مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان خبر داد :

استحصال اطلاعات ژنتیکی ۶۵ هزار نمونه خون در بانک خون بندناف کشور

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۱۳:۵۶:۵۷
کد خبر: ۶۰۹۶۳۴
استحصال اطلاعات ژنتیکی ۶۵ هزار نمونه خون در بانک خون بندناف کشور
مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان گفت: اطلاعات ژنتیکی 65 هزار نمونه خون ذخیره شده در بانک خصوصی و عمومی سلول های بنیادی خون بند ناف کشور استحصال شده است.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ مرتضی ضرابی در گفت و گو با خبرنگاران در یزد  گفت: تاکنون 97 هزار نمونه سلول های بنیادی خون بندناف در بانک خانوادگی و عمومی خون بندناف رویان ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه سالانه 16 هزار نمونه خون بندناف در کشور ذخیره می شود، اظهار کرد: ظرفیت نگهداری افزون بر 100 هزار نمونه در کشور فراهم شده و پیش بینی می شود در سالجاری بیش از 18 هزار نمونه ذخیره سازی شود.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان اضافه کرد: کشور ایران از نظر میزان ذخیره سازی نمونه خون بندناف در سطح منطقه بی نظیر است.

ضرابی تعداد نمونه ذخیره شده خون بندناف در دنیا در بانک عمومی و خانوادگی را به ترتیب 800 هزار و 3.5 میلیون نمونه اعلام کرد و گفت: افزون بر 35 هزار پیوند از طریق سلول های بنیادی خون بندناف در دنیا صورت گرفته است.

وی از فعالیت 28 نمایندگی بانک خصوصی سلول های بنیادی خون بند ناف رویان در کشور خبرداد و افزود: میزان آلودگی خون های جمع آوری شده برای ذخیره در بانک عمومی و خصوصی در سایه آموزش و دقت عوامل جمع آوری کننده در کشور نیم درصد است در حالیکه استاندارد جهانی بین سه تا پنج درصد است.

ضرابی ادامه داد: با توجه به اینکه سلول های ذخیره شده خون بندناف در درمان بیماری هایی با منشا خونی استفاده می شود، کارآزمایی های بالینی (یکی از انواع مطالعات پزشکی است که بر روی جمعیت‌های انسانی انجام می‌شود) در زمینه درمان فلج مغزی، دیابت نوع یک وضایعات نخاعی با استفاده از این ذخایر سلولی در حال انجام است.

وی افزود: تنها نکته مهم در اهدای خون بندناف این است که ساختار ژنتیک خون بندناف با ساختار ژنتیکی بیمار گیرنده مطابقت داشته باشد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان هزینه اولیه ذخیره در بانک خانوادگی را 25 میلیون ریال بیان کرد و گفت: سالانه مبلغ یک میلیون و 200 هزار ریال نیز بابت هزینه نگهداری دریافت می شود..

اولین پیوند خون در سال 1988 میلادی در فرانسه توسط دکتر گلوکمن به یک کودک مبتلا به کم خونی انجام گرفت.

طبق استاندارد جهانی خون بندناف تا 20 سال قابل نگهداری است و بهترین زمان استفاده از آن در پنج سال اول ذخیره سازی است.

سلول های موجود در خون بند ناف (خونی که از جفت پس از تولد نوزاد در بند ناف جریان می یابد) سلول های تمایز نیافته ای هستند که قادر به ساخت انواع سلول های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول ها در زمان جراحت است.

براساس یافته های اخیر پزشکی، مغز استخوان دارای بالاترین درصد از سلول های بنیادی خون ساز (1 تا 3 درصد) و خون بند ناف دارای 6 دهم تا یک درصد از این سلول هاست، اما به دلایلی استفاده از خون بند ناف از مزایای بیشتری برخوردار است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز