معاون سیاسی استانداری فارس:

مشکل ما کمبود کتابخوان است نه کتابخانه !

۱۳۹۶/۰۸/۲۹ - ۱۳:۵۰:۴۲
کد خبر: ۶۳۹۳۲۵
مشکل ما کمبود کتابخوان است نه کتابخانه !
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس تاکید دارد که مشکل کشور ما کمبود کتابخوان است نه کتابخانه و مکانی برای عرضه‌ی کتاب؛ این مشکل باید با مشارکت خانواده‌ها، آموزش و پرورش و کتابداران حل شود.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ هادی پژوهش‌جهرمی امروز در آئین نکوداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در شیراز با طرح این سئوال که در شهرها و روستاهای واجد کتابخانه امروز چند کتابخوان وجود دارد؟ گفت: برگزاری چنین آیینی سالی یکبار ارزشمند است اما نیاز به توسعه‌ی فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستیم.

وی تاکید دارد که برای کتابخوان شدن افراد جامعه باید از کانون خانواده شروع کرد، گفت: وقتی پدر و مادرها کتاب نمی‌خوانند نباید انتظار داشت که فرزندان کتابخوان پرورش پیدا کند؛ در بسیاری از خانه‌ها کتاب‌های ارزشمند و گرانقیمتی در قفسه‌ها چیده شده است اما این کتابها سالی یکبار هم دست نمی‌خورد.

پژوهش اعتقاد دارد که کتابداران و مسئولان حوزه‌ی کتاب و نهادکتابخانه‌ها باید به دنبال یافتن راهکار برای اینکه چگونه کتاب را وارد خانه‌ها کنند باشند.

او با تاکید براینکه همه‌ی مشکل کتاب نخواندن به هزینه کتاب باز نمی‌گردد، دسترسی به کتاب را امروز بسیار مناسب‌تر از گذشته دانست و گفت: یکی از سازمان‌های تاثیرگذار در کتابخوان شدن افراد، آموزش و پرورش است؛ در دورانی که ما دانش‌آموز بودیم بودند معلمانی که دانش‌آموزان را به شیوه‌های مختلف تشویق به کتابخوانی می‌کردند؛ امام جماعت‌هایی بودند که با اتخاذ روش‌های تشویقی، کتابخوانی را ترویج می‌دادند.

پژوهش بخشی از سهم تلاش برای کتابخوان شدن جامعه را مربوط به فعالیت کتابداران دانست و با بیان اینکه امروز کتابداران در شرایطی نه چندان مطلوب به فعالیت مشغول هستند و باید قدردان آنان بود، گفت: کتابداران نباید به صرف اینکه کتابی به دست مراجعه کننده بدهند، اکتفا کنند؛ باید تلاش کرد کتاب را به خانه‌های مردم برد و خانواده‌ها را به کتابخانه‌ها کشاند.

او با بیان اینکه وضعیت فارس به لحاظ جمعیت باسواد، در مقایسه با میانگین کشوری خوب است، گفت: وقتی موضوع آسیب‌های اجتماعی را آسیب‌شناسی می‌کنیم، مشکل اصلی به نبود آگاهی‌های کامل و جامع در زمینه مسائل مختلف باز می‌گردد.

پژوهش استفاده از شیوه‌های مختلف اطلاع‌رسانی خصوصا تهیه و توزیع برشورها برای آگاهی بخشی پیرامون آسیب‌های اجتماعی را در کاهش مشکلات جامعه بسیار تاثیرگذار دانست.

معاون سیاسی استانداری فارس همچنین از خیران درخواست کرد که بخشی از اقدامات نیک‌اندیشانه و خیرخواهانه خود را به سمت ترویج کتابخوانی و توسعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه سوق دهند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز