معاون فنی و فن‌آوری اداره کل انتقال خون خراسان رضوی خبرداد:

اجرای کمپین و پویش اهدای خون از تاسوعا تا اربعین

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۱۳:۰۰:۴۷
کد خبر: ۶۱۶۴۲۱
اجرای کمپین و پویش اهدای خون از تاسوعا تا اربعین
معاون فنی و فن‌آوری اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در ایام سوگواری امام حسین(ع) کمپین و پویش از تاسوعا تا اربعین در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، علی حسنی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: زمان نگهداری خون محدود بوده و حداکثر یک ماه است و از مردم می‌خواهیم که در طول سال مشارکت در امر اهدای خون داشته باشند.

وی افزود: یکی از طرح‌هایی که در طول سال اجرا می‌شود در ایام محرم و صفر بوده که با عنوان طرح نذر خون حسینی در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا می‌شود و در این ایام کمپین و پویش از تاسوعا تا اربعین اجرا می‌شود تا مدیریت در زمان و خون‌های تامینی را داشته باشند.

معاون فنی و فن‌آوری اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه کلیه پایگاه‌های ثابت و سیار استان در دو نوبت صبح و عصر در طول اجرای این طرح فعال خواهند بود، خاطرنشان کرد: پایگاه‌های امام رضا(ع)، امید و شهرداری و دو اتوبوس سیار در مشهد در روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۸ پذیرای مراجعه‌کنندگان هستند و پایگاه‌های شهرستانی هم تنها در نوبت صبح و از ساعت ۸ تا ۱۳ خدمت‌رسانی به اهداکنندگان خون می‌کنند.

حسنی تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ذخیره خونی‌مان در رگ اهداکنندگانمان باشد و این خون در سردخانه‌ها نماند و باید از حالت اهدای خون هیجانی خارج شویم و معتقدیم که تزریق خون گرم به‌ مراتب بهتر از خون سرد بوده است.

وی تاکید کرد: میزان مشارکت بانوان باید افزایش یابد و درصد آمار اهداکنندگان مستمر هم بالاتر از میزان فعلی برود و رسانه‌ها کمک بسیاری در دو این زمینه می‌توانند داشته باشند.

قائم مقام مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی:

۶۲ هزار ۲۷۷ واحد خون در ۵ ماهه نخست سال ۹۶ در خراسان رضوی تولید شده است

قائم مقام مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در ۵ ماهه نخست امسال ۶۲ هزار ۲۷۷ واحد خون در استان تولید شده و در مدت مشابه سال قبل ۵۶ هزار ۸۴۱ واحد تولید شد.

محمد شریف‌الحسینی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: بودجه موجود و نیروی انسانی فعلی کفتف تولید ۵۷ هزار کیسه خون در استان را می‌دهد، اما نیازمان متجاوز از ۳۲۲ هزار کیسه خون و فرآورده خونی بوده که این میزان تولید شده و معادل ۶ برابر ظرفیت موجود بوده و در خراسان رضوی کمبودی در این زمینه ندارد.

وی افزود: در ۵ ماهه نخست امسال ۶۲ هزار ۲۷۷ واحد خون در خراسان رضوی تولید شده و در مدت مشابه سال قبل ۵۶ هزار ۷۴۱ واحد تولید شد؛ همچنین در مشهد ۴۰ هزار و ۳۳۹ واحد در امسال و در سال قبل ۳۴ هزار و ۳۲۵ واحد تولید شده است.

قائم مقام مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد مراجعه کنندگان اهداکننده باراولی، ۵۳ درصد اهداکننده مستمر و ۲۷ درصد اهداکننده با سابقه بودند و به‌ سمت و سوی ترویج اهداکنندگان خون به خون‌دهی مستمر حرکت کرده‌ایم و طبق آمار ارائه شده بیش از نیمی از اهداکنندگان خون در خراسان رضوی اهداکننده مستمر هستند.

شریف‌الحسینی تصریح کرد: ۷۷ درصد مراجعه‌کنندگان استان مجاز به اهدای خون و ۲۳ درصد دیگر هم به‌دلیل شرایطی که داشتند معاف از اهدای خون شدند، همچنین در مشهد ۷۶ درصد مجاز به اهدای خون و ۲۴ درصد معاف از اهدای خون شدند.

وی تاکید کرد: آمار اهداکنندگان جهانی به تفکیک جنسیت ۵۴ درصد آقا و ۴۶ درصد خانم بوده، اما متاسفانه میزان استقبال بانوان در کشور و استان بسیار پایین بوده و عدد ثبت شده ۹۴ درصد آقا و ۶ درصد خانم بوده است، در حالیکه بیش از نیمی از دریافت‌کنندگان خون بانوان هستند.

قائم مقام مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در رابطه با مجموع خون‌ها و فرآورده‌های تولیدی استان، بیان کرد: در ۵ ماهه نخست امسال ۱۵۱ هزار و ۲۲۹ واحد تولید شده و این عدد در مدت مشابه سال قبل ۱۳۶ هزار و ۷۷۸ واحد بود و ۷۰ درصد خون‌های اهدایی در مشهد، ۹ درصد تربت‌حیدریه، ۹ درصد سبزوار، ۷  درصد نیشابور، ۳ درصد در گناباد و ۲ درصد قوچان بوده است.

شریف‌الحسینی گفت: از مجموع خون‌های تولیدی در خراسان رضوی ۲۷ هزار و ۶۸۰ واحد در داخل استان و ۱۲۱۲ واحد در خارج استان توزیع شده است.

وی افزود: در بحث پلاسما اقدامات موثری در استان صورت پذیرفته و سال گذشته رتبه ممتاز ارسال پلاسما داشتیم در ۵ ماهه نخست امسال هم ۳۳ هزار و ۱۴۴ واحد پلاسما ارسال کرده‌ایم و در سال گذشته ۲۷ هزار و ۶۸۸ واحد بوده است.

قائم مقام مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: ۶۶ درصد اهداکنندگان جوان، ۳۰ درصد میان سال و ۴ درصد گروه سنی بالای ۵۶ سال هستند و بیشترین گروه‌ خونی اهدایی هم مربوط به +O و کمترین هم مربوط به گروه خونی _AB بوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز