استاندار خوزستان خبر داد:

یک قرارداد نفتی در میادین غرب کارون تا دی ماه امضاء می شود/ حذف ۶۰۰ فرآیند اداری زائد

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۱۴:۳۵:۰۴
کد خبر: ۶۰۶۱۰۶
یک قرارداد نفتی در میادین غرب کارون تا دی ماه امضاء می شود/ حذف ۶۰۰ فرآیند اداری زائد
استاندار خوزستان گفت: اولین قرارداد نفتی در حوزه میادین نفتی غرب کارون تا دی ماه امسال امضاء می شود و امیدواریم ازاین طریق بتوانیم عقب ماندگی های گذشته را جبران کنیم.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، غلامرضا شریعتی در همایش فرصت های سرمایه گذاری و رفع موانع تولید با اشاره به تمرکز اختیارات و تصمیم گیری ها در تهران و تأثیر آن بر فرآیند سرمایه گذاری در خوزستان و ضرورت واگذاری اختیارات بیشتر به استان، اظهار کرد:  برخی کارها مربوط به مسائل ملی و برخی کارها مربوط به مسائل استانی است، در مسائل ملی ما نقش پیشنهاد دهنده و پیگیری کننده برای تصمیم سازی در امور ملی داریم و دسته ما بسته است و در حدی نیست که بتوانیم نقش آفرینی کنیم.

وی با اشاره به قراردادهای نفتی در حوزه میادین نفتی غرب کارون در قالب نسل جدید قراردادهای نفتی و ورود پیمانکاران و شرکت های داخلی و خارجی برای سرماهی گذاری و بهره برداری و تأثیر آن بر اقتصاد و اشتغال استان، افزود: اولین قرارداد نفتی در حوزه میادین نفتی غرب کارون تا دی ماه امسال امضاء می شود و امیدواریم ازاین طریق بتوانیم عقب ماندگی های گذشته را جبران کنیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: پس از افزایش جهشی قیمت نفت و برنامه ریزی مدون و دراز مدتی برای افزایش درآمد در کشور نداشتیم و بعد از ان با کاهش و سقوط جدی قیمت نفت مواجه شدیم چون هزینه ها جاری کشور افزایش یافته و به ارقام نجومی رسیده بود و قابل کسب کردن نبود.

شریعتی گفت: منابعی برای بالا بردن سرمایه ناخالص در بخش های مختلف نمانده بود و هزینه های دولت خرج مصارف جاری کشور می شد و روند سرمایه گذاری ناخالص کاهش یافت. اگر بناست کاری شود باید این پیکان به سمت صعودی برگردد.

وی با بیان اینکه باید برای ایجاد ظرفیت های جدیددر صنعت نفت تلاش کنیم، ادامه داد: باید تلاش کنیم که در میادین نفتی غرب کارون از 340 هزار بشکه  نفت  فعلی و تا 1 میلیون و 400 هزار بشکه نفت ظرفیت دارد کشورهای زیادی از سرمایه گذاری خارجی توسعه یافتند و پله های رشد، توسعه و ترقی را طی کردند.

استاندار خوزستان گفت: شهرک انرژی که در سفر سال گذشته وزیر نفت به استان موافقت اصولی و قطعی آن گرفته  و مصوب شد اکنون در هیئت دولت در انتظار تصویب و کسب مجوزهای لازم است و امیدواریم هرچه زودتر وسریع تر مصوب شود. یک مشاور بین المللی برای این کار گرفته شده است. اگر بناست اشتغال بیشتر، تولید بیشتر و تولید ناخالص ملی افزایش یابد باید در همه زمینه ها تولید بیشتر داشته باشیم  که برای  این کار سرمایه گذاری بیشتر نیاز است تا اشتغال ایجاد شود.

شریعتی با بیان اینکه باید شرایط لازم را برای این کار فراهم کنیم تا فضای کسب و کار و سرمایه گذاری در کشور بهبود پیدا کند و اصلاح شود، تأکید کرد: باید سعی کنیم که امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بر جامعه حاکم کنیم و جامعه را به سمت ثبات اجتماعی، اقتصادی هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه مشاغل کوچک دو کار عمده داریم، گفت: در شهرک صنعتی شماره پنج منتظر تصویب طرح جامع و تفضیلی اهواز هستیم. 30 هکتار از 500 هکتار مجوز گرفته است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: باید از ورود سیاست به اقتصاد و سیاسی کردن آن ممانعت  و تلاش کنیم که سرمایه گذار تکریم شود نه اینکه انواع اتهامات را به او بزنیم. در این استان همه از این حرف ها می زنیم اما به محض ورود سرمایه گذار تلاش می کنیم او را زمین گیر کنیم.

به گفته شریعتی در استان برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باید از 23 سازمان استعلام شود و این به علت پتانسیل های زیاد استان است که باعث کندی روند سرمایه گذاری می شود و فضای کسب و کار را می بندد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما هم خودمان به جای اینکه از این بروکراسی کم کنیم بلکه بر عکس به این ممانعت ها اضافه می کنیم.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه حوزه معاونت اقتصادی طی یک سال گذشته کارهای زیر بنایی را شروع کرده و دنبال می کند، افزود: از 23 سازمان 760 فرآیند اداری برای صدور مجوز سرمایه گذاری وجود دارد که ما آنها را به 160 فرآیند کاهش دادیم و در این مسیر 600 فرآیند زائد حذف شد.

رئیس شورای سرمایه گذاری خوزستان با اشاره به اینکه اگر بناست استان به جایی برسد با بخش خصوصی می رسد بلکه با ما دولتی ها به جایی نمی رسد و تاکنون هم نرسیده است، بیان کرد: اگر به این روال عمل کنیم فضای کسب و کار آنطور که باید  بهبود پیدا نمی کند. اگر همین مزیت نسبی را هم در نفت نداشتیم شاید در همین شهرک های صنعتی با مشکل مواجه می شدیم. بخش صنعت در باید به طور مرتب به دنبال حذف موانع سرمایه گذاری و تولید باشد.

وی با بیان اینکه بخش دولتی باید تسهیل گر بخش خصوصی باشد و مانع و بی تفاوت نباشد بلکه همه برای حمایت و مساعدت بسیج شوند،یادآور شد: شرایط کشور به سمت و سویی می رود که سرمایه گذاری خارجی جذب شود و همه ارکان نظام هم در این زمینه هم کلام و متحد هستند.

شریعتی گفت: عدم ویزای فرودگاهی مانعی است که باعث می شود روند ورود سرمایه گذار بخش خصوصی به استان کند شود. برای همین یک کار پیگیری های بسیار زیادی در استان صورت گرفته و تعهدات زیادی داده شده تا این کار صورت بگیرد.

استاندار خوزستان بیان کرد: اقتصاد عراق و صادرات به عراق موتور محرکه رشد و رونق صنایع کوچک و متوسط استان است و باید از هیچ کوششی برای آن فروگذار نکنیم. برای تسهیل و رفع موانع اگر در روند صادرات به عراق رخ دهد حل ان از اوجب واجبات است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه بخش زیادی از اشتغال و تولید استان به عراق مرتبط است، تأکید کرد: حتی اگر موانعی از جانب عراقی ها ایجاد می شود باید تا جایی که امکان دارد به رفع موانع در آن بخش کمک کنیم.

شریعتی گفت: از سرمایه گذاری در کشور در سال 90 با مراجعه به سایت مرکز آمار ایران سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات و دارایی های ساختمان از 1375 هزار میلیارد ریال در سال به 800 هزار میلیارد ریال در سال کاهش یافته است. سرمایه ناخالص در بخش ساختمان از 812 هزار میلیارد ریال به 422 هزار میلیارد ریال در سال 95 کاشه یافته است. یعنی سرمایه بخش ساختمان کاهش یافته است و سرمایه از 19.6 درصد به 10.6 درصد کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: روند جذب سرمایه گذاری از 800 میلیون دلار در سا ل 94 به یک میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 95 رسید.

خبرنگار: مهدی ربیع

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز