دادستان شهرستان بویین زهرا:

زندان باید آخرین راه باشد

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۱۹:۰۸:۰۸
کد خبر: ۶۴۹۱۵۷
زندان باید آخرین راه باشد
سعید اقبالی گفت: نگاه عمومی جامعه در برخورد با جرائم و تخلفات حبس و زندانی شدن افراد است در حالی که زندان باید راه نهایی و آخرین برای کار قضایی باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، "سعید اقبالی" دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بویین زهرا گفت:  حبس‌ زدایی و کاهش اطاله دادرسی از سیاست های کلان قوه قضائیه است و همه بزرگان و مسولان کشور دغدغه کاهش جمعیت زندان ها را دارند.

وی ادامه داد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص، حجت بر همه مسوولان تمام شد و همگان متوجه شدند که حبس زدایی تنها سیاست قوه قضائیه نیست بلکه سیاست حاکمیت است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بویین زهرا اضافه کرد: حبس زدایی سیاستی علمی، منطقی و اجرا شده در بیشتر کشورهاست و با تأسی از بیانات رهبری تدوین شده تا امنیت جامعه در حد مطلوب باشد و همگی می خواهند افراد حاضر در زندان با حرفه آموزی و آموزش های لازم به آغوش گرم خانواده و جامعه بازگردند.

وی عنوان کرد: باید تمام توان خود را به عنوان یک مسوولیت شرعی و قانونی جهت اجرای این سیاست و تحقق منویات مقام معظم رهبری به کار گیریم.

اقبالی خاطرنشان کرد: ما در حبس زدایی به دنبال استفاده منطقی، عقلانی و هدفمند از مجازات حبس هستیم، حبس زدایی یک اندیشه خاص دستگاه قضایی نیست بلکه موضوع حبس زدایی خواست ملی، دینی ،عقلانی و فرا قوه ای است.

وی اعلام کرد: باید موضوع مجازات های جایگزین زندان در دستور کار باشد تا بتوانیم شاهد کاهش محسوس جمعیت زندانیان باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بویین زهرا توضیح داد: در حال حاضر علاوه بر روش‎ هایی که برای کاهش صدور احکام مجازات حبس به کار برده می‎ شود، تعلیق مجازات مجرمانی که برای نخستین بار مرتکب جرم می‎ شوند از دیگر راه‎ های مؤثر در کاهش جمعیت کیفری زندان ها به شمار می ‎آید.

وی گفت: سیاست حبس‎زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‎ها، می‎تواند از طریق بهره‎گیری از روش‎های متعدد در مسیر اجرا موفقیت‎های بیشتری کسب کند.

اقبالی اظهار داشت: مشکلات اقتصادی، بیکاری و غیره از عوامل تاثیرگذار در بروز جرایم و در نتیجه افزایش زندانیان محسوب می‎شوند.

وی عنوان کرد: باید توجه کرد که در بسیاری از مواقع حضور فرد در زندان به لحاظ اجتماعی و اعتباری صدمات جبران ناپذیری را به زندگی متهم وارد می‌ کند، از سوی دیگر زمانی که فردی وارد زندان می شود آسیب های اجتماعی بسیاری خانواده این فرد را تهدید می کند بنابراین استفاده از مجازات های جایگزین برای کاستن از ضررها و آسیب های جدی زندان به افراد و خانواده زندانیان ضروری است.

 

وی اعلام کرد: مشکل دیگری هم که در میان مراجعان و ذهن مردم وجود دارد این است که نگاه عمومی جامعه در برخورد با جرائم و تخلفات حبس و زندانی شدن افراد است در حالی که زندان باید راه نهایی و آخرین برای کار قضایی باشد.

دادستان بویین زهرا ادامه داد: البته امروز با توجه به گستردگی جوامع و پیچیدگی جرایم و لزوم مقابله با شرارت‌ها و تبهکاری ها و از طرفی ضرورت حفظ امنیت اجتماعی، برای محافظت از جامعه و مقابله با اقدامات مخرب لازم است مکانی به نام زندان داشته باشیم.

اقبالی بیان کرد: در خصوص کاهش اطاله دادرسی، اطاله دادرسی امروزه یکی از دغدغه‌های بزرگ قوه قضاییه است و الکترونیکی شدن ابلاغ‌ها می‌تواند گام بلندی در کاهش اطاله دادرسی باشد.

وی یادآور شد: این طرح سبب افزایش سرعت، دقت و حفظ حریم خصوصی مردم می ‌شود و نظارت جامع و کامل مدیران سبب کاهش اطاله دادرسی است.

 

نظر شما
پرونده ویژه