مدیر کل شیلات هرمزگان خبر داد:

پایان پروژه رهاسازی بچه میگو باهدف بازسازی ذخایر آن در هرمزگان

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۷:۳۰:۲۶
کد خبر: ۶۰۳۱۵۸
پایان پروژه رهاسازی بچه میگو باهدف بازسازی ذخایر آن در هرمزگان
مدیرکل شیلات هرمزگان از پایان پروژه رهاسازی بچه میگو در سال جاری باهدف بازسازی ذخایر و حفظ و ترمیم ذخائر این گونه ارزشمند با اعتبار 3 میلیارد ریالی در استان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،سید پرویز محبی مدیر کل شیلات در تشریح پروژه بازسازی ذخائر میگو گفت: هر ساله به همت اداره کل شیلات هرمزگان پروژه بازسازی ذخائر میگو در استان با هدف کمک به ذخائر این آبزی در زیستگاه طبیعی و افزایش صید سرانه صیادان در فصل صید میگو انجام که در نهایت منجر به توسعه پایدار حرفه صیادی وحفظ این ذخیره ارزشمند بر ای نسل های آینده  می گردد.
محبی افزود: در سال جاری عملیات رها سازی بچه میگو موزی تحت نظارت کارشناسان اداره شیلات هرمزگان از اردیبهشت سال جاری با صید "500مولد نر و ماده" از زیستگاههای طبیعی این گونه  درآبهای اطراف جزایر قشم و هرمز صورت گرفت.
وی گفت: با انتقال مولدین به مرکز بازسازی ذخائر خلیج فارس-کلاهی در زمان یک ماه با همت کارشناسان این مرکز بیش از 50 میلیون پست لارو"15 روزه" تولید و به مزرعه پرورش میگو واقع در سایت کولغان جهت وزن رسانی "1-3گرم" انتقال یافت.
این مقام مسئول افزود:پس از تغذیه و دست یافتن به وزن ایده آل در مزرعه،عملیات رها سازی 40 میلیون قطعه بچه میگو در خور کولغان و تیاب،که مامن و زیستگاه طبیعی میگو در دوره نوزادی است در تیرماه آغاز شد که نسبت به رها سازی 36 میلیون قطعه در سال گذشته بیش از 11 درصد رشد را نشان میدهد.
مدیر کل شیلات هرمزگان گفت:بچه میگوها پس از طی این دوره جهت تکامل و سپری نمودن سایر مراحل زندگی خوریات را ترک و به آبهای عمیق تر مهاجرت مینمایند.
سید پرویز محبی با اشاره به اثرات مخرب صید غیر مجاز و آلودگی های دریایی طی سالهای اخیر بر ذخائر آبزیان و به خصوص میگو افرود: اجرای پروژه های بازسازی ذخائر نقشی عظیم در حفظ این ذخایر ارزشمند داشته است که علی رغم رخداد چنین معضلاتی در محیط طبیعی این آبزی هر ساله در فصل صید شاهد صید چند هزار تن میگو توسط صیادان و جمع کثیری از اقشار مرتبط با این صنعت و همچنین تامین پروتئین مورد نیاز طیف وسیعی از جامعه بوده ایم.
محبی در پایان گفت:اعتبار این پروژه 3 میلیارد ریال بوده که از محل اعتبارات ملی تامین شده است.

گفتنی است از ابتدای شروع طرح رها سازی میگو در سال 1382 تا کنون بیش از 360 میلیون قطعه بچه میگو در خوریات استان رهاسازی شده است که حدود 50 درصد این رقم طی 4 سال گذشته رهاسازی شده است.

نظر شما