یاداشتی از رضا جودکی نژاد ؛

قدمت کشتی درهیبت پهلوانان سرتبرمفرغی لرستان/لزوم توجه به مظهرباستانی کشتی درمیزبانی خرم‌آباد

۱۳۹۶/۰۸/۱۲ - ۱۴:۵۳:۱۵
کد خبر: ۶۳۲۵۴۷
قدمت کشتی درهیبت پهلوانان سرتبرمفرغی لرستان/لزوم توجه به مظهرباستانی کشتی درمیزبانی خرم‌آباد
درفرهنگ ورزشی ایران زمین ومیتولوژی ایرانی ،میدان کشتی( زورو) پیش از هرچیزعرصه ایی معنوی برای انسان وورزیدن‌اراده او در نبرد نور وتاریکی ، خیروشر، اهورامزدا واهریمن است .

خبرگزاری برنالرستان - گروه ورزشی : در سرتبرمفرغی لرستان (هزاره اول قبل ازمیلاد) یعنی یکی از اشیاء باستانی مکشوف در غرب ایران که اینک به عنوان یکی از قله های بلند تمدن وهنر ایرانی زینت بخش بزرگترین موزه های جهان هستند ؛دوپهلوان ازقوم کاسی درهیبتی حماسی وشمایلی زیبادرحال کشتی گرفتن هستند.

درفرهنگ ورزشی ایران زمین ومیتولوژی ایرانی ،میدان کشتی( زورو) پیش از هرچیزعرصه ایی معنوی برای انسان و ورزیدن‌ اراده او در نبرد نور وتاریکی ، خیروشر، اهورامزدا واهریمن است .

به تعبیری بهتر کشتی ورزشی برجوشیده است از اساطیر ؛زیرادر باورهای انسان ازمنه کهن کشتی ورزش انسان -خدایان بوده است.

درشاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی یعنی شناسنامه پهلوانی ایرانیان ، نبردپهلوانان وقهرمانان شاهنامه  خود عرصه این شکل ازنبرداساطیری است.

باقوام یافتن تمدن ایرانی وعبور از ادوار نخستین به سمت  اسکان وشکل گیری مدنیت کلاسیک این‌حوزه تمدنی مهم بشر، ورزش کشتی در فرهنگ ومدنیت کلاسیک ایران نه فقط ورزشی صرفا جسمانی ،بلکه قلمرو یی  برای پروریدن هم جسم وهم تعالی روح قلمدادمی شد که جوانان درزورخانه ها اراده رابرای چیرگی برنفس  با زور ورزیدن وتمرین های موزون وسپس زورآزمایی وپنجه در افکندن در میدان کشتی  می پروراندند؛ آنچنانکه  انسان با منشی اخلاقی وفروتن درسرسپردگی به آستان حق جذب شود واینچنین است که  بعدها عرفان واشراق ایرانی با سنت پهلوانی در می آمیزدوعیاران رخ نشان می دهند.

نشانه های مردمشناسی  درمیان اقوام وقبایل ایران زمین نیزحاکی ازنفوذ ودرآمیختگی سنت کشتی وبه اصیلترین بیان ( زورو) با حیات آنان دارد آنچنانکه  ایل زادگان لرهنوز درفرهنگ بومی خود کشتی را''زوروصافونه'' می خوانندکه خود نشانه ایی است ازمانایی میراث ورزشی درحیات قوم باستانی لر .

از طرفی دیگر اگرچه هنوزتحقیقی ژرف ازابعاد زیبایی شناختی مفرغ های لرستان انجام‌نگرفته است ولی با کمی مداقه می توان آن  حس زیبایی شناختی که ،پهلوانان درحال زورآزمایی  برروی این سرتبرمفرغین،  برانگیخته می کنند را به گونه ایی  فهم کرد که به ژرفاهای روح پهلوانی یک قوم کهن نیز پی برد.

یعنی همان حس زیبایی شناختی که در نبرد پهلوانان  شاهنامه وجود دارد را دراین سرتبرمفرغین بازمانده از قوم کاسی نیز می توان احساس کردوحتی با این احساس خوشایند  به تماشای پیکارهای کشتی امروزی ها نشست.

 به هر روی این "سرتبرمفرغین پهلوان نشان"  را باید مظهری از قدمت کشتی درحوزه تمدن ایران بزرگ دانست که به عنوان نشانه شناسی قدمت ورزش کشتی درپهنه ایران‌زمین وقلمرو قوم باستانی لروهمچنین به افتخارپهلوانان و ورزشکاران لرستانی  اینک به طرز زیبایی زینت  ومنقوش پوستروتمبریادبود مسابقات کشتی بزرگسالان قهرمانی کشوربه میزبانی خرم‌آباد شده است.

بی گمان این کار هنری منقوش بر پوستر مسابقات کشتی بزرگسالان به میزبانی خرم آبادجای خوشوقتی داردوخود ادای احترامی است هم به میراث فرهنگی وباستانی قوم لر  وهم به سنت کشتی  در پهنه ایران زمین وفخر وافتخارات کشتی گیران ما ولی ادای احترام واقعی برای مانایی این کار زمانی است که به همت مسئولین ارشداستان  از جمله شهرداری خرم آباد میدانی به نام کشتی گیران وپهلوانان یا هرچه ! با نصب شمایل وتجسمی بزرگتر از هیبت این اثر باستانی در این میدان احداث شود تا مظهر غرور پهلوانی در ادوار باستان در عصر امروز ومدنیت جدید مردم لرستان وازجمله شهرکهن خرم آبادچهره ایی دیگر وجاودانه به خود گیردو مردم نیز هرروز با آن در پیوند باشند .

 

 

نظر شما