ذخیره خونی ۹ روز استان آذربایجان‌غربی در مواقع بحرانی موجود است

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۱۳:۲۳:۲۱
کد خبر: ۶۴۷۴۶۶
ذخیره خونی ۹ روز استان آذربایجان‌غربی در مواقع بحرانی موجود است
مدیرکل سازمان انتقال خون آذربایجان غربی گفت: ذخیره خونی ۹ روز استان آذربایجان‌غربی در مواقع بحرانی موجود است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، مجتبی قهرمان رضائیه، مدیرکل سازمان انتقال خون آذربایجان غربی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۹۵، پلاسما فلز تولیدی را در استان با توجه به هدف وزارت بهداشت بر این اساس که تمام داروهای مشتق پلاسما از پلاسمای ایرانی تولید شود راه اندازی کردیم.

وی با بیان این که همچنین امسال طرح سلول های بنیادی راه اندازی شده افزود: فرد اهدا کننده می تواند برای اهدای خون، پلاسما یا پلاکت مراجعه نماید و یا در طرح سلول های بنیادی مشارکت کند.

رضائیه اظهار کرد: برای پلاسما فلز درمانی، دستگاه های جدیدی موجود است که با برنامه ریزی جدید، مبنی بر این که بیماران نیازمند تعویض پلاسما را تحت پوشش قرار دهیم.

وی با اشاره به این که محصولاتی را که از طریق بخش فریزس تولید میکنیم دارای اثربخشی بسیار بالا با عوارض صفر است ادامه داد: گفتنی است قبل از این که عمل جراحی صورت بگیرد باید خون بیمار مدیریت شود؛ به صورتی که خون هدر رفته از بیمار، در حین جراحی فیلتر کرده و دوباره به سیستم بدن فرد وارد نماییم.

رضائیه تصریح کرد: تمام دنیا اکنون درگیر دو بخش فریزس و مدیریت خون بیمار می باشند؛ در سال ۹۰ پلاکت فریزس و از ۹۲ وارد مقوله ارسال پلاسما شده ایم، همچنین در سال گذشته تولید دارو از پلاسما آغاز شده است.

مدیرکل سازمان انتقال خون آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: دریافت آزمایشاتی از قبیل هپاتیت، ایدز و دیگر آزمایشات تخصصی لازم توسط دستگاه های مربوطه برای اهدا خون ضروری می باشد.

وی با اشاره به آمار سالانه اهداکنندگان خون گفت: سازمان، سالانه قریب به یکصد هزار نفر مراجعه کننده داشته و این آمار پاسخگوی صد در صد بیمارستان ها می باشد.

رضائیه افزود: در هشت ماهه سال ۹۶ نسبت به سال مشابه قبل ۴/۱۸ درصد افزایش اهدا داشته ایم؛ همچنین تعداد اهدا کنندگان با سابقه، ۲۶ هزار و ۹۱۸ نفر در سال ۹۶ تاکنون بوده و ذخیره خونی ۹ روز استانی چه در وضعیت عادی و چه در وضعیت بحرانی موجود می باشد.

علیرضا خواجه نجفی، معاون امور فناوری انتقال خون آذربایجان غربی نیز با اشاره به برنامه آتی سازمان گفت: برنامه ۹۰۹۰ برنامه ای است که تا ۴ سال آینده ۹۰ درصد بیماران HIV را شناسایی کرده و ۹۰ درصد آنان برای جلوگیری از انتقال این ویروس به دیگران تحت پوشش خواهند بود.

وی با بیان این که اگر آلودگی هم وجود داشته باشه از دید آزمایشگاه ها دور نمانده و ویروس زدایی میشوند خاطرنشان کرد: چون سازمان به عنوان رفرانس آزمایش تاییدیه کشوری است، لذا اگر مواردی مشاهده شود کاملا محرمانه در اختیار معاونت بهداشتی دانشگاه قرار داده و بر اساس برنامه ۹۰۹۰، افراد شناسایی و از انتقال ویروس جلوگیری خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: امسال تنها ۹ مورد از سوی دانشگاه شناسایی و اعلام شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز