وزیر نفت:

باید نوسازی و ساخت بسیاری از تجهیزات به شرکت های داخلی واگذار کرد

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۱۰:۲۴:۴۸
کد خبر: ۶۰۴۱۹۳
باید نوسازی و ساخت بسیاری از تجهیزات به شرکت های داخلی واگذار کرد
وزیر نفت گفت: باید نوسازی و ساخت خیلی تجهیزات را به شرکت های داخلی واگذار کنیم. در حال حاضر پولی نداریم که صنعت نفت را تکان بدهیم ولی این پول را باید با جذب سرمایه گذاری خارجی دریافت کنیم.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، بیژن نامدار زنگنه در نشست فعالان اقتصادی خوزستان با بیان اینکه شما سرمایه عظیمی برای ما و کشور هستید، عنوان کرد: خوزستان یک ظرفیت عالی برای توسعه در بخش نفت دارد و با یک تکان می توان این استان را زیر و رو کرد.

وی با بیان اینکه باید به امضای خود پایبند بود، ادامه داد: سه لوله سازی در کشور وجود دارند که ما را سرکار گذاشته و هر روز پای خود را روی گردن من می گذارند که برای ما صرف نمی کند و اگر لوله از خارج بیاوریم برای ما ارزان تر و به صرفه تر خواهد بود.

وزیر نفت بیان کرد: وقتی یک شرکت لوله سازی قرارداد منعقد می کند باید به آن پایبند باشد و نمی شود بعد از انعقاد قرارداد انتظار تغییر مفاد آن را داشت. اگر قرار چنین وضعیتی باشد من هم می توانم در کنار کارخانه های لوله سازی دو کارخانه جدید راه اندازی کنم؛ مگر ساخت و راه اندازی یک کارخانه لوله سازی چقدر هزینه دارد.

زنگنه اظهار کرد: شرکت ها و کارخانه های تولیدی مختلف باید برای کارهای با سطح و استاندارد بین المللی آماده شوند تا ما نیز از سوی شرکت های جهانی تأیید صلاحیت شویم.

وی گفت: نگاه ویژه از نظر حقوقی و عملیاتی اصلا معنایی ندارد. پیشنهاداتی باید ارائه شود که قابل عملیاتی شدن هم باشد. اینکه فقط خواستار توجه بود، راهکار قابل اندازه گیری نیست و باید یک راهکار و طرح به صورت کمی که قابل اندازه گیری، کنترل و نظارت باشد، ارائه داده شود.

وزیر نیرو با اشاره به ارزش افزوده و اشتغالزایی به عنوان دو خواسته مهم اعضای این جلسه تصریح کرد: در برخی از قوانین قراردادهای فاینانس، در واقع پولی که پرداخت می شود آزاد و یا دلار نیست بلکه اعتباری می دهند که عمده آن در کشور خودشان (مبدأ) صرف خرید و خدمات می شود. توتال نه حفاری می کند، نه لوله و تجهیزات دیگر می سازد بلکه فقط مهندسی مخزن را انجام می دهد، مابقی کار را باید به شرکت هایی که برنده مناقصه می شوند، سپرد.

زنگنه ادامه داد: توتال، تمام شرکت های ایرانی را از نظر توانمندی ارزیابی کرده است، برعکس فاینانس که محدودیت بسیاری برای استفاده از ظرفیت های داخلی دارد ولی قراردادهای IPC برعکس هست و امیدواریم 65 تا 70 درصد از این ظرفیت ها را به ایرانی ها بدهیم.

وی گفت: حفاری، لوله سازی، لوله گذاری، ساخت پایه سکو، شیر سکو و غیره را در این قراردادها داریم. قرادادهای IPC فرصت بسیاری برای افراد امروز و به ویژه نسل آینده فراهم می کند، در این قراردادها ارجاع کار به پیمانکاران تماما با برگزاری مناقصه صورت می گیرد.

وزیر نفت اظهار کرد: باید نوسازی و ساخت خیلی تجهیزات را به شرکت های داخلی واگذار کنیم. در حال حاضر پولی نداریم که صنعت نفت را تکان بدهیم ولی این پول را باید با جذب سرمایه گذاری خارجی دریافت کنیم.

زنگنه افزود: اصلا فرقی ندارد که کل مناقصات را ایرانی ها برنده شوند، برای برنده شدن در مناقصات، داشتن صلاحیت شرط است و متأسفانه ایرانی ها برخی مواقع در کارهای فنی گیر می کنند و مجبور می شویم کار را به خارج از ایران بسپاریم.

وی بیان کرد: اولین ملاک برای داشتن صلاحیت ها رعایت HSE است ولی متأسفانه برخی ها به داشتن تلفات و حادثه در کار افتخار می کنند در صورتی که برای شرکت های خارجی، انجام یک میلیون ساعت کار بدون هیچ حادثه و تلفاتی افتخار است.

وزیر نفت تصریح کرد: بیشتر از هزار میلیارد دلار ثروت زیرپای مردم شهر اهواز است و به اندازه بیش از هفت هزار میلیارد دلار ثروت نیز در سراسر این استان فرصت وجود دارد. در مناطق نفتخیز جنوب در خوزستان به جز IPC حدود 10 تا 15 هزار میلیارد دلار فرصت توسعه و سرمایه گذاری وجود دارد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز