استاندار گلستان؛

راه آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان نقطه تقویت مراودات تجاری گلستان و قزل اوردا است

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۱۲:۴۳:۴۵
کد خبر: ۶۲۷۸۱۳
راه آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان نقطه تقویت مراودات تجاری گلستان و قزل اوردا است
استاندار گلستان با اشاره به مشترکات دو کشور جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان، اظهار کرد: راه آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان نقطه تقویت مراودات تجاری گلستان و قیزیل اوردا است و این مسیری است که ارتباطات تجاری ما با آسیای میانه را افزایش می دهد.

به گزارش خبر گزاری برنا ؛ دکتر سید مناف هاشمی در دیدار با کریم بک کوشربایف، استاندار قیزیل اوردا قزاقستان، ضمن خیر مقدم به هیات قزاقستانی، ابلاغ سلام دولت جمهوری اسلامی، ریاست محترم جمهوری و مردم استان، تصریح کرد: ما علاقه مند به افزایش مناسبات تجاری مشترک هستیم و می خواهیم روابط سالیان گذشته خصوصاً 10 سال اخیر تقویت شود.

وی افزود: رفع مختصر چالش های فی مابین می تواند موجب تقویت روابط اقتصادی دو طرف می شود.

وی با بیان ظرفیت های دو طرف، خاطر نشان کرد: ظرفیت های خوبی در حوزه انرژی، کشاورزی، نفت و گاز در دو طرف وجود دارد و تجربیات ما در حوزه آبزیان و میگو و خاویار قابل استفاده است چرا که ما در این زمینه تجریبات خوبی داریم.

دکتر هاشمی ، گلستان را دروازه ورودی قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران دانست و یادآور شد: امیدواریم گلستان بتواند بستر خوبی برای تقویت روابط تجاری باشد.

همچنین در این دیدار استاندار قیزیل اوردا با اشاره به تحریم های جهانی علیه ایران، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران توانسته است علی رغم تحریم های بین المللی سر پا بایستد، توسعه یابد و با اجرای اقدامات اساسی، الگویی برای سایر کشور ها باشد.

کریم بک کوشربایف با بیان اینکه طی دوهفته گذشته آقای نورسلطان نظربایف ،رئیس جمهوری قزاقستان دیداری از استان قیزیل اوردا داشتند و سلام گرمی را برای مسئولان و مردم استان گلستان فرستادند، تصریح کرد: قیزیل اوردا به نوعی تمامی عناصر جدول مندلیف را در خود جای داده و ما توانسته ایم در زمینه کشاورزی و سیستم های آبیاری به توسعه خوبی دست یابیم.

وی افزود: ایران سالانه 3 میلیون تن واردات برنج دارد و ما این آمادگی را داریم که برنج مورد علاقه ایرانیان را کشت، تولید و ارسال کنیم.

وی یادآور شد: مردم ما به میوه و سیفی جات شما علاقه مند هستند و ما علاقه داریم این محصولات را از شما داشته باشیم.

استاندار قیزیل اوردا ضمن دعوت از استاندار گلستان جهت سفر به قزاقستان، گفت: اولین پایگاه فضایی در بایکونور و واقع در این استان است و ما آثار باستانی بسیار زیبایی داریم و از سفر هیات ایرانی و استان گلستان به استان قیزیل اوردا استقبال می کنیم.

گفتنی است در این سفر ، بغداد امریف سفیر قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت.

لازم به ذکر است مقرر گردیده پس از نشست مشترک استانداران و هیات های دو استان گلستان و قیزیل اوردا ، تفاهم نامه همکاری امضا شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز