رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد:

۲۳.۴ درصد جمعیت کشور در مقطع سنی ۱۵ تا ۶۴ سال دچار اختلالات روانی هستند

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۲:۱۴:۱۴
کد خبر: ۶۳۰۴۸۶
۲۳.۴ درصد جمعیت کشور در مقطع سنی ۱۵ تا ۶۴ سال دچار اختلالات روانی هستند
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سلامت روحی در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: براساس آخرین پیمایش، 23.4 درصد جمعیت کشور در مقطع سنی 15 تا 64 سال دچار اختلالات روانی هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا، انوشیروان محسنی بندپی روز یکشنبه در همایش سلامت اجتماعی با محوریت بهداشت روان خانواده در البرز افزود: در گذشته سلامتی در نبود بیماری تعریف می شد اما امروز سازمان جهانی بهداشت ، سلامتی را نبود بیماری نمی داند بلکه برخوردار بودن از آسایش روحی و روانی را منشاء سلامتیاعلام کرده است.

وی ادامه داد: یکی از ابعاد مهم سلامت اجتماعی سلامت روان است که مهمترین اولویت حوزه سلامت اجتماعی را تشکیل می دهد که اختلالات روانشناسی درشهرهای بزرگتر بیشتر است.

محسنی بند پی خاطرنشان کرد: افراد تنها با افرادی که با خانواده زندگی می کنند از میزان متفاوت اختلالات روانشناسی برخوردارند و با افزایش سن اختلالات بیشترمی شود.

وی اضافه کرد: اگر فرد روح و روانش دچار مشکل شود به بیماری جسمی هم مبتلا خواهد شد، بنابراین باید تلاش کنیم اختلالات روحی را تحت مراقبت دربیاوریم.

این مسئول گفت: بحثی که بهزیستی به ویژه در این چند سال اخیر دنبال کرده موضوع اختلالات روحی و روانی ناشی از بلایا است.

وی افزود: برش مرگ و میر نشان می دهد 42 درصد مرگ و میر قلبی و عروقی، 17.5 درصد حوادث و 14 درصد سرطان ها هستند که از 17.5 درصد مرگ و میرحوادث 9.5 درصد از حوادث جاده ای است.

محسنی بند پی یادآورشد: 15 هزار و 900 نفر درسال 95 براساس حوادث جاده ای جان باختند که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و دولت نسبت به پیشگیری و کنترل این روند اقداماتی آغاز شده است .

وی افزود: حاشیه نشینی، کودکان خیابانی و مفاسد اخلاقی از جمله آسیب هایی است که برای هر کدام متولی خاصی مشخص شده که با توجه به برخوردار بودن سازمان بهزیستی از 22 هزار نیروی ماهر و متخصص و ارتباط خوبی که با انجمن ها دارد اقدامات مثمر ثمری را شاهد بودیم .

رئیس سازمان بهزیستی کشور و معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در بحث طلاق، مواد مخدر، ساماندهی کودکان فعالیت هایی داشته ایم.

محسنی بند پی اضافه کرد: در طرح مشاوره حمایت روانی اجتماعی در حوادث و بلایا نیز بهزیستی اقداماتی داشته است و نگاه جدیدی را در حوزه پیشگیری داریم.

وی گفت: ایران به رغم تمام پتانسیل ها جز 10 کشور بلا خیز دنیا است که حوادثی از جمله زلزله ،سیل، خشکسالی را داریم و مردم را تهدید می کند که این تهدید و عوامل طبیعی فقط هدفش به یک شخص نیست بلکه اعضای خانواده ها را هم درگیر می کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: افرادی که در حوادث جاده ای دچارنقص عضو یا فوت شدند سن کمی دارند و بهزیستی امروز باید با مداخله به هنگام در توانمندسازی شرایط لازم را برای جلوگیری از دچار اختلالات روحی و روانی این افراد فراهم کند.

وی یادآورشد: در حادثه پلاسکو با همکاری تشکل های غیردولتی آتش نشانان را مورد حمایت روحی و روانی قرار دادیم و این موضوع مهم باید به عنوان یک راهبرد در کشور نهادینه شود.

محسنی بندپی افزود: دوطرح بزرگ اجتماعی در حوزه دانش اموزی داریم که شامل نظام مراقبت های اجتماعی و مشارکت دانش آموزان دراین امر مهم است.

وی گفت: این طرح ها همراه با آگاهی بخشی هرچه بیشتر در موضوع اعتیاد و افزایش روحیه اجتماع پذیری در محیط های خانه و مدارس است.

این مسئول درادامه به نقش موثر بهزیستی در تمام امور پرداخت و افزود: بهزیستی استان ها اعتبار خود را باید استانی نیز تامین کنند والبرز از استان هایی است که نگاه ویژه داریم و همراهی هرچه بیشتر دستگاه های اجرایی را با این نهاد حمایتی می طلبد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز