رییس کل دادگستری استان قزوین مطرح کرد:

فقر فرهنگی مهم ترین عامل قانون گریزی

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۱۵:۰۶:۰۸
کد خبر: ۶۰۹۶۷۹
فقر فرهنگی مهم ترین عامل قانون گریزی
رییس کل دادگستری استان قزوین از فقر فرهنگی به عنوان مهم ترین عامل قانون گریزی و عدم تمکین به قانون یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، جمال انصاری رییس کل دادگستری استان قزوین رعایت حقوق شهروندی را امری مهم برشمرد و گفت: رعایت قانون و قانونمداری یکی از شاخصه های حقوق شهروندی است از این رو قانون گریزی ریشه در فقر فرهنگی دارد.

انصاری بیان کرد: کسی که در جامعه ای زندگی می کند باید تعهدات و مسوولیت های مربوط به این زندگی را مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: امروز با توجه به گسترش فضای شهرنشینی و فضاهای مجازی و همچنین مراودات اجتماعی لازم است شهروندان نسبت به حقوق خود و دیگران آگاهی های لازم را داشته باشند.

رییس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: کارکرد اصلی اداره جامعه مطابق با اصول رعایت حقوق دیگران و تعهد به انجام امور درجهت حفظ نهادهای مشترکی است که این حقوق تدوین کرده اند.

وی تصریح کرد: تحقق این امر مستلزم توجه سازمان ها یا نهادهای اجتماعی به مسولیت و تعهد اجتماعی است از این رو باید اشخاص حقیقی و حقوقی به واسطه جایگاه و تاثیرگذاری در جامعه نقش آفرینی مناسبی در این زمینه داشته باشند.

انصاری بخشی از اختلافات و منازعات را ناشی از عدم شناخت افراد از حقوق شهروندی خواند و اظهار داشت: سه نوع حق در ارتباط با حقوق شهروندی وجود دارد، بخشی از این حقوق مدنی است که شامل امتیازاتی همچون آزادی زبان، مذهب، حق مالکیت، حق دادرسی یکسان و ... است که بسیاری از ما آنها را بدیهی می‌ دانیم ولی هنوز در همه کشورها شناخته نشده‌ اند.

وی اعلام کرد: حقوق سیاسی نیز حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را شامل می شود و سومین بخش حقوق اجتماعی است که این حقوق به حق طبیعی هر فرد برای بهره ‌مند شدن از یک حداقل استاندارد رفاه اقتصادی و امنیت مربوط می ‌شود و مسائلی مانند مزایای بهداشتی و درمانی، تامین اجتماعی، تعیین حداقل دستمزد و ... را تحت پوشش قرار می دهد.

رییس کل دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: مصادیق حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی یا حقوق شهروندی گستره وسیعی در حوزه‌ های مختلف زندگی اجتماعی و فردی شهروندان را در برمی‌ گیرد و قطع یقین تحقق مجموعه آنها مستلزم پیش‌ شرط هایی است.

وی افزود: نکته دیگر این که حقوق شهروندی چیزی نیست که از سوی حاکمیت به مردم اعطا شود، حقوق شهروندی را دولت ایجاد نمی‌ کند بلکه باید آن را رعایت کرده و از آن حمایت کند و حتی آنجا که خود این حقوق را نقض کرده، جبران نماید.

انصاری تاکید کرد: حقوق شهروندی دارای کلیت و یکپارچگی است که نمی‌ توان اجزای آن را از هم تفکیک کرد یعنی نگاه انتزاعی و ناقص به حقوق شهروندی و تلاش برای رعایت قسمتی از این حقوق در مقابل نادیده گرفتن بخش دیگری از آن نه تنها زمینه اجرا و تحقق نمی ‌یابد، بلکه کلیت حقوق شهروندی را نیز مخدوش می‌ سازد.

وی عنوان کرد: رعایت قانون و قانومداری یکی از شاخصه های حقوق شهروندی است از این رو قانون گریزی ریشه در فقر فرهنگی دارد و یک شهروند شایسته و آگاه قانون گریزی را هنر نمی داند.

رییس کل دادگستری استان قزوین توضیح داد: در چنین شرایطی آنچه که جامعه نیاز دارد قانونمداری است و این اصل مهم نیز بدون فرهنگ سازی و محوریت کار فرهنگی محقق نمی شود از این رو برای ساخت جامعه در ابعاد مختلف باید رویکردهای فرهنگی به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: عمل به قانون خود یکی از پایه های اصلی ثبات و گسترش اجرای قانون در جامعه است که در این امر مهم مسوولان و خواص نقش برجسته ای دارند چراکه باید پیشتاز در اجرای قانون باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز