استاندار لرستان:

مدار صنعت و چرخ کشاورزی درلرستان به خوبی نمی‌چرخد/ عدم توجه دولت مرکزی در قبل و برخی از سال‌های بعد انقلاب به لرستان

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۱۵:۲۵:۵۵
کد خبر: ۶۲۹۶۰۰
مدار صنعت و چرخ کشاورزی درلرستان به خوبی نمی‌چرخد/ عدم توجه دولت مرکزی در قبل و برخی از سال‌های بعد انقلاب به لرستان
سید موسی خادمی گفت: نیروی انسانی عامل توسعه است اما به این باور نرسیده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان،  خادمی پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخرم آباد تاکید کرد: لرستان استانی است که لوازم محلی توسعه در آن فراهم بوده و تا حدودی موانع آن نیز کم است.

وی افزود: اگر لرستان را با استان‌های همجوار آن مقایسه کنیم خواهیم دید که به لحاظ موقعیت جغرافیایی، آب و محیط زیست وضعیت خوبی دارد و در این رابطه جزء استان‌های رده بالای کشور است.

خادمی تصریح کرد: در کنار لرستان، استان‌هایی وجود دارند که از این امکانات بی‌بهره‌ بوده اما توسعه پیدا کرده‌اند و این استان نتوانسته به جایگاهی که شایسته آن است برسد.

وی  با بیان اینکه بخشی از علت توسعه نیافتن استان مربوط به عدم توجه دولت مرکزی در قبل و برخی از سال‌های بعد انقلاب است، یادآورشد: طی سال‌های گذشته خیلی از سرمایه‌گذاری‌ها با نرخ ارزان در استان‌های دیگر انجام شد اما در اینجا اتفاق خاصی صورت نگرفت.

وی بخش دیگری از علت توسعه نیافتگی را وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان دانست وگفت: در این راستا باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

خادمی با اشاره به نرخ ۱۳ درصد بیکاری در استان ،خاطر نشان ساخت: با توجه به آمار در این رابطه جزء استان‌های بالاتر از میانگین کشوری هستیم اما به لحاظ اقتصادی شرایط خوبی نداریم.

وی  با بیان اینکه استانی برخوردار به لحاظ منابع آبی هستیم، افزود: تنها ۲۳ درصد اراضی کشاورزی استان آبی هستند و با توجه به میانگین کشوری که ۴۶ درصد است نشان می‌دهد در این رابطه وضعیت خوبی نداریم.

وی تعداد کارخانه‌های بالای صد نفر در استان را کمتر از ۲۰ مورد برشمرد وبیان داشت: در لرستان مدار صنعت و چرخ کشاورزی به خوبی نمی‌چرخد و باید مسئولین حمایت ویژه‌ای از استان داشته باشند تا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

خادمی لرستان را استانی با پتانسیل بالا در راستای گردشگری خواند و با اشاره به ظرفیت‌های استان ،ادامه داد: ارتفاع مناسب، منابع آبی فراوان، جنگل و مرتع در لرستان توزیع خوبی دارد و می‌تواند در صنعت اکوتوریسم کشور جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود:  برخی از موضوعات در کشور به علت نداشتن مخالف به خوبی و عمیقا بیان نشده و مورد کم توجهی قرار گرفته‌اند.

خادمی عنوان کرد: نیروی انسانی عامل اصلی توسعه بوده و سرمایه اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این مهم را همگی قبول دارند و با آن مخالفت نمی‌کنند. در این راستا دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش نیز مهمترین نهادها هستند اما اتفاقاتی که نشان دهد به این باور رسیده‌ایم نیفتاده است.

وی درادامه  با اشاره به اینکه در توزیع منابع در این بخش دچار مشکل شده‌ایم، اظهارکرد: بیشتر افرادی که در کنکور شرکت می‌کنند رشته علوم تجربی را انتخاب کرده و کمتر به رشته‌های رغبت نشان می‌دهند و این به علت اینست که منابع توزیع مناسبی نداشته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: دولت و مجلس وظیفه دارد که منابع را بین بخش‌ها به درستی تقسیم کنند تا همه بخش‌های اقتصادی با هم هماهنگ شوند و این مهم در آموزش عالی نیز صدق می‌کند.

خادمی گفت: باید به شیوه‌ای کار کرد که افراد هماهنگ به سمت بخش‌ها حرکت کنند و در این راستا می‌بایست با سیاست کلان آنان را به صورت اتوماتیک هدایت کرد.

وی بااشاره  به مشکلات مدارس دولتی و غیرانتفاعی ،یادآورشد: باید به روش مشارکت عمومی و خصوصی به طور جدی در آموزش و پرورش تحول ایجاد کرد و در این راستا قوانین حمایتی تنظیم شود تا به بهبود وضعیت موجود بیانجامد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز