نقد و بررسی کتاب "خط پایان" در نمایشگاه کتاب لرستان /اثری درحوزه ادبیات دفاع مقدس لرستان

۱۳۹۶/۰۷/۰۲ - ۱۲:۱۸:۴۸
کد خبر: ۶۱۶۸۹۳
نقد و بررسی کتاب خط پایان در نمایشگاه کتاب لرستان /اثری درحوزه ادبیات دفاع مقدس لرستان
کتاب "خط پایان" نوشته ی محمد تقی عزیزیان با حضور علاقه مندان به این کتاب در یازدهمین نمایشگاه کتاب استان نقد و بررسی شد .

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ، نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «خط پایان»،با حضور علی نوری، سامان سپهوند و محمدتقی عزیزیان، نویسنده کتاب، در سالن همایش‌های نمایشگاه کتاب لرستان، برگزار شد.

در این نشست که جمعی از پژوهشگران، نویسندگان، ناشران و فعالان عرصه کتاب حضور داشتند، علی نوری، مدیر گروه ادبیات دانشگاه لرستان با اشاره به مباحث زیباشناسی ادبی بهره‌گیری نویسنده خط پایان از عناصر خاطره‌نویسی و پهلو زدن متن کتاب بین خاطره و داستان و تاریخ نگارش اثر خط پایان را نقطه عطفی در ادبیات دفاع مقدس لرستان دانست و بر ضرورت توجه به وجهه ادبی آثار دفاع مقدس تاکید کرد.

وی افزود: نگارنده با داشتن تحصیلات آکادمیک ادبیات فارسی و تسلط بر حوزه زیباشناسی متون با بهره‌گیری از صناعات ادبی و تشبیهات به جا بر غنای متن افزوده است.

در ادامه سامان سپهوند، دیگر منتقد جلسه توجه به رفرنس‌های تاریخی و معرفی اعلام و اشخاص را از ضرورت‌های کار دانست و بیان کرد: وجوه ادبی می‌تواند به زیبایی کار کمک کند، اما با رعایت احتیاطی که کار را از ورطه داستان‌نویسی صرف نجات دهد.

روح‌الله سلیمانی، نویسنده کتاب «مردی به نام اسلام» کتاب خط پایان را اثری موفق دانست که از باورپذیری و وفاداری به موضوع از نکات مهم و تاثیرگذار کار بود.

وی ادامه داد: روایت همگن و روان خط پایان، مخاطب را تا پایان کار همراه می‌کند، تصاویر ماندگار همراه با خط مبدا در متن از دیگر شاخصه‌های اثر بود و شجاعت نویسنده در انتخاب موضوع کرخت به شکست در خرمشهر می‌شود از دیگر نکات برجسته کتاب خط پایان است.

در ادامه محمدتقی عزیزیان، نویسنده کتاب خط پایان با بیان این‌که راوی این کتاب جهانبخش مرادی است، گفت: او از فرماندهان آخرین گردان است که خرمشهر را در حال سقوط می‌بیند.

وی توجه به سوژه‌های شکست را از ظرفیت‌های ادبیات دفاع مقدس دانست و افزود: کتاب خط پایان مورد توجه نویسندگان خاص ادبیات انقلاب و دفاع مقدس کشور نظیر اساتید راضیه تجار، محمدرضا سرشار، علی نوری و... قرار گرفته است.

در پایان برنامه با اهدای هدایایی از دکتر علی نوری، سامان سپهوند و محمدتقی عزیزیان تجلیل شد.

 

نظر شما