در کارگروه استان پیشگیری از گسترش بافت ناکارآمد مطرح شد

ارئه آمار در زمینه معضلات مناطق حاشیه ای برعهده بهزیستی است

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۱۳:۰۲:۴۲
کد خبر: ۶۴۶۹۰۸
ارئه آمار در زمینه معضلات مناطق حاشیه ای برعهده بهزیستی است
کارگروه استانی پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد جدید(حاشیه نشینی) به ریاست حجت الله درودگر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی در سالن جلسات اداره کل برگزار شد.

حجت‌الله درودگر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت: طرح پاکسازی مناطق حاشیه نشین توسط نیروی انتظامی و ایجاد کمربند سبز توسط شهرداری از مصوبات جلسه قبل است، جمع‌آوری آمار و ارقام عددی در زمینه معضلات و مشکلات مناطق حاشیه ای برعهده بهزیستی گذارده شد. برگزاری جلسه ای با محوریت بررسی نحوه خدمات رسانی با حضور بهزیستی، نمایندگان بهداشت، کمیته امداد و نهادهای کمک رسان استان و دهیاران روستاهای حاشیه‌ای از مصوباتی بود که باید عملیاتی می شد.

وی افزود: با توجه به افزایش ساخت و ساز در مناطق حاشیه ای ایجاد کمربند سبز با مسئولیت شهرداری دورتا دور شهر یک امر مهم و مفید است که محدوده شهری را مشخص کند. در بحث اطلاع رسانی واگذاری پلاک های دولتی پیشنهاد می کنم از ظرفیت اداره برق، آب و گاز در ارسال قبوض و مساجد استفاده شود.

معاون اجتماعی دادگستری کل استان برلزوم مقاوم سازی سکونتگاه های غیر رسمی جهت جلوگیری از بلایای طبیعی و خسارات جانی تأکید کرد و افزود: نباید اجازه دهیم تعداد این سکونتگاه ها بیشتر شود باید حداقل وضع موجود حفظ شود، برای تحقق این امر باید اراضی که مستعد ایجاد سکونتگاه های غیر رسمی هستند شناسایی و کاربری آنها مشخص شود.

درودگر ادامه داد: شناسایی اراضی یاد شده از اولویت های مهم استان به ویژه در اراک و ساوه است. بسیاری از این اراضی زمین های کشاورزی هستند که تغییر کاربری آنها قطعاً ممنوع است و جهاد کشاورزی باید در این زمینه توجه خاص داشته باشد.

وی افزود: باید از ظرفیت کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون نیز استفاده کرد در این کمیسیون باید مصوب شود که ساخت و سازهای غیر قانونی در اراضی ملی و کشاورزی تنها به جریمه بسنده نشود و تخریب شود. مشکل اینجا است که بسیاری از اراضی حاشیه‌ای که کاربری کشاورزی و غیره دارند بدون مراجعه برای تغییر کاربری تبدیل به منازل مسکونی می شود و این امر سبب ایجاد سکونتگاه های غیررسمی می شود.

درودگر اظهار کرد: اگر سکونتگاه‌های غیر رسمی ساوه به حال خود رها می‌شد معلوم نبود وضعیت شهرستان از لحاظ تعداد سکونتگاه ها غیر رسمی چگونه بود ولی خوشبختانه تمام دستگاه‌ها با یکدیگر همسو شدند و ساخت و ساز غیرمجاز در مناطق مستعد کاهش پیدا کرد.

مصطفی حیاتی، معاون اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در ادامه بیان کرد: روستاهایی که در تهدید سکونتگاه های غیر رسمی هستند دارای طرح هادی هستند؛ اما این طرح حداقل دو سال یک بار به روز رسانی می شود و به همین دلیل مردم در ساخت و ساز مشکل دارند، در نتیجه خارج از بافت طرح هادی ساخت و ساز صورت می‌گیرد در حالی که اگر این طرح به موقع به روز رسانی شود مردم برای ساخت و ساز مجوز می گیرند و از بروز مشکلات جلوگیری می شود.

حیاتی از اجرای طرح کاداستر در کشورخبرداد و گفت: در استان مرکزی با ۵ درصد پیشرفت با مقیاس یک پانصدم نقشه زمینی داریم که دقت بالایی دارد متأسفانه اعتباری برای به روز رسانی این طرح موجود نیست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکثر پلاک‌های کوی علی بن ابیطالب دولتی هستند در دو سال گذشته با مصوبه دولت اعلام کردیم که این زمین ها به افراد واگذار شوند دبیرخانه ای در اداره کل مسکن و شهرسازی تشکیل شد تا زمین های بالغ بر ۱۵۰ متر را واگذار کنند اما استقبالی از این طرح توسط ساکنین پلاک ها انجام نگرفت.

این مقام مسئول عنوان کرد: یکی از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی ایجاد زیرساخت های لازم برای اجرای کاداستر است، درراستای اجرای این طرح ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفتند اما با گذشت ۹ ماه از سال هیچ اعتباری به ما تخصیص نشده است.

وی به مشکلات بافت بازار سرپوشیده اراک نیز اشاره کرد و افزود: این بازار دارای دیوارهای مشترک زیادی است و مردم مشکلات عدیده ای در ساخت و ساز در محدوده بازار دارند متاسفانه اعتباری برای نقشه برداری زمینی این محدوده وجود ندارد.

مجید موزونی، سرپرست مدیریت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان هم بیان کرد: در بحث سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های فرسوده ستاد استانی متشکل از ۴ کارگروه از جمله وقف، پیشگیری و اقتصاد تشکیل شده است. امسال ۱۸ برنامه برای بافت‌های فرسوده در حال اجرا است، رسیدگی به بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی تنها به عهده شهرداری و راه شهرسازی نیست.

موزونی گفت: عمدتاً سکونتگاه های غیر رسمی شهرستان اراک متصل به روستاها هستند که روستاهای در معرض خطر نامیده می‌شوند، قرار بود در ستاد ملی در راستای بازآفرینی برای روستاهای در معرض خطر طرح تهیه شود اما متأسفانه علیرغم پیگیری‌های زیاد، بنیاد مسکن تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است.

عبدالکریم یادگاری، معاون اجتماعی اداراه کل بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: سند «برنامه عملیاتی دستگاه های اجرایی در سکونتگاه های غیر رسمی» در ۲۴ شاخص تنظیم و بیشترین وظایف بر عهده اداره کل بهزیستی استان قرار گرفته است این سند در حوزه های مختلف همچون پیشگیری، توانبخشی، مشارکت های مردمی و... تدوین شده است. متأسفانه نرم افزار کامل و جامعی همچون بانک اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد. از طریق سه پایگاهی که این اداره در سکونتگاه های غیررسمی اراک دارد در قالب پرسشنامه در حال جمع آوری اطلاعات لازم هستیم بزرگترین مشکل تهیه نرم افرار، اطلس مناطق حاشیه نشین، تامین اعتبار است.

یادآور می شود؛ مصوبات این جلسه باتوجه به اهمیت کاهش و مدیریت مناطق حاشیه ای عبارت از شناسایی مناطق حاشیه نشین از سوی شهرداری، ایجاد گشت مشترک از سوی شهرداری، نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن و ایجاد کمربند سبز دورتادور شهر از سوی شهرداری است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز