معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان خبر داد :

کردستان با ۸۱ درصد رشد دومین استان کشور از نظر نرخ باسوادی است

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۲:۱۹:۳۹
کد خبر: ۶۵۳۲۰۰
کردستان با ۸۱ درصد رشد دومین استان کشور از نظر نرخ باسوادی است
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: براساس نتایج سرشماری سال 95، نرخ باسوادی در این استان بیش از 81 درصد است که از این نظر دومین استان کشور هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا ، رمضان یوسفی روز شنبه به مناسبت آغاز هفته سوادآموزی در نشست خبری  گفت: بر این اساس، تعداد باسوادان استان در رده سنی 10 تا 49 سال یک میلیون و 169 هزار و 552 نفر و تعداد بی سوادان در این رنج 265 هزار و 104 نفر است.

وی با بیان اینکه براین اساس 81.5 درصد افراد جامعه ما در رنج سنی 6 سال به بالا باسواد و 18.5 درصد نیز بی سواد هستند، افزود: نرخ بیسوادی مردان در استان 12.1 درصد و زنان نیز 25 درصد است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان همچنین با بیان اینکه بیشترین نرخ بی سوادی ما در رنج سنی 6 سال به بالا مربوط به مناطق روستایی است، تاکید کرد: براساس آمار، هم اکنون 36.6 درصد زنان و 19.3 درصد مردان جامعه روستایی استان بی سواد هستند.

به گفته وی، بیشترین نرخ باسوادی در استان کردستان مربوط به سنندج با 84.9 درصد و کمترین نیز مربوط به سروآباد با 70.5 درصد است البته دو - سوم تعداد بی سوادان استان را زنان تشکیل می دهند.

یوسفی با بیان اینکه در سرشماری سال 95، کردستان در رشد خالص باسوادی دومین استان کشور بود، یادآور شد: در 2 سال گذشته و با تلاش های انجام شده، استان در زمینه انسداد مبادی بی سوادی در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه نرخ باسوادی استان در رنج سنی 6 تا 30 سال بالاتر از میانگین کشوری و در 30 تا 39 سال در میانگین کشوری قرار دارد، گفت: بیشترین آمار ما در زمینه بی سوادی مربوط به رنج سنی 39 سال به بالا است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به تلاش هایی که در کشور برای ریشه کنی بی سوادی انجام می شود، اضافه کرد: در هیچ کجای دنیا همانند جمهوری اسلامی برای باسواد کردن افراد جامعه هزینه نمی شود و طرح های حمایتی و پاداش و تشویق در این زمینه وجود ندارد.

وی یادآور شد: در استان کردستان طرح ها و برنامه های مختلفی در زمینه ریشه کنی بی سوادی اجرا می شود که راه اندازی مراکز یادگیری محلی، اجرای طرح شورای سواد آموزی روستایی و توانمند سازی آموزش دهندگان از جمله این برنامه ها است.

یوسفی از اصحاب رسانه و مطبوعات استان خواست در زمینه تشویق و ترغیب افراد بی سواد جامعه به سمت یادگیری و سواد آموزی تلاش کرده و با اطلاع رسانی صحیح و مناسب متولیان امر را در موضوع ریشه کنی بی سوادی یاری کنند.

هفتم دی سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در سال 1358 است به همین مناسبت از دوم تا هشتم دی به عنوان هفته نهضت سواد آموزی نامگذاری شده است.

 

نظر شما