واریز بخشی از مطالبات فرهنگیان !

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۱۳:۱۲:۵۷
کد خبر: ۶۰۲۴۴۱
واریز بخشی از مطالبات فرهنگیان !
موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام کرد: بیش از 76 میلیارد ریال سهم الشرکه به حساب فرهنگیانی که از دوم فروردین تا اول خرداد 1396 به افتخار بازنشستگی نائل آمدند، واریز شد.

به گزارش  خبر گزاری برنا ؛ بیش از 400 نفر از فرهنگیان عضو موسسه در این بازه زمانی بازنشسته شده و سهم الشرکه خود شامل سهم عضو، سهم دولت و سود ناشی از فعالیت های اقتصادی را دریافت کردند و سهم الشرکه اعضای انصرافی، بازخرید و از کار افتاده نیز به حساب آنها واریز و در خصوص اعضای متوفی نیز طبق قانون عمل می شود.

این رقم تمام دریافتی فرهنگیان بازنشسته مذکور نیست زیرا سود سال مالی منتهی به 31 شهریور 1395 نیز پس از تقسیم در بین اعضا، به حساب آنها واریز و به حساب فرهنگیان عضو نیز منظور می شود.

بنابراین لازم است فرهنگیان بازنشسته، حساب بانکی مرتبط با صندوق ذخیره فرهنگیان را برای واریز سود در مراحل بعد فعال نگه دارند.

سهم الشرکه فرهنگیان بازنشسته به حساب های آنها در بانک سرمایه و سهم الشرکه اعضای بازخرید، ازکار افتاده، انصرافی و متوفی به حساب آنها در بانک ملی واریز شده است.

در صورت تقاضای استمرار عضویت فرهنگیان محترم، مبلغ سهم الشرکه به عنوان تسهیلات بدون بهره با کارمزد 2 درصد و باز پرداخت 36 ماهه در نظر گرفته می شود.

بنابر اعلام موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، اعضای موسسه حداقل 70 روز و حداکثر سه ماه پس از بازنشستگی، سهم الشرکه خود را دریافت می کنند. اما با توجه به تغییر نرم افزا سیستم اعضا، این روند کوتاه تر شده و در مورد بازنشستگان اول خرداد 1396 به کمتر از دو ماه رسیده است.

از ابتدای تاسیس موسسه تا خرداد 1396 حدود 18 هزار و 811 میلیارد ریال به حساب فرهنگیان بازنشسته واریز شده که بیش از سه هزار و 670 میلیارد ریال آن مربوط به بازنشستگان مهرماه 1395 تا خرداد 1396 بوده است.

پرداخت به موقع سهم الشرکه بازنشستگان فرهنگی عضو، نشانه عمل موسسه به تعهداتش در قبال اعضا است.

فرهنگیان عضو موسسه علاوه بر سودآوری ناشی از فعالیت های اقتصادی، از خدمات رفاهی حین خدمت نیز برخوردار می شوند.

بر این اساس، فرهنگیان عضو از ابتدای تاسیس موسسه تا اسفند 1395 بیش از 18 هزار و 560 میلیارد ریال در قالب خدمات رفاهی و در حوزه های خودرو لیزینگی، خدمات بیمه ای، خدمات گردشگری، تامین مسکن و تسهیلات مالی و اعتباری دریافت کرده اند.

پس از تصویب سهم دولت در برنامه ششم توسعه (ماده 85) و ایجاد زیرساخت های لازم در راستای بهره مندی اعضای موسسه از سهم کامل دولت، برای نخستین بار امکان بهره مندی از این سهم تا سقف پنج درصد فراهم شده است، فرهنگیان می توانند از این فرصت بی نظیر استفاده کنند تا در آینده دچار پشیمانی نشوند.

از آنجایی که طبق قانون دولت موظف است هر ساله معادل واریزی سهم اعضا تا سقف پنج درصد به حساب موسسه واریز کند، فرهنگیان عضو موسسه به هر میزان که کمتر از پنج درصد حق عضویت پرداخت کنند معادل آن از سهم دولت محروم خواهند شد که در میزان دریافتی آنها در زمان بازنشستگی کاملا تاثیرگذار است.

متاسفانه در طول سال های فعالیت موسسه سهم واریزی اعضا با سیر کاهشی روبرو شده و در زمان حاضر به 12.1 درصد حقوق و مزایای آنها رسیده که به معنی از دست رفتن بخش قابل توجهی از سهم دولت در طول بیش از دو دهه فعالیت موسسه بوده است.

از این رو اگر اعضای موسسه به جای مبالغ فعلی حق عضویت، معادل پنج درصد از حقوق و مزایای خود را پرداخت می کردند، دارایی های موسسه به جای چهار هزار و 416 میلیارد تومان، بیش از 27 هزار و 440 میلیارد تومان برآورد می شد که به معنی 6 برابر شدن سهم الشرکه دریافتی بازنشستگان بود.

به طور نمونه یک معلم که از ابتدای تاسیس موسسه عضو شده و در طول دوره خدمت خود بیش از 30 میلیون ریال حق عضویت پرداخت کرده، در حال حاضر حدود ٢٣ میلیون تومان دریافت می کند. این در حالی است که با فرض پرداخت پنج درصد حق عضویت و پرداخت به موقع سهم دولت و فرض سودآوری مشابه موسسه، معلم مورد نظر در زمان حاضر بیش از یک میلیارد و 550 میلیون ریال دریافت می کرد که قابل توجه است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز