مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان خبر داد :

محافل مولودی خوانی ماه ربیع الاول به میزبانی یک هزار مسجد استان کردستان

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۱۴:۴۹:۱۶
کد خبر: ۶۴۵۳۵۷
محافل مولودی خوانی ماه ربیع الاول به میزبانی یک هزار مسجد استان کردستان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: به مناسبت فرا رسیدن ماه ربیع الاول و گرامیداشت هفته وحدت یک هزار مراسم مولودی خوانی و دف نوازی در یک هزار مسجد این استان برگزار می شود.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ حجت الاسلام مصطفی نوروزی گفت : هم اکنون 2 هزار و 200 مسجد در استان وجود دارد که در یک هزار مسجد از این تعداد، برنامه های مولودی خوانی گسترده برگزار می شود .

وی پیش بینی کرد بیش از یک میلیون نفر از این محافل معنوی بهره مند شوند.

حجت الاسلام نوروزی با بیان اینکه هم اکنون مساجد استان آماده برپایی محافل و مجالس مولودی خوانی است، افزود: با برنامه ریزی های انجام شده توسط دستگاه های متولی و همچنین تلاش شبانه روزی هیات امنا و کمک های مردمی، مساجد استان برای برپایی مراسم مولودی خوانی، آذین بندی و غبارروبی شده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان با بیان اینکه این سازمان در راستای تقویت وحدت در میان مردم فعالیت ها و اقدامات موثری انجام داده است، تاکید کرد: ثبت موقوفه هایی با نیت تقویت وحدت توسط واقفان کردستانی از جمله این فعالیت ها است.

وی یادآور شد: با اقداماتی که از سوی مسئولان و مردم انجام شده هم اکنون وحدت در میان کردستانی ها بخوبی جامه عمل پوشانده است اما کافی نیست و باید اقدامات و تلاش های گسترده تری در این راستا انجام شود.

حجت الاسلام نوروزی هفته وحدت را بهانه ای برای نشان دادن وحدت و همدلی اهل تسنن و تشیع در کشور و استان دانست و گفت: می توان با انجام فعالیت های مناسب این استان فرهنگی را به عنوان نمادی از وحدت اسلامی در جهان معرفی کرد.

استان کردستان با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 یکی از استان‌های غرب ایران به مرکزیت شهر سنندج است، مساحت این استان ۲۸٬۲۰۰ کیلومتر مربع معادل ۱/۷ درصد مساحت کل کشور است.

این استان در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود است.

استان کردستان با کشور عراق ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.

براساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۹۰ این استان دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و ۱۶۹۷ آبادی دارای سکنه و ۱۸۷ آبادی خالی از سکنه ‌است.

شهرستان‌های این استان سنندج، مریوان، بیجار، دهگلان، دیواندره، سروآباد، سقز، قروه، کامیاران و بانه هستند.

در استان کردستان اکثریت با اهل تسنن است اما جمعیتی از کردهای شیعه نیز در شهرستان ‌های بیجار و قروه زندگی می‌کنند.

از 12 ربیع الاول که براساس روایات اهل سنت میلاد پیامبر نور و رحمت است تا 17 ربیع الاول که اهل تشیع اعتقاد به ولادت رسول اکرم (ص) دارد با نام هفته وحدت نامگذاری شده است.

 

نظر شما