جریان غدیر آن طور که باید احیا نشده است/ به جای دهه‌هایی که مستند شرعی ندارد «دهه غدیر» باید گرفته شود

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۱۱:۲۲:۴۸
کد خبر: ۶۱۰۱۱۹
یک کارشناس مذهبی گفت: ثواب و فضیلت شادی غدیر کمتر از ماه محرم نیست زیرا علاوه بر اثرگذاری در حفظ دین، در تبلیغ شیعه و تربیت جامعه نیز اثرگذار است، اما گاهی کوتاهی می‌شود.

 به گزارش برنا ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی ، در بحث اهمیت دادن و احیای جریان غدیر گفت : در قران کریم خداوند تمام بودن نعمت خود و اکمال دین را به ولایت مطرح کرده است.

وی ادامه داد: در آیه تبلیغ نیز که آمده است، «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک» باز هم مسئله تبلیغ ولایت یکی از مسائل اساسی طرح شده که اگر این تبلیغ انجام نشود، دین ناقص است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ما اگر به این دو نکته توجه کنیم که ولایت کمال و تمامیت دین است و اگر ولایت نباشد اسلام واقعی محقق نشده است، افزود: اگر به این موضوع در کنار آیه تبلیغ توجه کنیم که اگر ولایت نباشد، رسالت دین تبلیغ نشده است، به این می‌رسیم که تبلیغ ولایت، اساس دین اسلام و حفظ ولایت به معنای تبلیغ استوانه اساسی دین خداست.

وی با اشاره به حدیثی از امام محمدباقر(ع) مبنی بر اینکه اسلام بر پنج بنای نماز، روزه، حج، زکات و ولایت استوار است، گفت: مهمترین اساس دین خدا مسئله ولایت است و هیچ گزاره و حقیقت دینی به اندازه ولایت مورد توجه خداوند نیست.

شعبانی ادامه داد: اگر به جایگاه ولایت در شریعت اسلام توجه کنیم، متوجه خواهیم شد، اهمیت ولی خدا و امام چه جایگاهی در دین خدا دارد؛ بنابراین معرفت خدا، هدایت و مسئله عبادت و عبودیت همه گره خورده به ولایت است.

وی با بیان اینکه در کنار مسئله ولایت مرجعیت علمی مطرح است، افزود: این مسئله به گونه‌ای است که ما در مسائل و اخذ دین خدا باید به ولی خدا و ائمه معصومین(ع) مراجعه کنیم که اگر به این توجه شود، مسئله ولایت به خوبی روشن می‌شود.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) در جریان غدیر فرمودند هر کسی که حاضر است، جریان غدیر را به غایبان برساند و واجب کرد والدین نسل به نسل این را به فرزندان خود برسانند و جامعه اسلامی این مسئله را بیان کند.

وی با اشاره به اینکه تعابیر و احادیث زیادی در مورد غدیر وجود دارد، بیان کرد: ما هنوز پس از گذشت 40 سال از انقلاب آنچنان که باید، عید غدیر را احیا نکرده‌ایم، زیرا دهه محسنیه، دهه مسلمیه، دهه زینبیه، دهه صادقیه و ... می‌گیریم که خیلی هم پشتوانه مذهبی ندارد اما غدیر را با این همه توصیه‌ای که از سوی پیامبر عظیم‌الشأن برای احیای آن شده است، آنطور که باید تبیین نکرده‌ایم.

شعبانی خاطرنشان کرد: برای فرارسیدن ماه محرم روزشمار می‌گذاریم و همه توجهات دهه پایانی ذی‌الحجه به ماه محرم معطوف می‌شود که اگر ما در جامعه اسلامی عید غدیر را مثل محرم زنده نگه می‌داشتیم، ثواب آن کمتر از محرم نبود.

وی با بیان اینکه عید غدیر مظهر شادی ولایت است، افزود: ثواب و فضیلت شادی غدیر کمتر از ماه محرم نیست زیرا علاوه بر اثرگذاری در حفظ دین، در تبلیغ شیعه و تربیت جامعه نیز اثرگذار است، اما گاهی کوتاهی می‌شود.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه باید دهه غدیر و تا 25 ذی‌الحجه که جریان مباهله نیز در آن بوده و از مظاهر جشن و سرور برای جامعه است را گرامی بداریم، افزود: نباید این ایام به فراموشی سپرده شود، به جای ابداع دهه‌های مختلف که هیچ مستندات شرعی ندارد، باید به دهه ولایت علی (ع) را توجه کنیم که هم مستند شرعی دارد، هم توصیه موکد شده و هم جنبه‌های هدایتی و تربیتی دارد.

وی به راهکارهای احیای جریان غدیر اشاره کرد و گفت: باید از همه ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، استفاده کنیم و در این زمینه از صدا و سیما انتظار می‌رود مستندسازی کرده و ویژه‌برنامه‌هایی داشته باشد.

شعبانی تولید پیام در فضای مجازی در رابطه با غدیر را مفید ارزیابی کرد و افزود: رسانه‌ها نیز در امر تبیین غدیر دخیل هستند، بازسازی واقعه غدیر به شکل نمایش و بیان جریان غدیر از سوی والدین به فرزندان نیز از دیگر مواردی است که در احیای آن تأثیرگذار است.

وی در پایان برگزاری مناظرات علمی در خصوص تبیین غدیر را مهم دانست و گفت: دانشگاه‌ها و حوزه علمیه نیز با برگزاری جلسات مختلف می‌توانند در این زمینه وارد شده و احیای فریضه غدیر را موجب شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز