مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

بالغ بر ۷۰میلیارد ریال در حوزه مسکن معلولان هزینه شده است

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۱۲:۴۱:۳۵
کد خبر: ۶۴۴۱۵۴
بالغ بر ۷۰میلیارد ریال در حوزه مسکن معلولان هزینه شده است
علیرضا وارثی گفت: تاکنون 70میلیارد ریال جهت تامین هزینه های مسکن افراد معلول تحت پوشش بهزیستی استان قزوین توسط این سازمان هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، "علیرضا وارثی" مدیرکل بهزیستی استان قزوین که در جمع خبرنگاران بمناسبت فرارسیدن 12آذر روز جهانی معلولین سخن می گفت با اشاره به برنامه های تدارک دیده شده برای این روز و نیز تشریح اقدامات انجام شده برای این قشر افزود: بخش مسکن یکی از بزرگترین دغدغه های افراد معلول و مددجویان تحت پوشش بهزیستی است که در این راستا تاکنون مبلغ 70میلیارد ریال جهت تامین هزینه های این بخش توسط اداره کل بهزیستی استان قزوین تقبل شده است.

وارثی با بیان اینکه مسکن عامل مهمی برای توانمندسازی معلولان است ادامه داد: تاکنون 201خانواده دارای دو معلول در استان شناسایی و 60واحد مسکن به آنها واگذارشده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین 59معلول روستایی شناسایی شده و 22واحد نیز در اختیار آنها قرارگرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین نگاه سنتی خانواده ها به مقوله ازدواج را آسیب زا دانست و افزود: تاکید برخی خانواده ها به ازدواج فامیلی منجر به بروز اختلالاتی در فرزندان متولدشده از این مادران می شود که باید این فرهنگ اصلاح شود.

وارثی با اشاره به خدمات حوزه توانمندسازی بهزیستی اذعان کرد: برنامه آموزش مهارتهای حرفه ای در دستورکار قرار گرفته و به معلولان ارائه می شود و اشتغال این قشر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که تسهیلات و حمایت های بیمه ای برای تحقق اشتغال آنها در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: در همین راستا معلولان فاقد اشتغال مشروط براینکه قبلا تسهیلات دریافت نکرده باشند و دارای استعداد شغلی نیز باشند می توانند جهت تصدی شغل های مرتبط به بهزیستی مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تاکید کرد: علاوه بر بخش دولتی در بخش خصوصی نیز معلولان جهت تصدی پست ها در اولویت قرار دارند.

وارثی به حمایت از دانشجویان تحت پوشش بهزیستی هم اشاره کرد و گفت: 460معلول دارای تحصیلات داریم که سال گذشته بیش از 400میلیون تومان تسهیلات برای حمایت از تحصیل آنها پرداخت شد.

وی از توسعه مراکز ارائه خدمات بهزیستی هم خبر داد و افزود: طی این هفته 5مرکز دیگر به مراکز تحت پوشش بهزیستی افزوده می شود و با احتساب آنها تعداد این مراکز به 50مرکز خواهد رسید که بیش از 200نفر خدمات مختلف به ناشنوایان و ... ارائه خواهند داد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین درخصوص برنامه های روز جهانی معلولین توضیح داد: ارائه خدمات توان پزشکی رایگان، ملاقات معلولان موفق با نمایندگان مجلس، ملاقات 63کارفرمای کارآفرین در مراکز بهزیستی با استاندار؛ دیدار معلولان برگزیده با امام جمعه، بازدید از سالمندان و معلولین، حضور در مصاحبه رادیویی و برنامه بی حاشیه صداوسیمای مرکز قزوین و صحن شورای اسلامی از جمله برنامه های این روز است.

دکتر محمدصادق قاسمی موسس و مسوول فنی مرکز بیماران مزمن روان بهار هم در این نشست با بیان اینکه این مرکز در سال85 تاسیس شد، افزود: این مرکز مسئولیت ساماندهی بیماران بانوی بالای 14سال دارای اختلالات روانی مزمن را برعهده دارد.

دکتر قاسمی ادامه داد: افرادی که در این مرکز نگهداری می شوند به طور متوسط 2سال از شروع بیماری آنها گذشته و خدمات روانشناسی و روانپزشکی توسط نیروهای مجرب مرکز به آنها ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین دغدغه ما این است که این افراد هرچه سریع تر نجات پیداکرده و به آغوش خانواده های خود برگردند.

موسس و مسوول فنی مرکز بیماران مزمن روان بهار اذعان کرد: در حال حاضر یک سوم بیماران این مرکز آمادگی ترخیص را دارند ولی به دلیل اهمال خانواده ها و عدم استقبال پدر و مادران از این موضوع برخی افراد 7سال است که در این مرکز ماندگار شده اند.

دکتر قاسمی با انتقاد از نگاه نادرست جامعه به این افراد افزود: متاسفانه جامعه درک درستی از این بیماری و بیماران ندارد و تغییر نگرش در این خصوص ضروری است.

وی هدف نهایی این مرکز را برگرداندن افراد به زندگی عادی خود و سالم سازی زندگی آنها مطرح کرد.

خانم جاتن معاون توانبخشی بهزیستی قزوین هم در این نشست با اشاره به وجود دو مرکز مراقبین در قزوین افزود: 280معلول تحت پوشش این مراکز هستند و 29مراقب خدمات مختلفی را به آنها ارائه می کنند.

جاتن ادامه داد: افرادی که تحصیلات مرتبط با توانبخشی دارند کار درمان و مسائل دیگر را در خانه به افراد دارای اختلال آموزش می دهند.

وی با اشاره به استفاده از اعضای خانواده در طرح مراقبین اذعان کرد: در مستمری فقط مبلغی پرداخت می شود ولی در این طرح با پرداخت مبلغ 250هزار تومان به مراقبین نحوه رفتار و درمان توسط آنها به خانواده ها آموزش داده می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی قزوین به طرح حضور در منزل هم اشاره کرد و گفت: در این طرح تیم تخصصی بهزیستی به منازل مراجعه و خدمات خدمات مشاوره ای و درمانی خود را به خانواده های نیازمند ارائه می کنند.

جاتن ادامه داد: تاکنون 230نفر تحت پوشش ویزیت در منزل هستند و از خدمات بهزیستی در این زمینه بهره مند می شوند.

وی بیان کرد: هم اکنون 18مرکز توانبخشی در قزوین وجود دارد که 13مرکز مربوط به آموزش و 5مرکز هم مربوط به حرفه آموزی و کارگاه ها می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی قزوین درمورد مستمری پرداختی به مددجویان هم توضیح داد: 35میلیارد و 585میلیون و 160هزار ریال در سال به مددجویان مستمری پرداخت می شود.

جاتن ادامه داد: همچنین 76میلیارد و 950میلیون و 275هزار ریال نیز یارانه به مراکز بهزیستی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه 2500نفر در مراکز شبانه روزی سازمان از خدمات بهره مند می شوند، افزود: تجهیزات مختلفی مانند سمعک خریداری شده و هم اکنون 200دستگاه درحال توزیع میان افراد نیازمند است.

معاون توانبخشی بهزیستی قزوین اذعان کرد: طرح CPR علاوه بر شهرها در تمام روستاها فعال است و در شهرستان ها پرداخت کمک های موردی در زمینه درمان و ایاب و ذهاب و ... در دستورکار قرار دارد.

جاتن با اشاره به حمایت از تحصیل افراد تحت پوشش خاطرنشان کرد: هم اکنون 460دانشجوی تحت پوشش بهزیستی از کمک های این سازمان بهره مند می شود و در سال مبلغ 400میلیون تومان بابت تامین هزینه شهریه و ... به آنها پرداخت می شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مناسب سازی ادامه داد: در این زمینه تاکنون دو جلسه در مرکز استان و 10جلسه نیز در شهرستان ها و در قالب ستاد مناسب سازی استان و شهرستان برگزار شده است.

در پایان این نشست با حضور مسئولان و اصحاب رسانه از مرکز نگهداری افراد دارای بیماری روانی مزمن بازدید شد.

همچنین در این بازدید از مسوولین این مرکز که در زمینه تئاتر موفق به کسب عنوان شده بودند، با اهدای لوح تقدیر و هدیه ای قدردانی شد.

بهزیستی  (2)

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز