مدیرکل میراث فرهنگی کردستان خبر داد :

ثبت جهانی"کلاش" مریوان

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۱۵:۰۲:۰۶
کد خبر: ۶۱۳۹۵۱
ثبت جهانیکلاش مریوان
مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان از مصوب شدن شهرستان مریوان به عنوان شهر جهانی «کلاش» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ سیدمحسن علوی ضمن تبریک این موفقیت به مردم کردستان به ویژه مردم مریوان و تمامی مسئولان استان،  گفت: همدلی و همراهی مردم و مسئولان در کسب این موفقیت بی نظیر بود.

وی در ادامه به روند جهانی شدن کلاش مریوان اشاره و عنوان کرد: در شورای ثبت جهانی صنایع دستی، پرونده کلاش مریوان تکمیل شده بود و کارشناسان جهانی امسال برای بررسی وضعیت شهرستان و داوری به این شهرستان سفر کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان با اشاره به اینکه دو پرونده گلیم سیرجان و کلاش مریوان، سهمیه ایران در شورای ثبت جهانی صنایع دستی بودند، گفت: ما بسیار امیدوار بودم که این قضیه به سرانجام برسد که خوشبختانه چنین شد.

وی ادامه داد: برای ثبت جهانی هر اثری شاخصه‌های بسیاری لازم هستند کما اینکه شهرهای دیگری هم در استان کردستان به کلاش بافی مشغول هستند اما شهر مریوان فقط دارای بیشتر شاخصه‌های لازم برای ثبت جهانی بود.

علوی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در شهر مریوان، چهار هزار و 553 نفر به این امر مشغول هستند اما کل جمعیت شهرهای دیگر حتی به اندازه این تعداد بافنده کلاش نیست.

وی در پایان با اشاره به اینکه پروسه ثبت جهانی، کاری زمان‌بر است، گفت: پرونده ثبت جهانی «غار کرفتو» و «اورامان» از استان کردستان نیز در یونسکو در دست بررسی هستند که امیدواریم آنها نیز به نتیجه برسند.

«کلاش» گیوه محلی یا همان پای افزار مختص استان کردستان است که از الیاف طبیعی ساخته شده و علاوه بر استفاده در داخل کشور، به کشورهای خارجی هم صادر می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز