نماینده مردم شازند خبر داد :

آخرین خبرها از احیای نخستین صنعت استان

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۱۳:۲۴:۵۵
کد خبر: ۶۰۸۱۰۸
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به شدت پیگیر احیای کارخانه قند شازند به عنوان نخستین صنعت استان مرکزی هستیم، افزود: منتظر تعیین قیمت کارشناسی هستیم.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ علی ابراهیمی گفت :  برای احیای مجدد کارخانه قند شازند که دارای قدمتی حدود 80 سال است، چندین جلسه مشترک با حضور ریاست بنیاد مستضعفان و جانبازان که مالکیت این کارخانه را دارد و رئیس کمیته امداد کشور برگزار شد و از آنجاکه مقرر شده است این کارخانه به صورت مشارکتی یا واگذاری به مجموعه شهرستان از سوی بنیاد احیا شود، لذا به دنبال تعیین تکلیف قیمت کارشناسی آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه احیای مجدد این کارخانه موجب خواهد شد تا برند قند شازند دوباره احیاگر صنعت استان مرکزی شود، افزود: احیای این صنعت در الگوی کشت کشاورزان اثر مستقیم خواهد گذاشت و این الگوی کشت امروزی که به سمت کشت لوبیا، پیاز، سیب زمینی و ... رفته است مجددا به کشت چغندر قند در این منطقه تغییر یافته و هم توسعه اقتصادی را به همراه خواهد داشت و هم اشتغال منطقه و ارزآوری را تقویت خواهد کرد.

وی بیان کرد: در آخرین نشست مقرر شد نسبت به تعیین تکلیف قیمت عرصه و اعیان و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران اقدام شود و در مورد تعیین قیمت کارشناسی این کارخانه رایزنی‌هایی با ریاست بنیاد مستضعفان و ریاست کمیته امداد کشور صورت گرفته است تا یک قیمت منطقی برای سهولت مذاکره با سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی اعلام شود.

وی افزود: جلسه‌ای در فرمانداری نیز تشکیل شد و سرمایه‌گذاری برای احیای این کارخانه ظرف مدت پنج ماه اعلام آمادگی کرد، اما چون هنوز قیمت کارشناسی بررسی و اعلام نشده بود، جلسه به نتیجه نهایی نرسید.

نماینده مردم شازند در خانه ملت تاکید کرد: با تغییر کاربری این کارخانه موافق نیستیم و از هر سرمایه‌گذاری هم بخواهد در این حوزه ورود پیدا کند تعهد می‌گیریم که حتما باید کارخانه قند احیا شود و به دنبال تغییر کاربری و احداث کارخانه‌ای با تولید دیگر نباشد، چرا که شهرستان شازند با برند قند شازند معروف است و این صنعت چون نخستین صنعت استان مرکزی و در مزیت اشتغال و تولید جزو تاریخ صنعت استان مرکزی است و در سال 1317 در این استان بنا نهاده شده باید هویت صنعت استان را حفظ کند.

وی تصریح کرد: با توجه به نیاز کشور به تولید شکر و قند، احیای کارخانه قند شازند دارای توجیه اقتصادی است و به دلیل مزیت‌هایی که این صنعت دارد می‌طلبد تا با همین کاربری به عنوان قدیمی‌ترین صنعت استان احیا شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه این کارخانه از سال 1317 به عنوان نخستین صنعت استان مرکزی مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود، اظهار کرد: اقلیم آب و هوایی و شرایط مساعد برای کشت چغندر و برخورداری این کارخانه از شرایط مساعد نگهداری و تبدیل چغندر به قند مزیتی است که این صنعت از آن برخوردار است، این واحد همچنین از مزیت‌هایی نظیر چندین حلقه چاه آب، خط ریل راه آهن و ... برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه نباید به کارخانه قند شازند به عنوان یک صنعت مرده نگاه کرد، افزود: این کارخانه از تمامی مزیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برخوردار است و فعالیت آن با شدت و قوت ادامه داشت تا اینکه چند سال پیش فعالیت آن به دلیل واردات بی رویه شکر و نبود مدیریت سنجیده متوقف شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه کارخانه قند شازند با ظرفیت تولید روزانه 130 تن کله قند تا سال 89 فعالیت داشته است، گفت: احیای مجدد آن علاوه بر جلوگیری از واردات قند و شکر به کشور موجب تقویت تولید ملی و ایجاد اشتغال خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز