بنیانگذار آیین آواز ایرانی:

آشنازدایی، بی‌تفاوتی به سنت‌های دیرین نیست

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۱۵:۰۲:۵۲
کد خبر: ۶۴۴۸۷۱
آشنازدایی، بی‌تفاوتی به سنت‌های دیرین نیست
بنیانگذار آیین آواز ایرانی با پرداختن به مفهوم آشنایی‌زدایی در هنر گفت: آشنایی‌زدایی به معنای این نیست که ما گنجینه‌های هنری را کنار بگذاریم و بی‌تفاوت به سنت‌های دیرین باشیم.

به گزارش خبرگزاری برنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ  و ارشاد اسلامی استان زنجان، علی شیرازی در اولین نشست تخصصی آیین آواز ایرانی که در فرهنگسرای امام (ره) زنجان برگزار شد، نقش رسانه‌ها را در آشنازدایی هنر مهم دانست و اضافه کرد: در دوره‌ای شاهد اجرای زنده در هنرهای مختلف همچون تئاتر و آواز در رادیو بودیم و این نشان می‌دهد که با ورود رسانه‌ها شاهد تاثیرگذاری در سبک‌ها و شیوه‌های مختلف هنری بوده‌ایم.

مدرس آواز ایرانی با بیان اینکه در هستی هیچ چیز تمام ناشدنی نیست و دائم در حال آشنازدایی هستیم، بیان کرد: در زندگی روزمره تمامی قرارها و دیدارها را در زمان مشخصی تعیین می‌کنیم، غافل از اینکه تمامی آن‌ها به وقوع نمی‌پیوندد.

به گفته شیرازی، آشنایی‌زدایی نوعی معیارزدایی نیست و در واقع خلق معیارهای تازه است تا عرصه روزنه‌های تازه را بگشاییم.

وی با پرداختن به مفهوم هنر سطحی افزود: در این شکل هنری با مخاطب خاص به تکرار می‌افتد و در نهایت به افول ختم می‌شود و در نهایت هنر سطحی رواج پیدا می‌کند. آدم ها به تکرار می‌افتند و این هنر مجال پیدا می‌کند. البته بنده به شخصه مخالف آن نیستم و در این وادی می‌شود کارهایی کرد.

وی با بیان اینکه هر زمان هنر سطحی در کشوری رشد پیدا کند، هنر اصیل و ریشه‌دار آن دچار نوعی تسلسل می‌شود، ادامه داد: تک‌صدایی آواز ایرانی در برهه‌ای به این حال و روز افتاد؛ اما با این وجود هنوز برای رشد و بالندگی دوباره آن دیر نشده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز