی پرونده ها را طوری پیگیری می کنند که گویا خود بزه دیده هستند که لازم است این نگاه بیش از پیش تقویت شود و در همه بخش های دستگاه قضا شاهد چنین روندی باشیم.

وی با اشاره به بیان امیرالمومنین حضرت علی(ع) پس از شنیدن باز کردن خلال از پای زن یهودی اظهارداشت: در برخی پرونده ها اگر انسان غصه دار شود، حق دارد چرا باید آن حادثه شنیع در اردبیل و یا آن جنایت وحشتناک را در مشهد شاهد باشیم البته نمونه هایی در استان داریم که دردناک است و لازم است خانواده ها به این مسائل توجه داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با انتقاد از ساده انگاری خانواده ها خاطرنشان کرد: در گذشته نه چندان دور وقتی یکی از اعضای خانواده بعد از چند ساعت به خانه نمی آمد، اعضای دیگر از طریق بیمارستان، مراجع انتظامی و ... علت تاخیر عضو دیگر خانواده را مورد پیگیری قرار می دادند ولی امروزه شاهد هستیم که برخی از خانواده ها یک روز و یا حتی چند روز پس از عدم بازگشت عضو خانواده نسبت به این مهم اطلاع رسانی می کنند.

وی تاکید کرد: چرا باید وضعیت جامعه به این سمت و سو برود که حوادث تلخ و حتی مشمئزکننده ای را بشنویم که جز افسوس و تاسف و غصه چیزی نمی توان در خصوص آن گفت.

حجت الاسلام صادقی نیارکی توضیح داد: همه ما مسوولیم، فردای قیامت در محضر الهی باید پاسخگوی اعمال خویش باشیم، در روز محشر دیگران نباید در خصوص وظیفه تامین امنیت برای مردم پاسخگو باشند.

وی اعلام کرد: برخی در خصوص پیشگیری سخن می گویند که موضوع خوبی است ولی در مجموعه های مختلف درون دستگاه قضایی و بیرون دستگاه قضایی باید موضوع پیشگیری از جرم پیگیری شود، دستگاه قضایی واحدی به نام معاونت پیشگیری از وقوع جرم و معاونت فرهنگی دارد که با برنامه ریزی در این خصوص تلاش می کنند ولی نباید از دادستانی انتظار داشت که از مجرمان خواهش کند که مرتکب جرم نشوند.

این مقام قضایی هشدار داد: دادستان به کسی که به طفل معصوم رحم نمی کند نباید رحم کند بلکه باید با اقتدار مبتنی بر قانون و عدل اسلامی مقابل هتاکان به ارزش های اجتماعی و دینی ایستادگی کند.

حجت الاسلام صادقی نیارکی گفت: انتظار این است که ناجا نیز رویکرد خود در بحث کشف علمی جرم را بیش از پیش سرعت ببخشد چرا که گام های خوبی برداشته شده ولی امروز جرائم پیچیده و انسان های متخلف نیز از رویکردهای خاص و روش های جدید برای اقدامات مجرمانه بهره می گیرند که لازم است اقدام پلیس روزآمد شود.

وی یادآور شد: دستگاه قضا برای تامین و حفظ امنیت مردم با کسی تعارف ندارد و از طرفی برای شنیدن انتقاد و همراهی و همکاری اقشار مختلف نیز آمادگی دارد چرا که اعتقاد داریم امنیت حاصل دستاورد جمعی در بخش های مختلف است.

 

نظر شما