معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تاکید کرد؛

شناسایی مهدکودک های غیرمجاز در استان قزوین

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۱۴:۴۸:۵۵
کد خبر: ۶۰۵۵۷۹
شناسایی مهدکودک های غیرمجاز در استان قزوین
بهاره رحمانی: سال گذشته 113مهدکودک مجاز تحت نظارت بهزیستی استان فعالیت و به بیش از 6هزار و 200 کودک ارائه خدمت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، بهاره رحمانی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان از شناسایی مهدهای غیر مجاز در استان خبر داد و گفت: هر مرکزی که تحت عنوان مهدکودک در سطح استان هرگونه فعالیتی تحت عناوینی مانند مهدکودک، مهد پیش دبستانی، مهدقرآنی و... بدون کسب پروانه فعالیت از سازمان بهزیستی غیرمجاز بوده و پیگرد قانونی دارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان با اشاره به اینکه صدور پروانه فعالیت مهدکودک ها  بر عهده سازمان بهزیستی نهاده شده است، افزود: مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی صرفا یک مرکز مراقبتی، پرورشی، نگهداری و آموزشی محسوب نمی شوند و پایگاهی برای انجام سایر خدمات مدنظر سازمان بهزیستی نظیر طرح آمبلیوپی، غربالگری اختلالات شنوایی، غربالگری اضطراب، غربالگری اختلالات تکاملی و... می باشند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان با بیان اینکه دوره آموزشی پیش دبستانی کودکان اجباری نمی باشد.خاطر نشان کرد: با توجه به  مواد قانونی مهدکودک یک مرکز مستقل ارائه دهنده خدمات رشد و تکامل همه جانبه به کودکان قبل از سن دبستان می باشد و می توانند  همه ی گروههای سنی زیر سن 6سال را جهت مراقبت، پرورش و آموزش  پذیرش نماید و نیازی به اخذ مجوز از آموزش و پرورش ندارد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه گواهی نامه گذراندن دوره پیش دبستانی شرط لازم و یا قانونی ثبت نام مقطع ابتدایی نمی باشد لذا خانواده ها می توانند با اطمینان کامل از خدمات مهدهای کودک بهرمند شوند.

به گفته رحمانی  سال گذشته  113مهدکودک مجاز تحت نظارت بهزیستی استان فعالیت و به بیش از 6هزار و 200کودک  ارائه خدمت نموده اند.

رحمانی اظهار کرد در سال جاری با ستاره بندی مهدهای کودک استان در راستای  ارزشیابی  مهدها  قدم برداشته ایم و با تعیین استانداردهای لازم، برنامه های مهدهای کودک با شئونات واخلاق اسلامی – ایرانی منطبق و در جهت  ارتقای سطح کیفی، بهینه سازی خدمات، افزایش اعتماد خانواده ها و رعایت حقوق کودکان در ابعاد مختلف در مهدهای کودک ازجمله شرایط فیزیکی وتجهیزات، ایمنی، بهداشت و سلامت، شایستگی نیروی انسانی، کیفیت محتوا وروش های آموزشی  برنامه تدوین شده است.

وی اجرای طرح یک وعده غذای گرم برای مهدهای کودک روستایی وحاشیه شهری، ایجاد رویکردهای تربیتی و آموزشی با استفاده از آخرین دستاوردهای حوزه کودک  را از دیگر فواید مهدها برشمرد.

معاون امور اجتماعی با بیان اینکه رشد آسیب های اجتماعی ریشه درمسائل اجتماعی دارد عنوان کرد: کودکی، مهمترین دوران شکوفایی انسان و اساسی ترین پایه برای تامین سلامت در دوره های بعدی زندگی از لحاظ جسمانی، روانی وشخصیتی است.

وی ادامه داد: در این میان، یکی از مهمترین عوامل موثر بررشد همه جانبه کودکان، عوامل محیطی است. تجارب و بازخوردهایی که کودک از محیط خود دریافت می کند، ارتباط و تعاملی که با محیط دارد، رشد و آموزش او را تحت تاثیر قرار می دهد. مهدکودک با هدف کمک به رشد همه جانبه کودکان و رشد استعدادها وعلایق کودکان شکل گرفته است.

وی در خصوص چگونگی  رتبه بندی  مهدهای کودک شهری تصریح کرد: مهدهای کودک شهری براساس سطح کیفی به یک ستاره مشروط ، یک ستاره ، دوستاره ،سه ستاره و چهارستاره تقسیم می شوند و ارزشیابی مهدهای کودک مناطق حاشیه شهر، آسیب زا، محروم و سکونتگاه های غیررسمی و همچنین مهدهای روستایی  به صورت سطح بندی و براساس کیفیت به سطح یک، سطح دو وسطح سه ارتقای می یابند.

وی در ادامه اضافه کرد: کلیه مدیران ،مسوولین فنی، مربیان و کمک مربیان مهدهای کودک ملزم به گذراندن دوره های آموزشی مصوب( دروه اموزشی اختلالات عاطفی و رفتاری کودکان ،روان شناسی رشد،‌ آشنایی با کمک های اولیه، آموزش مفاهیم اجتماعی ودینی و...) زیرنظر اساتید خبره و هیات علمی در بدو شروع فعالیت به مدت 200 ساعت، وسالانه به میزان 50 ساعت آموزش ضمن خدمت براساس نیازهای کودکان می باشند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان در پایان یاد آور شد : والدین در صورت هرگونه شکایت از مهدهای کودک می‌توانند با شماره پیامک 30008530 مراتب را به سازمان بهزیستی اطلاع دهند تا در اولین فرصت به موضوع رسیدگی و با متخلفان برخورد شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز