مدیرکل بهزیستی یزد:

باید دستگاه های اجرایی برای احقاق حقوق معلولان همکاری کنند

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۱۴:۲۸:۱۹
کد خبر: ۶۴۳۰۵۹
باید دستگاه های اجرایی برای احقاق حقوق معلولان همکاری کنند
مدیرکل بهزیستی استان یزد با تاکید به اینکه تنها یک دستگاه مسئول امور معلولان جامعه نیست ، گفت: باید تمام دستگاه های اجرایی ذی ربط برای احقاق حقوق معلولان تلاش و همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ جلیل عفتی به مناسبت هفته افراد دارای معلولیت (12 تا 18آذر ماه) گفت : نیازها معلولان در زمینه های مختلف متفاوت است بنابراین نباید نسبت به آنها بی توجه بود.

وی تاکید کرد: برخی ها، افراد دارای معلولیت را خدمت گیرنده تلقی نمی کنند، چنین تصوری نهایت بی عدالتی است در حالیکه این قشر حق زندگی و استفاده از تمام امکانات جامعه را دارند.

مدیرکل بهزیستی یزد با بیان اینکه معلولان بخشی از جمعیت هستند، یادآور شد: نباید معلولان را از دیگر افراد جامعه جدا کرد، بلکه با فراهم کردن امکانات زمینه حضور آنها را در جامعه فراهم کرد.

وی در ادامه به لایحه پیشنهادی دولت در مورد حقوق افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: اگر این لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، قدمی بزرگ در احقاق حقوق معلولان برداشته می شود.

عفتی یادآور شد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب سال 83 است که در زمان اجرا در بسیاری موارد نواقصی داشت که در لایحه پیشنهادی رفع شد، امیدواریم در صحن علنی مجلس هم مورد تصویب نمایندگان خانه ملت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه 10درصد افراد هر جامعه ای معلول هستند، افزود: 4.5 درصد این تعداد دارای معلولیت بارز و شدیدند.

عفتی اظهار کرد: آمار افراد دچار معلولیت استان حدود 50 هزار نفر تخمین زده می شود ، هم اکنون 25 هزار و 200 نفر در بهزیستی پرونده دارند که مستقیما و بقیه نیز به صورت غیرمستقیم از خدمات این سازمان بهره مند هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون واگذاری فعالیت های تصدی گری و ارایه برخی خدمات به معلولان و افراد کم توان به بخش های غیردولتی در اولویت این نهاد حمایتی قرار دارد، افزود: 170 مرکز، موسسه غیردولتی و خدماتی در حوزه توانبخشی به معلولان استان خدمات ارایه می کنند.

رئیس بهزیستی استان یزد در ادامه با بیان اینکه در هفته افراد داری معلولیت برنامه های مختلفی از سوی تشکل های معلولان برگزار می شود، گفت: نشست با اعضای شواری اسلامی شهر ، تجلیل از معلولان موفق و بازدید از مراکز ارایه کننده خدمت به آنها از جمله برنامه های این هفته است.

وی اظهار کرد: برگزاری مسابقات مختلف ، برپایی نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های معلولان ، برپایی جشن و رایگان بودن خدمات توانبخشی از دیگر برنامه هاست.

عفتی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد پذیرش کودکان بی سرپرست زلزله کرمانشاه در مراکز زیر پوشش بهزیستی استان، گفت: این موضوع شایعه و دروغ است و پیام های مختلفی در شبکه های مجازی مبنی بر واگذاری کودکان بی سرپرست منتشر شد، صحت ندارد.

وی تصریح کرد: ستاد امداد رسانی بهزیستی کشور تعداد کودکان بدون سرپرست در زلزله کرمانشاه را 20 نفر اعلام کرد، سرپرستی آنها به بهزیستی واگذار نشد، کودک بدون سرپرست نداریم، آنها در همان منطقه با بستگانشان زندگی می کنند.

شعار هفته افراد دارای معلولیت « تصویب قانون اساسی و حمایت از افراد دارای معلولیت، اقدامات فراگیر برای تحقق جامعه پایدار و پذیرا برای همه» اعلام شده است.

40 درصد معلولان استان جسمی حرکتی، 27 درصد معلول ذهنی و بقیه دارای معلولیت شنوایی، بینایی و دیگر معلولیت ها هستند .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز