مدیر کل راه آهن استان قم:

۱۰ درصد ظرفیت حمل بار راه آهن قم مورد استفاده قرار می گیرد

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۹:۲۶:۲۰
کد خبر: ۵۹۸۱۹۶
۱۰ درصد ظرفیت حمل بار راه آهن قم مورد استفاده قرار می گیرد
مدیرکل راه آهن قم با بیان این که صنعت حمل و نقل ریلی در قم مغفول مانده است، گفت: راه آهن قم ظرفیت جابه جایی سالانه 17 میلیون تن بار به تمام نقاط کشور را دارد، ولی هم اکنون کمتر از 10 درصد آن مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محسن اعتماد به مناسبت روز خبرنگار، در  جمع خبرنگاران گفت: راه آهن از جمله زیرساخت های توسعه پایدار است که با ظرفیت هایی که دارد، می تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.

وی اضافه کرد: راه آهن قم با توجه به موقعیت جغرافیایی، ظرفیت های بالقوه بسیاری در زمینه حمل بار دارد، ولی در حال حاضر سالانه کمتر از 2 میلیون تن بار از طریق ریل راه آهن قم جا به جا می شود.

وی به برخی از این ظرفیت ها اشاره کرد و با بیان این که ایستگاه باری گار قم تا گمرک این شهر یک کیلومتر فاصله دارد، گفت: اگر اداره کل گمرک زیرسازی لازم برای اتصال به ریل راه آهن را انجام دهد، راه آهن نیز آمادگی دارد روسازی را انجام دهد تا حمل بار گمرک از طریق ریل راه آهن صورت گیرد.

اعتماد افزود: اگر این امر محقق شود سالانه یک میلیون تن بار گمرک واقع در میدان تره بار از طریق حمل و نقل ریلی جابه جا می شود.

وی ادامه داد: در همین راستا سیلوی گندم قم که با ایستگاه راه آهن، 13 کیلومتر فاصله داشت با اعتبار 130 میلیارد ریال به ریل راه آهن متصل شد تا سالانه 300 هزار تن گندم تولیدی در قم از طریق راه آهن به نقاط مختلف کشور جابه جا شود.

وی گفت: ایستگاه های راه آهن باغیک و سواران که 11 کیلومتر با بخش اقتصادی سلفچگان فاصله دارد، مربوط به اداره کل راه آهن استان مرکزی است و سعی داریم این 2 ایستگاه را به محدوده مدیریت قم منتقل کنیم.

اعتماد افزود: اگر این امر محقق شود در مرحله نخست سالانه سه میلیون تن بار از بخش سلفچگان قم به وسیله ریل راه آهن به سراسر کشور جابه جا می شود.

وی گفت: در صورتی که سازمان های ذیربط همکاری لازم را با اداره کل راه آهن در راستای توسعه حمل و نقل بار در استان داشته باشند، می توان از نهایت ظرفیت راه آهن بهره برد که این امر باعث کاهش هزینه ها و ایمنی در حمل بار و همچنین توسعه اقتصادی استان می شود.

وی بیان کرد: در چهار ماهه سال گذشته، 49 هزار تن بار از طریق ریل راه آهن قم جابه جا شد که این رقم در مدت مشابه امسال با افزایش 440 درصدی به 264هزار تن رسیده است.

مدیر راه آهن قم افزود: در همین مدت، سال گذشته 77 هزار تن تخلیه باری که از نقاط مختلف کشور به قم رسیده بود صورت گرفت که امسال با افزایش 280 درصدی به 294 هزار تن رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که جابه جایی مسافر اولویت نخست در راه آهن است، گفت: روزانه هفت رام قطار، مسافران را از قم به تهران و بلعکس و از قم به مشهد و بلعکس جابه جا می کند.

وی افزود: در چهار ماهه امسال، 295 هزار تن از طریق ریل راه آهن قم جا به جا شده اند که نسبت به سال گذشته که 250 هزار تن بود، 18 درصد افزایش یافته است.

روزانه 26 رام قطار از محدوده اداره کل راه آهن قم عبور می کند؛ چهار رام قطار در مسیر قم - تهران و بلعکس و همچنین سه رام قطار در مسیر قم - مشهد و بلعکس تردد می کند.

اعتماد همچنین به طرح های هفته دولت اشاره و بیان کرد: بهره برداری از خط دوم ریل راه آهن ایستگاه گار به قمرود به طول 29 کیلومتر و با اعتبار 320 میلیارد ریال از جمله طرح هایی است که در این هفته به بهره برداری می رسد.

وی افزود: 2 خطه کردن مسیر راه آهن ایستگاه گار به قمرود باعث افزایش سرعت و صرفه جویی در هزینه حمل و نقل ریلی می شود.

وی اضافه کرد: افتتاح ساختمان آموزشی، ساختمان برج مراقبت، 2 زیرگذر و امضای تفاهم نامه حمایت از پایان نامه های دانشجویی کارشناسی ارشد و دکترا با دانشگاه های قم و صنعتی قم از دیگر طرح هایی است که در این هفته عملیاتی می شود.

اعتماد در ادامه با تبریک روز خبرنگار، گفت: خبرنگارباید روح آزادی، عدالت، صداقت و فراجناحی بودن را در درون خود داشته باشد و می تواند با اطلاع رسانی صریح، سریع، بی واسطه و دقیق شعور اجتماعی و سیاسی مردم را بالا ببرد و عملکرد خدمتگزاران نظام را به صورت شفاف اطلاع رسانی کند.

وی اضافه کرد: از خبرنگاران انتظار می رود مشکلات و کمبودها را به مسئولان گوشزد کنند و واسطه ای امین بین مردم و مدیران نظام باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز