به بهانه سالروز بازگشت پرستوهای عاشق به میهن؛

مردانی از جنس صبر و ایثار/ آزادگان پیام آوران انقلاب بودند

۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۹:۴۰:۰۵
کد خبر: ۶۰۱۲۶۶
مردانی از جنس صبر و ایثار/ آزادگان پیام آوران انقلاب بودند
بیست و ششم مرداد سال 1369، ایران اسلامی شاهد بازگشت آزادگان سرافرازی بود که پس از تحمل سال‌های اسارت در عراق پا به میهن اسلامی گذاشته و به ‌آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری برنا ، روز 26 مرداد 1369 ایران اسلامى شاهد بازگشت آزادگان سرافرازى بود که پس از تحمل سالهاى اسارت خود در اردوگاههاى عراق، پاى به میهن اسلامى گذاشتند و به آغوش خانواده‏هاى خود بازگشتند. این رویداد بزرگ، دو هفته پس از اشغال نظامى کویت توسط ارتش صدام و 2 روز پس از آن صورت گرفت که صدام در نامه‏اى به آقاى هاشمى رفسنجانى، رئیس جمهور وقت ایران، بار دیگر عهدنامه 1975 الجزیره را پذیرفت و به شرائط ایران براى پایان جنگ تسلیم شد و از جمله قول عقب‏نشینى از مرزهاى ایران و آزادسازى اسیران ایرانى را داد.

اسراى سرافراز ایرانى از چند نقطه مرزى با تشریفات وارد کشور شدند و نخستین واکنش آنان، بوسه بر خاک ایران و ریختن اشک شوق بود. زیارت مرقد مطهر حضرت امام خمینى(ره) و هم‏چنین بیعت با جانشین خلف وى حضرت آیت‏الله خامنه‏اى، از نخستین برنامه‏ها و اقدامات مشترک آزادگان سرافراز ایرانى بود.

امام خمینی(ره) بنیانگذار عظیم‌الشان انقلاب اسلامی در مورد آزادگان می‌فرمایند: اگر روزی اسرا برگشتند و من نبودم، سلام مرا به آنها برسانید و بگویید خمینی در فکرتان بود.

مقام معظم رهبرى نیز درباره آزادگان چنین فرموده‏اند: «یکى از چیزهایى که شما را، دلهایتان را زنده نگه مى‏داشت، پر امید نگه مى‏داشت، یاد آن چهره و روحیه پرصلابت امام عزیزمان بود. آن‏بزرگوار هم خیلى به یاد اسرا بودند. حال پدرى را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت مى‏شود فهمید.مسأله اسارت طولانى فرزندان این ملت به‏نوبه خود امتحان دیگرى بود که ملت ما با موفقیت آن‏را به انجام رسانده و اسراى ما همانند ملت ایران، از خود آزادمردى نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازى به وطن بازگشتند.شما در دوران اسارت، شرایط سختى را گذراندید، اما در عین حال با حفظ دین و اعتقادات و دلبستگى خود به اسلام، امام و انقلاب، موجب افتخار و آبرومندى ملت خود در برابردشمن شدید».

و امروز یادآور بازگشت غرورآفرین مردان و زنان آزاده‏اى است که پس از تحمل سال‏ها شکنجه و دورى از عزیزان خویش، به وطن بازگشتند و به انتظار میلیون‏ها ایرانى پایان دادند. در این روز، شکیبایى مادران، پدران، همسران و فرزندان این آزادمردان به‏بار نشست و سال‏هاى نگرانى و شوق دیدار به پایان رسید و وعده الهى تحقق یافت: «و بشر الصابرین».

حال برای آگاهی بیشتر و بهتر از جریانات آن زمان آزادگان مصاحبه ای کوتاه با تعدادی آزاده و جانباز انجام داده ایم.

یکی از آزادگان استان در این خصوص گفت: در زمان جنگ با 14سال سن در راستای دفاع از مرز و بوم کشورم وارد جبهه شدم و تقریبا 2سال در این بخش فعالیت داشتم.

مهدی قربانی افزود: در دوران تحصیل به همراه دوستانم که در انجمن اسلامی مدرسه بودند همراه شده و به جبهه اعزام شدم.

وی با اشاره به اسارت خود، اظهار کرد: دوران اسارتم 26 ماه بود و چیزی جز همدلی و پایداری آزادگان در دوران سخت اسارت در ذهنم وجود ندارد.

وی با اشاره به خاطره ای از دوران اسارت خود، بیان کرد: دو روز پس از دستگیری بدون آب و غذا ما را به بصره بردند، دمای آن منطقه بالای 50درجه سانتیگراد بود و با این وضع ما را در آسفالت نگه داشتند و همه اسرای ایرانی بیحال و در حال تلف شدن بودند که یک مقام عراقی آمد و گفت اگر میخواهید آب به شما بدهیم و جانتان را نجات دهید بر ضد رهبرتان امام خمینی(ره) شعار دهید تا بگویم برایتان آب بیاوند، اما و در حالی که نیروهای ایرانی اسیر شده داشتن از حال می رفتند حاضر نشدند حتی یک کلمه بر ضد امامشان حرفی بزنند.

وی در خصوص خدمات دستگاه های مربوطه به مثل بنیاد شهید و امور ایثارگران به خانواده های شهدا، آزادگان و جانبازان، بیان کرد: ما که تاکنون چیزی از آنها ندیدیم، همه باید بدانند مدیون خون شهدا هستیم و این انقلاب و کشور و نظام ثمره خون آنها است.

این آزاده و جانباز 40درصد در خصوص جوانان نیز گفت: نسل جوان ما ثابت کرده اند که پایبند به نظام و کشور هستند و در صورت لزوم به مثل 8سال دفاع مقدس حاضرند در جبهه ها حضور داشته و از کشور دفاع کنند.

یکی دیگر از رزمندگان نیز در این زمینه گفت: در ایام جنگ به مدت یک سال و در قالب 6 مرحله در جبهه ها حضور داشته ام و عملیات هایی به مثل کربلای 8و کربلای یک و برخی عملیات های پدافندی شرکت کرده ام.

دکتر علیرضا حیدری افزود: 27 ماه در اسارت بودم و در این دوران قبول قطعنامه از سوی امام راحل(ره) که گفته بود تا 20 سال اگر جنگ هم طول بکشد جنگ را تا شکست دشمن ادامه خواهیم داد برای ما خیلی تعجب آور بود.

وی دوران اسارت را بسیار سخت عنوان کرد و ادامه داد: بدترین خاطره دوران اسارت هم فوت امام راحل بود که اسرای ایرانی را خیلی ناراحت کرد ولی تعیینذ مقام معظم رهبری به عنوان رهبر نیز قوت قلب ما شد.

این جانباز 30درصد در ادامه در مورد خدمات دستگاه های دولتی به جانبازان، ایثارگران، آزادگان و خانواده شهدا گفت: آن وری که در رسانه ها و محافل شعار داده می شود به خانواده های شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان خدمات داده نمی شود.

وی بیان کرد: انتظاری که از مسئولان داریم این است که مصوبات قانونی را به طور کامل اجرا کنند تا شان و کرامت خانواده های شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان حفظ شود.

وی تاکید کرد: جوانان ما باید تاریخ انقلاب را بررسی کنند تا بیشتر با نقش امروز خود در جامعه آشنا شوند.

 

نظر شما