امحاء بیش از هشت تن شربت های رنگی غیر مجاز در کاشان

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۱۸:۵۲:۳۹
کد خبر: ۶۲۰۲۷۴
امحاء بیش از هشت تن شربت های رنگی غیر مجاز در کاشان
معاون بهداشتی دانشگاه کاشان از امحاء بیش از هشت تن شربت های رنگی غیر مجاز در کاشان خبر داد.

به گزارش  برنا از اصفهان،دکتر سید علیرضا مروجی گفت: پیرو مصوبات شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان و پیگیری های گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه، هشت هزار لیتر گلاب، عرقیات و شربت های رنگی غیرمجاز جمع آوری شده در مسیر اتوبان قم –کاشان (عوارضی قمصر) با حضور اعضای این شورا امحاء گردید.

وی افزود: این مقدار گلاب، عرقیات و شربت های رنگی معدوم شده طی 70 مورد بازرسی انجام شده توسط مهندسین بهداشت محیط دانشگاه جمع آوری شده بود.

معاون بهداشتی دانشگاه کاشان با بیان اینکه امروزه در صنعت غذا از رنگ‌های خوراکی مصنوعی و غیر مجاز به میزان زیادی در تهیه انواع شربت های رنگی، آب‌میوه، بستنی، جوجه های رنگی و انواع شیرینی‌جات استفاده می‌شود، تصریح کرد: این دسته از افزودنی‌ها که بیشتر به منظور جذب مشتری، پوشش دادن رنگ نامطلوب محصول و شدت بخشیدن به رنگ یا هویت ماده غذایی استفاده می‌شود، اغلب منشأ شیمیایی داشته و می‌تواند در طولانی مدت مسمومیت‌هایی را در مصرف‌کننده ایجاد کند.

وی ادامه داد: البته در گروه رنگ‌های خوراکی رنگ‌های طبیعی که منشأ گیاهی داشته یا رنگ‌های مشابه طبیعی که فرمولشان شبیه رنگ‌های طبیعی است، نیز وجود دارند ولی به دلیل آن که رنگ‌های شیمیایی جذابیت بیشتر داشته و ارزان‌تر و راحت‌تر تهیه شده، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه، با اشاره به اینکه این رنگ‌ها اغلب روی دو سیستم سم‌زدای بدن مثل کلیه و کبد بیشتر از سایر اندام‌ها تأثیر سوء داشته و شدت تأثیر آن در کودکان، خانم‌های باردار و سالمندان بیش از گروه‌های دیگر است، اظهار داشت: این رنگ‌ها به طور نسبی سمی بوده و برخی از آن‌ها حالت تجمعی در بافت‌های بدن دارند و کمتر دفع می‌شوند بنابراین با گذشت زمان بر مقدارشان افزوده شده و مسمومیت‌زا می‌شوند.

دکتر مروجی یادآور شد: همچنین طبق تحقیقات انجام شده تأثیر رنگ‌های مصنوعی روی بدن به گونه‌ای است که گاه با تکثیر بیش از اندازه سلول‌ها به ویژه در کودکان در بلندمدت باعث ایجاد انواع تومورهای خوش‌خیم و بدخیم شده و زمینه ابتلا به سرطان را فراهم می‌کنند.

وی گفت: همچنین این افزودنی‌ها می‌توانند موجب بروز اختلالات رفتاری، عقب‌افتادگی ذهنی، واکنش‌های شدید آلرژیک و حتی تشدید بیش‌فعالی شوند که بروز این حالت‌ها می‌تواند برای کودکان بسیار خطرناک باشد و از سوی دیگر امکان بروز ناهنجاری کودک و سقط جنین در مادرانی که از خوراکی‌های رنگی به وفور استفاده می‌کنند نیز وجود دارد و می‌تواند موجب تغییرات عصبی و هورمونی در زنان باردار شود.

دکتر مروجی، از عموم مردم و همشهریان گرامی خواست که از مراکز معتبر و فروشگاه ها محصولات دارای مشخصات بهداشتی کامل از قبیل پروانه ساخت، مواد متشکله، تاریخ تولید و انقضا و آدرس محل تولید تهیه و خریداری نمایند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی موارد را سریعا به سامانه 190 بهداشت اعلام گزارش نمایند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز