استاندار کرمانشاه خبر داد :

زلزله باعث جان باختن ۲۹۶ نفر اهل سنت، ۲۸۷ نفر اهل حق و ۳۷ نفر اهل تشیع شد

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۱۴:۱۶:۳۸
کد خبر: ۶۵۰۵۷۱
زلزله باعث جان باختن ۲۹۶ نفر اهل سنت، ۲۸۷ نفر اهل حق و ۳۷ نفر اهل تشیع شد
استاندار کرمانشاه گفت: طبق ارزیابی بعمل آمده، زلزله 7.3 ریشتری روز 21 آبان که حدود 20 ثانیه به طول انجامید، 50 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف استان خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، هوشنگ بازوند در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که در سرسرای شهدای دولت استانداری برگزار شد،  گفت : این زلزله که در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است بیش از 10 هزار کیلومتر را تحت تاثیر قرار داده و از عمق تخریبی بسیار بالایی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: از مجموع خسارات وارد آمده به کل استان در اثر این زمین لرزه بسیار قدرتمند، یک هزار و 350 میلیارد ریال آن خسارات وارده به فضاهای آموزشی بوده است.

بازوند گفت: زیرساخت های استان کرمانشاه نظیر شبکه های آب و فاضلاب، برق، مخابرات و گاز نیز متحمل خسارتی در حدود 12 هزار و 400 میلیارد ریال شدند.

استاندار کرمانشاه در ادامه به تسهیلات و کمک های بلاعوض اختصاص یافته به استان در پی وقوع زمین لرزه شدید یک ماه پیش اشاره و اظهار کرد: تاکنون 2 هزار و 102 میلیارد تومان تسهیلات و اعتبار به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اختصاص یافته است.

وی به بخشی از این کمک ها و تسهیلات نیز اشاره کرد و گفت: کمک های بلاعوض 281 میلیارد تومان، تسهیلات مسکن 845 میلیارد تومان، تسهیلات قرض الحسنه 235 میلیارد تومان و تسهیلات برای واحدهای اقتصادی و اصناف نیز 600 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

بازوند همچنین از اختصاص تسهیلات 600 میلیارد تومانی برای رونق اقتصادی و کسب و کار در استان خبر داد و از مدیران خواست برای جذب این رقم تلاش کنند.

استاندار کرمانشاه در ادامه به طرح موضوع افزایش سهم یک درصدی استان از محل 1.5 میلیارد دلار صندوق ذخیره ارزی استان که رقمی در حدود 120 میلیارد تومان می شود اشاره و اظهار کرد: اگر این اعتبار تامین شود تقریبا مشکل خسارت وارد آمده به زیرساخت های استان مرتفع می شود.

استاندار کرمانشاه گفت: زلزله 7.3 ریشتری شامگاه 21 آبان، باعث جان باختن 620 نفر از هم استانی هایمان شد که 296 نفر آن ها اهل سنت، 287 نفر اهل حق و 37 نفر نیز اهل تشیع بودند.

بازوند، تعداد روستاهای خسارت دیده را نیز یک هزار و 930 مورد ذکر کرد و افزود: 255 روستا از این تعداد کامل تخریب شدند.

مدیر ارشد استان همچنین تعداد واحدهای 100 درصدی تخریبی استان را 19 هزار مورد ذکر کرد و گفت: بیش از 60 هزار واحد نیز دچار آسیب جدی شدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به عملیات اسکان موقت زلزله زدگان اشاره و اظهار کرد: اگر بتوانیم در روستاها 11 هزار کانکس نصب کنیم بیش از 90 درصد مشکل اسکان موقت مرتفع می شود.

بازوند با اشاره به اینکه روزانه 350 تا 400 کانکس در مناطق روستایی نصب می شود، گفت: تاکنون کار ساخت هشت هزار سکو برای استقرار کانکس روی آن انجام شده و عمدتا نیز کانکس های روستایی در حیاط و یا کنار منزل زلزله زدگان نصب می شود تا پس از بازسازی کامل واحدها، این افراد بتوانند از آن کانکس هم برای خود استفاده کنند.

استاندار کرمانشاه گفت: کار اسکان موقت در شهرها کمی متفاوت از روستاهاست چرا که برخی مستاجر بوده اند، برخی ها نیز در آپارتمان سکونت داشته اند که بسته به شرایط کانکس برای اسکان موقت در اختیار آن ها قرار می گیرد.

وی گفت: همزمان با اسکان موقت عملیات پی کنی و فنداسیون 560 واحد مسکونی برای اسکان دائم زلزله زدگان آغاز شده است.

بازوند به اقدام های انجام شده در حوزه بهداشت و درمان مناطق آسیب دیده نیز اشاره و اظهار کرد: چند روز پیش با همکاری بسیار خوب وزارت بهداشت یک بیمارستان 50 تختخوابی در کمتر از 25 روز در سرپل ذهاب افتتاح شد و هم اکنون نیز حدود 25 تیم سیار پزشکی در مناطق زلزله زده مشغول به انجام خدمت هستند.

استاندار کرمانشاه گفت: تاکنون نزدیک به 100 هزار تخته چادر و 40 هزار بخاری برقی در میان زلزله زدگان توزیع شده است، ضمن اینکه 50 هزار دفترچه امدادی نیز برای افراد حادثه دیده صادر گردیده است.

وی با اشاره به حجم بالای تخریب زلزله 7.3 ریشتری شامگاه 21 آبان استان کرمانشاه، اظهار داشت: با این حال امداد رسانی از همان ساعت اولیه وقوع حادثه آغاز و تقریبا تا ساعت 11 ظهر روز پس از زلزله (22 آبان) 2 هزار و 900 نفر از زیرآوار نجات پیدا کردند.

بازوند گفت: ارتش، سپاه، هلال احمر، اورژانس و بسیاری از دستگاه های خدمات رسان از همان ساعات اولیه وقوع حادثه در شهرهای زلزله زده حضور پیدا کردند و به یاری زلزله زدگان شتافتند.

مدیر ارشد استان کرمانشاه در ادامه با قدردانی از رهبر معظم انقلاب، افزود: پیام ارزشمند ایشان در صبح روز بعد از حادثه تبدیل به وفاق و همدلی و منشا خدمات رسانی هرچه بهتر به زلزله زدگان شد و سپس شاهد حضور ارزشمند معظم له در منطقه بودیم که تسکینی بود بر آلام حادثه دیدگان و امید به زندگی دوباره را در آن ها زنده کرد.

وی همچنین با قدردانی از تلاش های رئیس جمهوری و هیات دولت در یاری رساندن به زلزله زدگان، گفت: آقای روحانی از همان ساعات ابتدایی وقوع زمین لرزه به صورت جدی و لحظه به لحظه پیگیر موضوع بودند و اقای رحمانی فضلی وزیر کشور نیز صبح روز بعد از حادثه مناطق زلزله زده آمدند.

بازوند با بیان اینکه اکثر وزاری دولت در مناطق زلزله زده حضور پیدا کرده و دستورات لازم برای تسهیل در امداد رسانی را صادر کردند، گفت: باید از وزرای کشور و بهداشت و درمان به صورت ویژه که توجه خاصی به مردم زلزله زده داشتند، قدردانی کنم.

استاندار کرمانشاه همچنین از فرماندهان نیروهای مسلح، امیر موسوی فرمانده ارتش، سرلشکرجعفری فرمانده سپاه و سردار اشتری فرمانده انتظامی و دیگر نیروهای نظامی و انتظامی که شبانه روز برای یاری رساندن به زلزله زدگان و برقراری نظم و امنیت مناطق زلزله زده تلاش کردند، قدردانی نمود.

وی تاکید کرد: باید صمیمانه از عموم مردم خونگرم ایران اسلامی و استان کرمانشاه که در این مدت و از همان صبح روز بعد از حادثه پای کار آمده و با ارسال کمک های نقدی و غیرنقدی و همچنین حضور در منطقه به یاری آسیب دیدگان شتافتند نیز تشکر و قدردانی کنم.

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به وجود پروژه های نیمه کاره زیادی در استان اشاره و اظهار کرد: این پروژه ها هر چه سریعتر باید تعیین تکلیف شوند چرا که باقی ماندن آن ها به این وضع باعث بی اعتمادی مردم خواهد شد.

بازوند با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان باید برنامه ای برای اجرای هرچه سریعتر این پروژه ها ارائه کند، گفت: پروژه ای که بیش از 10 سال از آغاز به کار آن گذشته اما هنوز به بهره برداری نرسیده چهره خوبی را از استان کرمانشاه ترسیم نمی کند.

وی با بیان اینکه کرمانشاه از ظرفیت های بالایی در حوزه های مختلف برخوردار است، گفت: این استان هم اکنون به استان های غربی کشور خدمات مختلفی ارائه می کند و باید بتوانیم از این ظرفیت در راستای توسعه هرچه بیشتر استفاده کنیم.

استاندار کرمانشاه، یکی از محورهای توسعه استان را حوزه گردشگری معرفی کرد و گفت: با وجود جاذبه های مختلف طبیعی و تاریخی باید به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل شویم.

بازوند در ادامه خواستار تحرک اقتصادی در استان نیز شد و گفت: وضعیت اقتصادی کرمانشاه با تولید ثروت و حضور سرمایه گذار بهبود پیدا می کند و باید زمینه ای برای جذب این افراد فراهم کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات استان روند پیچیده و طولانی بروکراسی اداری برای اعطای مجوز به سرمایه گذاران است به گونه ای که هم اکنون بیش از 70 روز کار برای صدور مجوز به طول می انجامد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در اکثر کشورها کار صدور مجوز برای سرمایه گذاران ظرف مدت 24 ساعت انجام می شود، گفت: ما نیز باید به این سمت پیش برویم چرا که اگر نتوانیم روند صدور مجوز را به کوتاه ترین زمان ممکن برسانیم فرصت سرمایه گذاری در استان را از دست خواهیم داد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدام هایی که باید انجام بگیرد، شناسایی ظرفیت های استان در حوزه های مختلف است تا آن ها را به سرمایه گذاران معرفی و بتوانیم رونق اقتصادی ایجاد کنیم.

بازوند همچنین از مدیران استانی خواست تا به پیمانکاران زیرمجموعه خود تکلیف کنند که حتما از نیروهای بومی به عنوان نیروی کار خود استفاده و حق آوردن کارگر از سایر استان ها را ندارند.

استاندار کرمانشاه گفت: مدیران به شرطی پروژه ای را بخصوص در مناطق زلزله زده به پیمانکاران بسپارند که از نیروهای کار بومی استان کرمانشاه در پروژه استفاده شود.

وی در ادامه بر کاهش حواشی استان تاکید کرد و گفت: این حواشی مشکلی از کسی حل نمی کند، آنچه که امروز مردم از مجموعه مدیران توقع دارند کار و تلاش شبانه روزی است که باید به این خواسته به حق مردم، عمل کرد.

بازوند همچنین با تقدیر از تلاش ها و زحمات یوسف شاه حسینی معاون سابق سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه، حضور محمدابراهیم الهی تبار به عنوان سرپرست این معاونت را به فال نیک گرفت و گفت: وی فرد توانمندی است و امیدوارم بتواند همانند آقای شاه حسینی برنامه های خوبی را در راس معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی اجرا کند.

در پایان این مراسم با اهدای لوح و هدایایی از 25 ماه تلاش شاه حسینی به عنوان معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه قدردانی و محمدابراهیم الهی تبار به عنوان سرپرست جدید این معاونت معرفی شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز