مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری :

مهاجرت بیش از ۱۱۴ هزار قطعه پرنده به تالاب چغاخور

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۴:۰۰:۰۴
کد خبر: ۶۰۹۶۰۵
مهاجرت بیش از ۱۱۴ هزار قطعه پرنده به تالاب چغاخور
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به این‌که تالاب بین‌المللی چغاخور استراحتگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر است، گفت: در یک‌سال گذشته 114 هزار قطعه پرنده به تالاب مهاجرت کردند.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ «شهرام احمدی» با بیان این‌که تالاب‌ها در پیشگیری از بروز سیلاب‌های فصلی، تنوع زیستی و ... اهمیت بسیاری دارند،  گفت: حفاظت از تالاب به عنوان شاهکار آفرینش حیاتی است.

وی با اشاره به این‌که تالاب بین‌المللی چغاخور دارای ارزش جهانی و ملی است و استراحتگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر محسوب می‌شود، افزود: در یک‌سال گذشته 114 هزار قطعه پرنده به این تالاب مهاجرت کردند.

احمدی با بیان این‌که چهارمحال و بختیاری در 10 سال گذشته با خشکسالی مواجه شده است، تصریح کرد: پارسال 17 درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش بارندگی را شاهد بودیم و اکنون این استان در  رتبه چهاردهم خشکسالی کشور قرار دارد.

وی افزود: حوضه آبخیز تالاب چغاخور جزو نقاطی است که بیشترین درصد خشکسالی در استان را داشته است و همین امر باعث شده است تا میزان آب ورودی به تالاب در چند سال اخیر رو به کاهش رود.

احمدی با بیان این‌که حقابه زیست محیطی تالاب‌ها باید حفظ شده تا از آسیب غیرقابل جبران و تخریب جلوگیری شود، افزود: بر اساس قانون، وزارت نیرو مکلف است حقابه‌های زیست محیطی تالاب و سایر اکوسیستم‌های حساس کشور را تأمین کند که اکنون پیگیری لازم توسط وزارت نیرو و آب منطقه‌ای استان انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهار محال و بختیاری ادامه داد: آب تالاب چغاخور به‌علت گرمای هوا و رشد گیاهان تالابی هر سال با مقداری کاهش در فصل تابستان مواجه ‌می‌شود و مجدد با آغاز نزولات آسمانی به حالت پیش باز می‌گردد.

وی تهیه و تدوین مدیریت زیست بومی تالاب چغاخور با حضور مجامع علمی و محلی را از اقدامات محیط زیست در راستای حفظ تالاب دانست.

احمدی بهره‌برداری ناپایدار و بیش از ظرفیت تحمل تالاب چغاخور را از خطراتی برشمرد که می‌تواند این تالاب را تهدید کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز