معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور:

با مشکل فرهنگی مصرف آب مواجه ایم / سیاستمداران کشور بحران آب را باور کنند

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۱۳:۲۶:۵۷
کد خبر: ۶۳۵۵۸۱
با مشکل فرهنگی مصرف آب مواجه ایم / سیاستمداران کشور بحران آب را باور کنند
معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه فرهنگ استفاده درست از آب در کشور نهادینه نشده است، گفت: سیاستمداران کشور باید بحرانی آبی را باور و برای آن چاره اندیشی کنند.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، عیسی کلانتری در همایش بحران آب با محوریت بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب از رویداد های جنبی پنجمین نمایشگاه نوآوری وفناوری ربع رشیدی ،  اظهار کرد: هنوز مردم و مسئولان به این باور نرسیده اند که با بحران آب در کشور مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه هنوز 50 روز از سال آبی می گذرد و متوسط بارندگی کشور، 12 میلی متر است و این میزان در مقایسه با سالهای اخیر بسیار ناچیز است، اعلام کرد: می توانیم با مشکل کم آبی سازش کنیم با این حال معضل اصلی این است که هنوز می پنداریم که آب به اندازه کافی داریم.

وی تاکید کرد: مسئولان و سیاستمداران کشور باید به باور بحران آبی برسند و برای آن چاره اندیشی کنند.

رییس محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: میزان بارندگی ها در اروپا سالانه 800 میلی متر مکعب است این در حالی است و هر شهروند اروپایی روزانه 150 لیتر آب مصرف می کند  و یک ایرانی بیش از 200 لیتر روزانه آب مصرف می کند و این نشان می دهد مردم به فرهنگ استفاده صحیح از آب پی نبرده اند.

وی تاکید کرد: در حوضه دریاچه ارومیه،طبق آنالیزها 83 درصد مدیریت نادرست مصرف آب  انسانی دلیل خشکی دریاچه ارومیه بوده است و قربانی نخست بی آبی محیط زیست و مردم خواهد بود.

کلانتری به وجود چاه های غیرمجاز و مجاز آبی در کشور اشاره کرد و گفت: برداشت بی رویه از چاه های آب نیز باعث تشدید بحران آب می شود.

وی با بیان اینکه باید حافظ منافع نسل های آینده باشیم، گفت: مسئله نخست در مقابله با بحران آب، فرهنگ استفاده درست از آب و کاهش مصرف آن است.

وی همچنین از ایجاد  و توسعه فضای سبز در بالای کوه عون ابن علی تبریز انتقاد و اعلام کرد: کار درستی نیست که آب را در چنین وضعیت کم آبی به 500 متر بالای کوه پمپاژ کنیم و باید سیاست های ما با منابع آبی هماهنگ شود.

گفتنی است پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی امروز بعد از ظهر در محل نمایشگاه بین المللی تبریز افتتاح و در جریان برگزار این نمایشگاه 28 رویداد فناورانه برگزار می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز