مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان:

مفتخرم که ثبت ملی زبان لکی در دوره ی مدیریت بنده به وقوع پیوست/سیاست های درست دولت تدبیر و امید در حوزه ی فرهنگ و هنر

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۱۴:۳۱:۱۰
کد خبر: ۶۰۸۱۹۳
مفتخرم که ثبت ملی زبان لکی در دوره ی مدیریت بنده به وقوع پیوست/سیاست های درست دولت تدبیر و امید در حوزه ی فرهنگ و هنر
حجت الاسلام حمید رضا حنان گفت: در همایش زبان و ادبیات لکی که امروز در نورآباد دلفان برگزار شد ، گفت : زبان یکی از مهمترین دستاوردهای بشری و قدرتمندترین ابراز بیان اندیشه است .

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ، حجت الاسلام حنان  در همایش زبان و ادبیات لکی که با حضور چشمگیر علاقه مندان به زبان و ادبیات لکی در تالار آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری دلفان برگزار شد ، اظهارداشت: برخی از فلاسفه زبان بر این باورند که حیات انسان به زبان بستگی دارد و همین دستاورد است که به شناخت از اندیشه های بشری کمک شایانی می کند .

وی  تصریح کرد: زبان محدود به کلام نیست و هر نشانه ای که در فرایند ارتباط به شناخت می انجامد در حوزه ی زبان محسوب می شود .

حنان  سپس به نظر جان لاک در خصوص فلسفه و کارکرد زبان پرداخت و یادآورشد : از نظر این فیلسوف بزرگ ،فلسفه و کارکرد زبان بر ٨ اصل استوار است که یکی از این اصول می گوید ماهیت زبان را کارکرد آن مشخص می کند و اصل دیگر زبان را ابزار مکالمه می داند و می گوید آنچه با مکالمه بیان می شود ، برخواسته از تفکر است ، پس زبان متجلی کننده ی اندیشه و تفکر انسان است .

وی ادامه داد : دو نوع اندیشه وجود دارد ، یکی خادم به بشریت و دیگری خائن به آن و بهترین اندیشه ، اندیشه ای است که بیان کننده ی آموزه های الهی و خادم به بشر باشد و آنچه می تواند در ارزش گذاری به موضوعات مهم باشد تفکر است ، بدان معنی که موضوعی که برخواسته از تفکر و اندیشه باشد ماندگار و در غیر این صورت بی ارزش و بدون دوام خواهد بود .

حنان گفت : تبلور اندیشه های ناب بشری در یک جامعه به دو اصل مهم آزاد اندیشی و تکیه بر خرد جمعی را برمی گردد .  

وی  با اشاره به وجود چهار نظریه در خصوص استقلال یا عدم استقلال زبان لکی ،افزود : یکی از این نظریه ها می گوید که لکی گویشی از زبان کردی است و نظریه ی دوم آن را زیر مجموعه ی زبان لری می داند ، اما نظریه ی سوم و چهارم ضمن تشکیک در این دو نظریه و رد آنها، لکی را به دلیل داشتن دایره ی واژگانی کثیر و فراوان و قواعد محکم دستوری ، زبانی مستقل و دارای شناسنامه ی جدا از سایر زبان ها و گویش های محلی می داند .

حنان بیان کرد : من مفتخرم که ثبت ملی زبان لکی در دوره ی مدیریت بنده به وقوع پیوسته و دوستداران این زبان باید بدور از هرگونه تعصب و غرض ورزی ، از فضای باز فرهنگی ایجاد شده در کشور که به واسطه ی حمایت های گستره ی رهبری معظم انقلاب و سیاست های درست دولت تدبیر و امید در حوزه ی فرهنگ و هنر به وجود آمده ، بهره برده و به دنیال احیا و زنده نگاه داشتن زبان لکی باشند . 

 

نظر شما