استاندار اصفهان:

اقتصاد مقاومتی توجه ویژه به صادرات دارد

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۱۱:۵۰:۵۸
کد خبر: ۶۰۹۵۱۱
اقتصاد مقاومتی توجه ویژه به صادرات دارد
دکتر رسول زرگرپور اظهارداشت: خروج از اقتصاد تک محصولی با توانایی شگفت آور تعاونی ها و تجمیع سرمایه های خرد ارتباط مستقیم دارد و به این ترتیب تعاونی ها می توانند حوزه های مغفول مانده ی اقتصادی و تجارت را زنده کنند و به آن ها جانی دوباره بخشند.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در آیین افتتاح متمرکز ۶۸ طرح تعاونی در استان اصفهان و دوازدهمین جشنواره ی تعاونی های برتر که با حضور معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان کاشان برگزار گردید، اظهارداشت: اقتصاد مقاومتی که توصیه ی مقام معظم رهبری است و در دستور کار دولت قرار دارد اقتصادی است که تنها بر فروش یک محصول تاکید ندارد بلکه خود اتکاست و به منابع داخلی تکیه دارد همانگونه که یکی از پنج رویکرد اقتصاد مقاومتی دورن زا بودن آن است.

استاندار اصفهان افزود: اقتصاد مقاومتی از منظر دیگر به بازارهای جهانی و اقتصاد جهانی نظر دارد و برای ایجاد ارزش افزوده ، توجه ویژه به صادرات دارد که همان رویکرد دوم اقتصاد مقاومتی یعنی برون نگری است.

زرگرپور خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که تمامی این ویژگی به نحوی می تواند در بخش تعاون در کشور محقق شود و می شود بخشی از مسئولیت خروج از این ورطه را به بخش تعاون واگذار نمود.

رسول زرگرپور با بیان اینکه تعاونی ها به دلایل مختلفی از نظر حوزه ی فعالیت، تنوع بسیار بیشتری در قیاس با فعالیت های بخش خصوصی دارد، افزود: این ویژگی را شاید بتوان ناشی از موضعی، بومی و محلی بودن آن ها دانست که موجب می شود حوزه ی جغرافیایی بیشتری داشته باشند و بنابر این حوزه های متنوع تری را پوشش دهند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه تعاونی ها می توانند بر روی محصولات ویژه و بومی خاصی از ایران که در آن ها مزیت نسبی وجود دارد متمرکز شوند، یادآور شد: تعاونی ها می توانند در زمینه ی صادرات خرما، زعفران، فراوری میوه های مازاد، تولید گیاهان دارویی، پرورش حیوانات خانگی و حتی تولیدات عشایری تمرکز یابند و این درحالی است که سرمایه گذاری های دولت عمدتا بر روی صنعت و در مناطق مرکزی و نه در سایر مناطق کشور رخ می دهد.

زرگرپور خاطرنشان کرد: خروج از اقتصاد تک محصولی را شاید بتوان به توانایی شگفت آور تعاونی ها و تجمیع سرمایه های خرد ربط داد و به این ترتیب تعاونی ها می توانند حوزه های مغفول مانده ی اقتصادی و تجارت را زنده کنند و به آن ها جانی دوباره بخشند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه تعاونی ها با این مشخصات و این عملکرد های قابل قبول ، در حدود ۵ درصد از اقتصاد نقش دارند، افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص سهم ۲۵ درصدی تعاونی ها در اقتصاد، فاصله ی وسیعی نسبت به آنچه که مورد نظر در برنامه ها است دست یابیم.

رسول زرگرپور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر در ایران عضو تعاونی ها هستند، افزود: این آمار فاصله ی زیادی با آمارهای جهانی دارد و نشان می دهد که برای رسیدن به نقطه ی مطلوب باید اقدامات گسترده تری صورت گیرد.

زرگرپور با بیان اینکه در سال گذشته از بخش تعاون استان درخواست شد که روالی که درخصوص آسیب شناسی و پیگیری مشکلات در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی وجود دارد را در رابطه با بخش تعاون نیز پیگیری کنند، افزود: بالغ بر ۷ جلسه کارگروه های مختلف در شورای گفت و گو در این رابطه کار کردند و مجموعه ی مفیدی تدوین گردید و در شورای گفتگو به تصویب رسید و این مصوبه برای نمایندگان مجلس، وزرای ذیربط و اتاق تهران ارسال شد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه برای بخش تعاون ۱۹ مانع اصلی شناسایی شده است، گفت: این موانع به صورت علمی بررسی گردید و ۲۲ راهکار برای رفع آن ها احصا شد که ۱۳ راهکار ملی و ۹ راهکار استانی است.

وی این اقدام را کاری بزرگ خواند و گفت در دیگر استان ها نیز می توان از این الگو برای رفع مشکلات بخش تعاون استفاده کرد و تمام تلاش ما این است این مصوبات اجرایی گردد.

رسول زرگرپور اظهارداشت: باور ما این است که این اقدامات کارشناسی که با حضور کارشناسان بخش های مختلف صورت گرفته است می توان بخش قابل توجهی از مشکلات بخش تعاون را حل شده فرض کرد و مسائل را با یک قوت بیشتری پیگیری کرد.

وی از معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست که اجرای مصوبات ملی سریعتر پیگیری شود.

استاندار اصفهان با اشاره به ظرفیت ها و معضلات استان، اظهارداشت: استان اصفهان استانی است با دو روی متفاوت سرمایه ها، مزیت ها و پتاسنیل های وسیع و مجموعه ای از معضلات مشکلات و چالش ها که در سطح ملی است و در استان حل و فصل نخواهد شد.

رسول زرگرپور افزود: اصفهان با دارا بودن حجم وسیعی از سرمایه گذاری ها و واحدهای صنعتی بزرگ نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشور دارد که علت آن نیز از لحاظ علمی کاملا شناخته شده است که می توان به مهاجرین، دانشجوبان ونرخ مشارکت بانوان ... اشاره کرد.

مدیر ارشد استان با بیان اینکه در طول دولت یازدهم، علیرغم محدودیت های بودجه ای و مشکلات مالی ۱۲ هزار و ۷۰۰ پروژه با اعتبار ۱۰۵ هزار میلیارد ریال افتتاح گردید، افزود: همزمان با هفته دولت هزار و ۶۵۵ پروژه و طرح با اعتباری بالغ بر ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در استان اصفهان به بهره‌برداری رسید که سهم بخش خصوصی در این پروژه ها ۶۴ درصد، بخش عمومی و تعاونی ها ۲۸ درصد و بخش دولتی ۸ درصد بوده است.

شایان ذکر است در این جشنواره از تعاونیهای برتر استانی تجلیل به عمل آمد.

نظر شما