طی ۱۲ ماه اخیردر زنجان رخ داد ؛

افزایش تورم با شیب ملایم در استان

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۱۳:۲۴:۰۲
کد خبر: ۶۲۱۵۷۰
افزایش تورم با شیب ملایم در استان
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: طی 12 ماه اخیر شاخص تورم در استان 9 ماه افزایشی و 3 ماه کاهشی بوده و به 8.3 درصد در شهریور ماه رسیده است.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ «حسین امیدمقدم»  گفت: تورم به‌عنوان یکی از شاخص‌های کلان اقتصادی محسوب می‌شود که از اساسی‌ترین وظایف و اهداف دولت‌ها، کنترل آن است و مقادیر این شاخص از بررسی مستمر تغییرات قیمت کالاها و خدمات در دوره‌های زمانی ماهانه و سالانه و در سطوح استان‌ها و کشور محاسبه می‌شود.

این مسئول ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش اعلام شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم شهری استان در شهریورماه امسال(درصـد تغییـر دوازده ماه منتهی به شهریورماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل) معادل 8.3 درصد بوده که نسبت به مـاه گذشـته 0.6 درصد کاهش یافته است. نرخ تورم شهری کشور در همین ماه معادل 7.8 درصد بوده که نسبت به ماه گذشـته 0.1 درصد افزایش یافته است.

امیدمقدم خاطرنشان کرد: بررسی روند نرخ تورم شهری طی یک سال اخیر(شهریور پارسال تا شهریور امسال) نشان می‌دهد این نرخ در استان تا خردادماه امسال با شیب ملایم در حال افزایش بوده و در سه ماهه اخیر یا به عبارتی در تابستان امسال، بر خلاف روند 9 ماه قبل از آن، نرخ تورم استان کاهش یافته است. بر همین اساس نرخ تورم شهری استان در شهریورماه پارسال معادل 7.3 درصد بوده که در شهریورماه امسال به 8.3 درصد رسیده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان یادآور شد: بر اساس نتایج اعلام شده، نرخ تورم شهری استان در سال گذشته برابر با 8.8 درصد محاسبه شده که در مقایسه با نرخ تورم در سال 94 استان که 8.9 درصد بوده، معادل یک‌دهم درصد کاهش داشته است. همچنین نرخ تورم شهری کشور در سال گذشته 6.8 درصد و در سال 94 برابر با 11.3 درصد بوده که 4.5 درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: بررسی نرخ تورم شهری استان و مقایسه آن با کشور در طی یک سال اخیر نشان می‌دهد در شهریورماه پارسال نرخ تورم استان معادل یک درصد پایین‌تر از نرخ تورم کشور بوده که با آغاز روند افزایشی نرخ تورم استان این فاصله کاهش یافته تا این‌که در آبان‌ماه پارسال به کمترین مقدار (2 دهم درصد) رسیده است و از آذرماه سال گذشته نرخ تورم استان نسبت به کشور بیشتر شده به نحوی که در خردادماه امسال نرخ تورم استان معادل 2.2 درصد بیشتر از نرخ تورم کشور بوده است.

امیدمقدم یادآور شد: از تیرماه امسال مجدداً روند کاهشی نرخ تورم استان آغاز شده به‌نحوی که نرخ تورم استان در تیرماه امسال نسبت به ماه قبل 0.3 درصد، در مردادماه سال‌جاری نسبت به ماه قبل 0.4 درصد و در شهریورماه امسال نسبت به ماه قبل 0.6 درصد کاهش یافته، در حالی که نرخ تورم کشور در تیرماه امسال نسبت به ماه قبل 0.2 درصد، در مردادماه امسال‌ نسبت به ماه قبل 0.1 درصد و در شهریورماه سال‌جاری نسبت به ماه قبل 0.1 درصد افزایش یافته است. بر همین مبنا فاصله نرخ تورم استان با کشور در شهریورماه امسال معادل 0.5 درصد است.

 

نظر شما