الهیارملکشاهی:

بعد از قانون گذاری، نظارت در مجلس اهمیت دارد

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۱۳:۴۲:۰۸
کد خبر: ۶۵۳۶۵۸
بعد از قانون گذاری، نظارت در مجلس اهمیت دارد
نماینده مردم کوهدشت ورمشکان در مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت به عنوان یکی از وظایف و اختیارات مجلس شناخته می‌شود که بعد از قانون گذاری، نظارت در مجلس اهمیت دارد.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان به نقل از خانه ملت ؛ملکشاهی در خصوص انواع نظارت‌هایی که در قانون وجود دارد، اظهار داشت: موضوع نظارت از نظر لغوی یک معنی بیشتر ندارد و آن هم مراقبت کردن و دیدن است، در قوانین کشور نیز نظارت در جاهای مختلفی آمده و نظارت به عنوان یکی از وظایف و اختیارات مجلس شناخته می‌شود که بعد از قانون گذاری، نظارت در مجلس اهمیت دارد.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یا سازمان بازرسی کل کشور بر حُسن اجرای قوانین نظارت می‌کند، دیوان محاسبات بر حُسن اجرای قوانین مالی و بودجه نظارت می‌کند، بیان کرد: شورای نگهبان نیز بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نظارت می‌کند و نظارت در جاهای مختلفی است.

وی در خصوص نظارت شورای نگهبان افزود: در گذشته این نظارت به شکل مطلق آمده بود و برداشت‌های زیادی از آن می‌شد و دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه که آیا این نظارت استصوابی است یا استطلاعی، مطرح می‌شد.

تشریح ویژگی‌های نظارت استصوابی شورای نگهبان

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظارت استطلاعی یعنی اینکه ناظر نگاه کند که ببیند کاری درست انجام می شود یا نه، اما توان اصلاح آن را نداشته باشد ولی نظارت استصوابی به این معناست که ناظر هم نگاه و بررسی می‌کند و هم اینکه اگر اشکالی وجود دارد مانع از آن می‌شود و می‌تواند ورود جدی داشته باشد.

ملکشاهی متذکر شد: در قانون عادی این موضوع اصلاح شد و در ماده 3 قانون انتخابات مجلس به صراحت نظارت شورای نگهبان استصوابی و در همه مراحل و در همه امور انتخابات بیان شده است.

نظارت شورای نگهبان بر انتخابات چگونه است؟

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان اگر در بحث هیات‌های اجرایی نیز اشکالی ببیند نظر خود را بطور جدی می‌تواند اجرا کند، افزود: شورای نگهبان می‌تواند هیات اجرائی که فرمانداران انتخاب می‌کنند را نپذیرد و بگوید این افراد صلاحیت ندارند و افراد دیگری را معرفی کنید که این نتیجه نظارت استصوابی است، ولی اگر نوع نظارت شورای نگهبان استطلاعی بود این شورا صرفا می‌توانست بگوید این افراد صلاحیت این کار را نداشتند، ولی در آن صورت شورای نگهبان هیچ کاری نمی‌توانست انجام دهد.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بحث برگزاری انتخابات نیز شورای نگهبان بر همه مراحل و قسمت‌های انتخابات نظارت می‌کند، گفت: از طرف شورای نگهبان بر هر صندوقی چند نفر به عنوان ناظر ثابت حضور دارد و تا این نظار امصا نکنند، صحت آن صندوق تایید نمی‌شود.

ملکشاهی با بیان اینکه در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات خبرگان، ریاست جمهوری و خبرگان نظارت شورای نگهبان به صورت اسصتوابی انجام می‌شود، متذکر شد: این شورا اگر مشاهده کند کسی صلاحیت قانونی را ندارد، قاطعانه می‌تواند صلاحیت آن فرد را رد کند و افراد در صورت تایید می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

نظارت مجلس بدون تصریح قانون، استصوابی است

وی با اشاره به اینکه در قانون ما صراحت وجود دارد که نظارت استصوابی شورای نگهبان در همه امور و مراحل جاری است، افزود: نظارت مجلس نیز دقیقا استصوابی است، اگرچه تصریحی در خصوص آن وجود ندارد.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نظارت مجلس از طریق تذکر است و همین که از رادیو قرائت می‌شود همه مردم می‌فهمند یک مدیر یا وزیر وظیفه خود را به خوبی انجام نداده و این موضوع خود اثرگذار است.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مرحله بعد از تذکر، سوال نمایندگان از وزرا یا رئیس‌جمهور مطرح می‌شود، گفت: اگر نماینده یا نمایندگان قانع نشوند آن وزیر کارت زرد می‌گیرد و بعد از آن مرحله استیضاح است که در این مرحله نیز اگر نمایندگان قانع نشوند، به آن وزیر رای عدم اعتماد می‌دهند و عزل می‌شود که این موضوع نشان می‌دهد نظارت مجلس استصوابی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز