نگاهی به آیین " یلدا " در لرستان

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۱۲:۳۷:۳۵
کد خبر: ۶۵۱۵۵۴
نگاهی به آیین  یلدا   در لرستان
در قدیم رایج بود که در شب یلدا بچه های محله مخصوصا در روستاها با تشکیل گروه بر بام خانه های مردم می رفتند.

 خبرگزاری برنالرستان- گروه اجتماعی  ؛شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.

خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و تنقلات مختلف مثل تخمه و پسته و بادام و گندم و انار و شادونه و کنجد  را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. پس از سرو تنقلات، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ و شاهنامه خوانی رایج است

در فرهنگ استان لرستان و شهرستان سلسله معمولا از قدیم ذبح گوسفند و بز و بزغاله و در میان خانواده های کم در آمد روستایی ذبح بوقلمون یا خروس و....معما بودن و این سمت دیرینه با فراز و نشیب هایی در شب یلدا (چله )همچنان رایج است به نحوی که در شب یلدا در چارگوشه شهرها و روستاها دود و بوی کباب چنجه و....همه جا را فرا می گیرد .

در قدیم رایج بود که بچه های محله مخصوصا در روستاها با تشکیل گروه بر بام خانه های مردم می رفتند و شعار می دادند :ایمشو اول قهاره ،خیر دهونت بواره ،نون و پنیر و شیره ،کیخا هونت نمیره ...و سپس کیسه یا سبدی را  با طناب به داخل حیاط یا ایوان خانه ها آویزان می کردند ؛ صاحبان  خانه ها نیز هدایایی مثل تنقلات و میوه و نخود و کشمش یا غذا داخل سبد به آنها هدیه می کردند که این سنت حسنه  دوره گردی جوانان و بچه ها در  محله ها متاسفانه این روزها تقریبا به فراموشی سپرده شده است ..

پیشاپیش یلدایتان پر از نور و سرور و شادابی باد

 

نویسنده : حمید پیرنیا

 

نظر شما