ربیع‌الاول نوید‌دهنده رخداد‌های فرخنده اسلام است

۱۴۰۱/۰۷/۰۵ - ۱۹:۴۴:۴۹
کد خبر: ۶۳۹۱۹۰
ربیع‌الاول نوید‌دهنده رخداد‌های فرخنده اسلام است
کارشناس مسائل دینی گفت: در ماه ربیع الاول اتفاقات و رویدادهای بسیار مهمی رخ داده که مهم‌ترین آن‌ها آغاز ولایت امام زمان، ولادت پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت است.

به گزارش برنا ؛ حجت‌الاسلام محمد متقی‌زاده با اشاره به مطرح بودن شبهاتی در فضای مجازی بین افراد مذهبی و دوستداران اهل بیت،  گفت : پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید«هر کسی مرا بخروج ماه صفر بشارت دهد من او را به بهشت بشارت می‌دهم» همچنین در جای دیگر فرمودند «هرکس حلول ماه ربیع الاول را به دیگران مژده دهد، من بهشت را به او مژده خواهم داد.»

وی در جواب این شبهات افزود: اولاً آنچه در احادیث آمده تنها قسمت کوتاهی از روایت است و بشارت بهشت به جناب ابوذر در ماه آذر رومی هست نه در ماه صفر! و علاوه بر آن این بشارت شخصی و مخصوص جناب ابوذر است، بنابراین قابل تعمیم نبوده و عمومی نیست.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: ثانیاً مرحوم علامه محمدتقی جعفری نیز در شرح بر مثنوی معنوی آنجایی که مولوی به این مضمون اشاره دارد، می‌نویسد «روایت فوق مأخذ معتبری ندارد، از میرداماد نقل شده است که روایت مجعول است. همچنین با نظر به اینکه بشارت به پایان یافتن یک ماه، مانند پایان یافتن روز برای همه معلوم می‌شود، پاداش بشارت پایان یافتن یک ماه را بهشت قرار دادن فوق‌العاده بعید به نظر می‌رسد».

متقی‌زاده ادامه داد: بنابراین لازم است از انتساب و انتشار هر مطلبی به اهل بیت(ع) تا زمانی که درستی آن اثبات نشده، خودداری نماییم، تا دچار نسبت‌های دروغ و ایجاد بدعت‌ها نشویم.

وی گفت: در ماه ربیع الاول اتفاقات و رویدادهای بسیار مهمی رخ داده که مهم‌ترین آن شهادت امام حسن عسگری، آغاز ولایت امام زمان، ولادت پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت است.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه آغاز امامت امام زمان (ع)، از روز جمعه هشتم ماه ربیع الاول سال 265 هجری قمری است افزود: روز شهادت امام یازدهم (ع)، آغاز امامت امام زمان (ع) است.

متقی‌زاده با بیان اینکه ولادت امام زمان در روز جمعه بوده و اولین روز امامتشان هم روز جمعه اضافه کرد: بنا بر نقلی که از نظر شیعه است، ظهور امام هم روز جمعه و همچنین یکی از اسامی آن حضرت نیز جمعه است و دیگر اینکه آغاز غیبت صغری امام زمان روی می‌دهد.

وی علت نامگذاری هفته وحدت را این عنوان کرد که به نظر برادران اهل سنت پیامبر در تاریخ دوازدهم و به نظر شیعه در هفدهم این ماه ربیع‌الاول متولد شده است و ادامه داد: به‌همین منظور از دوازدهم تا هفدهم این ماه را هفته‌ وحدت نامیدند.

این کارشناس مذهبی گفت: خدا به پیامبر دستور می‌دهد اگر در میان امتش تفرقه به وجود آمد خودش را کنار بکشد، یعنی به عنوان اعتراض آن‌ها را از خودش دور نماید.

متقی‌زاده افزود: با نگاهى دقیق و ژرف به مجموع روایاتى که از اهل بیت (ع) به دست ما رسیده است متوجه این حقیقت شگفت خواهیم شد که موضوع وحدت و یکپارچگی امت اسلامى، از مسائل بسیار مهم و قابل توجه نزد ائمه (ع) بوده است.

وی در پایان اضافه کرد: رئیس مکتب تشیع امام صادق (ع) درباره اهمیت نماز گزاردن با مخالفان مذهبى فرمودند «هر که با آن‌ها [مخالفان] در صف اول نماز بگزارد گویا با رسول خدا در صف اول نماز گزارده است».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز