نماینده ووشو بانوان قوچان اذعان کرد:

مربیان هستند که مدال آوران را می سازند

۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۰۵:۵۳:۲۳
کد خبر: ۶۴۹۶۲۰
مربیان هستند که مدال آوران را می سازند
نماینده ووشو بانوان قوچان اظهار کرد: معتقدم ارزش گذاری ها در جامعه ما ایراد دارد و وقتی تقدیر و تجلیلی صورت می گیرد نقش مربی خیلی کمرنگ تر از بازیکنان دیده می شود، در صورتی که مربیان هستند که مدال آوران را می سازند و زحمت اصلی بر دوش مربیان است.

گفتگوی برنا با نماینده ووشو بانوان قوچان را در ادامه بخوانید:

- خودتان را معرفی کنید

اسماء قاسم پور هستم مربی ووشو که از سال 85 به سبک بی شائولین کار می کنم و نائب رئیس و نماینده این سبک در شهرستان قوچان می باشم.

-کمی در مورد ووشو توضیح دهید در شهرستان قوچان می باشم.

ووشو به هنرهای رزمی چینی گفته می شود که در دو بخش ساندا و تالو برگزار و به عنوان کهن ترین رشته رزمی در جهان شناخته می شود که امروزه یک ورزش بین المللی و زیر نظر فدراسیون بین المللی ووشو اداره می شود که مسابقات قهرمانی جهان این رشته از سال 1991 هر دو سال یک بار برگزار می شود وکمربندهای ووشو به ترتیب زرد،نارنجی،سبز، آبی، بنفش، قهوه ای، قرمز و مشکی است که کمربند مشکی دان یک تا دان نه را در بر می گیرد.

-  چه مقام هایی تا امروز کسب کرده اید

بیش از ده دوره کسب مقام اول و شرکت در اردوهای استان خراسان رضوی و در دو دوره در مسابقات کشوری بازی کردم و در یک دوره انتخابیه ترکیه مدال طلا کسب کردم و در سال 93 تعداد سه نفر از بازیکنانم در مسابقات کشوری اعزام و در دو دوره تیم های اردوی استان حضور داشتند.

همچنین در سال 96 چهار نفر از بازیکنانم در سه دوره بازی سبکی و دو استانی موفق به کسب مدال طلا و همچنین نقره شدند و امسال نیز خانم الهه فروتن در تاریخ 10 آذرماه با کسب عنوان قهرمانی به تیم ووشوی استان خراسان رضوی جهت اعزام مسابقات تیم ملی ووشو نوجوانان دعوت شد.

 - آیا ووشو در ایران و قوچان از محبوبیت برخوردار است

این هنر رزمی یکی از زیباترین و محبوبترین هنرهای رزمی در چین و کل جهان است و به نظر من رسانه تاثیر بسیار زیادی در محبوبیت یک رشته ورزشی دارد و حتی صحبت مسئولین درباره رشته های گوناگون ورزشی می تواند بسیار در این موضوع تاثیر گذار باشد؛ وقتی این همه مدال و قهرمانی در این رشته داریم قطعا می توانیم با تبلیغات سطح را بالا برده تا بازیکنان بیشتری وارد مسابقات و استعدادهای بیشتر و بهتری کشف شوند البته در این اواخر شرایط خیلی بهتر شده است.

 - استقبال و واکنش مردم از موفقیت های تیم ووشو بانوان قوچان چیست

در هنگام استقبال بسیاری از افراد و حتی کودکان وقتی مردم مراسم استقبال را می بینند دوست دارند که روزی حلقه گل بر گردن آنها انداخته شود به نظر من این علاقه مندی ها زمانی به وجود می آید که برخورد مثبت و زیبایی از مردم و مسئولین دیده شود که استقبال زیبایی از آن ها در نظر گرفته شود.

 - برای تشویق جوانان نسبت به این رشته چه کارهایی باید انجام شود

اگر فرهنگ سازی کنیم و شرایط را برای جوانان محیا کنیم می توانیم زودتر به نتیجه برسیم و اگر امکانات داشته باشیم از نظر فرهنگی می توانیم این رشته را توسعه بدهیم و اوقات فراغت جوانان را به سوی الگوهای مثبت هدایت کنیم.

- مشکلات و محدودیت های ووشو برای بانوان چیست

پیشرفت در جامعه ورزشی کمی برای خانم‌ها  سخت است آن هم وقتی که این افراد از شهری کوچکتر بخواهند خودشان را با چنگ و دندان و تحمل سختی های فراوان به خصوص بدون حمایت مالی و پشتوانه خاصی خودشان را بالا بکشند.

-  امکانات ورزشی قوچان در شان و در حد قهرمانان و مربیانی که داریم هست یا خیر. توضیح دهید

مسلما هر چه امکانات بیشتر باشد قطعا به نتیجه مطلوبتری می رسیم که این امکانات بهتر مسلما باید با حمایت مسئولین همراه باشد.

 -نظر شما درباره حفظ شان مربی در جامعه چیست

معتقدم ارزش گذاری ها در جامعه ما ایراد دارد؛ وقتی تقدیر و تجلیلی صورت می گیرد نقش مربی خیلی کمرنگ تر از بازیکنان دیده می شود، در صورتی که این مربیان هستند که مدال آوران را می سازند و زحمت اصلی بر دوش مربیان است.

-  چه انتظاراتی از مسئولین شهرستان دارید

من انتظاری از مسئولین ندارم اما این موضوع دلیل نمی شود که اگر مسئولی می داند که با توجه کردن به یک مربی یا بازیکن با سابقه در سطح بالا و تشویق آن‌ها ورزش شهر و استان را به ادامه مسیر افتخار آفرینی کند کوتاهی کند و به نظر من در شان یک مربی و بازیکن مدال آور نیست که بخواهد خودش پیگیر برخی موضوعات مانند تجلیل و تقدیر و حمایت مالی بازیکنان در طی مسابقات.

-  سخن پایانی

تشکر ویژه دارم از دبیر هیئت استان خراسان رضوی آقای غلامعلی محمودی و رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان قوچان آقای محمدیان و همچنین تشکر ویژه از مادر و همسر عزیزم که در همه شرایط و سختی ها به من کمک کردند و در این مدت پشتوانه محکمی برای من بدند و همچنین تشکر از اسپانسور تیم، خانم محدثه قاسم پور و آقای سجاد قربانی.

مصاحبه: سهیلا چترابگون

 

نظر شما
پرونده ویژه