نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی :

سهمیه ته لنجی ملوانان افزایش می یابد

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۲:۱۸:۲۷
کد خبر: ۶۴۷۵۱۱
سهمیه ته لنجی ملوانان افزایش می یابد
نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای تبصره 2 ماده 5 قانون ورود کالای همراه ملوان (ته لنجی) میزان سهمیه هر ملوان در این استان از 100 میلیون در هر سفر به 200میلیون ریال افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ براساس مصوبه ساماندهی ته لنجی که در ماههای اخیر توسط دولت تصویب و آیین نامه اجرایی آن ابلاغ شد، مقرر شد، هر ملوان در هر سفر (6 سفر در طول یک سال) 100 میلیون ریال کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کند.

اما این مصوبه به دلیل آنچه کاهش میزان کالای همراه ملوان عنوان شده، ساحل نشینان استان بوشهر را راضی نکرد طوریکه با وجود گذشت بیش از 2 ماه از زمان آغاز اجرای مصوبه ته لنجی اما تاکنون به دلیل مخالفت ملوانان و صاحبان شناورهای سفاری و خودداری آنها از سفر دریایی در عمل این مصوبه در استان بوشهر محقق نشده است.

حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری گفت : معیشت و زندگی مرزنشینان ساحلی استان بوشهر با دریا و دریانوردی پیوندی ناگسستنی دارد که در این ارتباط ساماندهی کالای ته لنجی با در نظر گرفتن معیشت ملوانان ضروری است.

وی اضافه کرد: رونق اقتصادی مناطق مرزی و ساحلی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد که در این ارتباط نیاز است به این مناطق بویژه معیشت ملوانان آن توجه ویژه شود.

خدری ادامه داد: با توجه به اهمیت کالای ته لنجی برای مردم مرز نشین بویژه ساحل نشینان استان بوشهر که از زمان اجرای آئین نامه ساماندهی ته لنجی مشکل بزرگی گریبانگیر آنها شده معضل ته لنجی باید با قید فوریت و با در نظر گرفتن معاش ملوانان و لنجداران حل شود.

پیش از این مصوبه میزان قانونی و اسمی کالای همراه ملوان در هر سفر برای یک ملوان 40 میلیون ریال بود اما در عمل و اجرا ملوانان بسیار فراتر از این میزان کالای خارجی در هر سفر بدون پرداخت عوارض گمرکی در قالب ته لنجی وارد می کردند.

با اجرای مصوبه ساماندهی ته لنجی اگرچه این میزان بطور قانونی برای هر ملوان نسبت به قبل 2.5 برابر شده است، ولی با توجه به اینکه مصوبه جدید بصورت دقیق و با نظارت اجرا می شود و ملوانان برای واردات در قالب مصوبه تنها به ارزش 100 میلیون ریال می توانند کالا وارد کنند و از واردات بیشتر آنها جلوگیری می شود، ناراضی هستند.

یکی از مزیت های مصوبه ته لنجی فراهم شدن امکان جابه جایی این کالاها در سطح استان بوشهر و جمع شدن خودرهای شوتی ( خودروهای سورای تندرو که کالای قاچاق حمل می کنند و باعث حوادث زیادی در جاده ها می شوند) از سطح جاده های این استان است.

ملوانان و صاحبان شناورهای باری و سفاری می گویند: میزان کالای همراه ملوان تعیین شده برای هر ملوان در هر سفر دریایی کفاف هزینه های رفت و برگشت شناورها را نمی دهد و با این شرایط تداوم فعالیت آنها در این حوزه غیر قابل توجیه شده است.

اما باتوجه به اینکه ملوانان از سواد و مهارت لازم برای ورود به دیگر حوزه های کاری برخوردار نیستند بیکاری می تواند تامین اقتصاد خانواده های آنها را به چالشی بزرگ روبرو کند به همین دلیل مسئولان باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

بیش از ۲ هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارد که هرکدام از این لنج‌ها بین ۶ تا 8 ملوان دارند و بیش از ۱۲ هزار نفر بطور مستقیم در شناورها اشتغال دارند.

۳۵ تا ۴۰ هزار نفر نیز در بازار شهرهای ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته لنجی فعالیت می کنند که با این احتساب خانواده های ملوانان و بازاریان حدود ۱۶۰ هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات کالای ته لنجی امرار معاش دارند.

بتازگی برخی از ملوانان اعلام کرده اند که تخلیه شناورهای سفاری و باری در اسکله های بندرهای استان بوشهر به دلیل نامعلومی انجام نمی شود که مسئولان گمرک دلیل آن را قانع نشدن صاحبان شناورها برای تخلیه کالا طبق مصوبه جدید ته لنجی عنوان می کنند.

در ماه های اخیر با کاهش تخلیه و سفرهای دریایی شناورهای باری در استان بوشهر میزان کالاهای همراه ملوان در بازار این استان کاهش و قیمت آنها افزایش 30 تا 40 درصدی داشته است که این مشکل علاوه بر ملوانان، صاحبان شناورها و فعالان بازاری مرتبط با کالای ته لنجی معیشت همه ساحل نشینان را تحت تاثیر قرار داده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز