امضای قرارداد ۸۰۰ میلیون یورویی تکمیل «ان‎ جی‎ال» خارگ

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۱۲:۲۲:۳۲
کد خبر: ۶۲۲۴۵۰
امضای قرارداد ۸۰۰ میلیون یورویی تکمیل «ان‎ جی‎ال» خارگ
قرارداد تکمیل طرح «ان جی ال» جزیره خارگ شامل شیرین‌سازی و تفکیک گازهای همراه نفت مناطق خارگ و بهرگان و فروش محصولات سنگین‌تر از اتان،میان شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت صنایع فراساحل (صف) با حضور مدیران 2 شرکت امضا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، این قرارداد نخستین قرارداد جذب سرمایه در شرکت نفت فلات قاره ایران و صنعت نفت ایران در قالب قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی (PPP) است.

ارزش این قرارداد به میزان 800 میلیون یورو با مشارکت تامین‌کنندگان مالی ایرانی و بدون استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی به امضا رسیده است.

بر اساس این قرارداد، شرکت ایرانی با تامین مالی طرح، به مدت 3 سال اقدام به تکمیل طرح ان جی ال خارگ کرده و پس از آن علاوه بر پرداخت ماهیانه اجاره تاسیسات و خرید گاز به عنوان خوراک از شرکت ملی نفت ایران، گازهای سبک را نیز به شرکت ملی نفت تحویل خواهد داد.

با بهره‌برداری از طرح ان جی ال خارگ، خوراک روزانه مجتمع حداکثر برابر 300 میلیون فوت مکعب خواهد بود که شرکت ایرانی به منظور بازیافت سرمایه خود تا سال 1430 محصولات سنگین‌تر از اتان را در مدت بهره‌برداری برداشت خواهد کرد.

اجرای این قرارداد مزایای فراوانی نصیب کشور و صنعت نفت خواهد کرد که از آن جمله می‌توان به جمع‌آوری گازهای همراه میدان های نفتی خارگ و بهرگان (بویژه میدان مشترک فروزان) و جلوگیری از سوزانده شدن این ثروت ملی، درآمدزایی برای کشور، اشتغال‌زایی، جلوگیری از آلودگی زیست ‌محیطی اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، همچنین با اجرای این قرارداد توسط یک شرکت ایرانی، به نوعی فرایند انتقال و ارتقای تکنولوژی نیز اتفاق خواهد افتاد.

قالب قرارداد این روش سرمایه‌گذاری برای اولین بار در صنعت نفت به صورت مشترک توسط شرکت نفت فلات قاره ایران و مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران تدوین و اجرایی شده است.

طرح جمع آوری گازهای همراه نفت و استحصال مایعات گازی جزیره خارگ و احداث کارخانه ان جی ال با حدود 56 درصد پیشرفت در بخش خشکی و دریا در دست ساخت و پیشرفت آن در بخش خشکی معادل 35 درصد است.

این طرح با ظرفیت جمع آوری 600 میلیون فوت مکعب در روز طراحی شده است که با راه اندازی آن از سوزانده شدن روزانه 400 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت مناطق بهرگان و خارگ استان بوشهر جلوگیری و این گازها به واحد ان جی ال جزیره خارگ منتقل می شود.

جزیره خارک از توابع شهرستان بوشهر بزرگ ترین پایانه صادرات نفت کشور در فاصله 57 کیلومتری شمال غرب بندر بوشهر در آب های خلیج فارس واقع است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز