بیمه های فارس از بیمارستان ها طلب دارند، بیمارستان ها از بیمه ها

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۱۴:۰۱:۵۷
کد خبر: ۶۵۴۷۱۴
بیمه های فارس از بیمارستان ها طلب دارند، بیمارستان ها از بیمه ها
برخی بیمارستان های فارس از ارائه خدمات غیر اورژانسی خودداری می کنند و دلیل آن را پرداخت نشدن کارانه پزشکان و کادر بیمارستانی می دانند که با پا درمیانی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و بیمه فروکش می کند تا اقدام بعدی و میانجیگری دیگر.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ معمولا بخشی از این کارانه ها از محل بدهی بیمه ها به دولت تامین می شود و لی بیمه ها می گویند خود ما از دولت، طلب داریم.

روزهای گذشته در بیمارستان نی ریز در شرق استان فارس ، روزهای پیشتر بیمارستان نمازی شیراز شاهد چنین مواردی یعنی قطع خدمات درمانی بودیم و احتمالا روزهای آتی در سایر بیمارستان ها این قضیه تکرار خواهد شد.

کش و قوس ها دراین زمینه معمولا با پرداخت بخشی از مطالبات دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پایان می رسد اما چند ماه بعد سر از جایی دیگر در می آورد و دوباره همان آش و همان کاسه و این قصه سر دراز دارد.

اقدام پزشکان وبیمارستان هایی که دراین عرصه دست از کار می کشند از سوی فعالان فضای مجازی به اعتصاب تعبیر می شود اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی این اقدامات را اعتصاب نمی دانند ومعتقدند این حرکت برای احقاق حق پزشکان و کادر بیمارستانی و یادآوری طلب دانشگاه و بیمارستان ها است و در عین حال همه بیمارستان ها در شرایط حساس و با درک نیازهای جامعه به خدمت رسانی ادامه داده اند و هیچگاه خللی در ارائه خدمات پزشکی صورت نگرفته است.

در تازه ترین اقدام مشابه اوایل هفته جاری کادر پزشکی و بیمارستاین بیمارستان نی ریز برای ساعاتی دست از کار کشیدند که دکتر عبدالخالق کشاورزی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: با وساطت و قول پیگیری مطالبات ارائه خدمات دراین بیمارستان تداوم یافته است و این پایان ماجرا نیست و قطعا ما باز هم شاهد چنین حرکت های اعتراضی خواهیم بود.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اغلب بیمه ها به ویژه بیمه سلامت ایران در زمینه پرداخت بدهی های خود دچار تاخیر هستند، بسیاری از آنها بدهی میلیاردی به بیمارستان ها دارند ، شرایط به گونه ای است که کادر بیمارستانی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند، ارقام طلب این دانشگاه از بیمه ها از 700 میلیارد تومان تا یک هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

به دنبال هر اعتراضی که پزشکان و کادر بیمارستانی صورت می دهند و با پرداخت بخشی از مطالبات این ارقام قدری فروکش می کند و پایین می آید اما یکی دو ماه بعد باز هم سیر صعودی دارد.

گفته شده مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای اعطای خدمات برخی بیمارستان ها به بیماران و قبول تعهد بیمه ها ریش گرو می گذارند و با چانه زنی و دخالت ریش سفید ها و سفر یکی دو معاون وزارت بهداشت و یکی دو مسئول عالیرتبه از سازمان های بیمه گر این روند بهبود می یابد اما استخوان دراین عرصه همیشه لای زخم است و هیچگاه بهبودی کامل نمی یابد.

گاه دولت قولی مبنی بر کمک به بیمه سلامت ایران می دهد و امیدها برای پرداخت مطالبات دانشگاه از محل این کمک ها بالا می گیرد تا در ایفای تعهدات و پرداخت کارانه کارکنان و پزشکان گشایشی حاصل شود.

بیمه نیروهای مسلح و بیمه تامین اجتماعی نیز بدهی هایی دارند اما غالب بدهی متعلق به بیمه سلامت ایران است که از مرکز می بایست در آن تحول ایجاد شود.

پرسش این است که کارانه پزشکان از کجا آمده است ؟ چرا باید پزشکان کارانه و اضافه تراز حقوق دریافتی داشته باشند؟

منابع دانشگاهی دراین باره گفته اند:کارانه هایی که به متخصصین و پزشکان فوق تخصص پرداخت می شود را نباید با پرداخت های نجومی اشتباه گرفت ، پرداخت کارانه به متخصصین هر چند ارقام میلیونی دارد اما صرفا گوشه ای اندک از خدمات ارزنده این قشر را جبران می کند.

به گفته این منابع، برخی از پزشکان و متخصصان دانشگاهی و اعضای هیات علمی و کسانی که بیرون از دانشگاه و بیمارستان ها مطب ندارند و استفاده اختصاصی از تخصص خود نمی کنند اگر در این شرایط نبودند و برای خودشان در بیرون از دانشگاه و خارج از سیستم دولتی کار می کردند دهها برابر کارانه ای که به آنها پرداخت می شود درآمد داشتند.

با این توصیف گفته شده که پزشکان و متخصصان و کسانی که در حوزه بالینی فعالیت می کنند در برابر فعالیت های خود علاوه بر حقوق باید کارانه دریافت کنند، دریافت کارانه در مقابل کاری است که متخصصان و پزشکان برای پذیرش و معاینه و درمان بیماران انجام می دهند ، این افراد در واقع بخشی از وقت و انرژی خود را که می توانستند صرف تفریح و استراحت و امور دیگر بکنند به دانشگاه و به بیماران اختصاص داده اند.

اما تاخیر در پرداخت کارانه پزشکان بنا به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مدیران بیمه سلامت استان فارس به دلیل بدهی است که این بدهی شامل طلب هریک از این دو سازمان از دیگری است.

هم مسئولان دانشگاه و بیمارستان ها از بدهی بیمه به این دانشگاه سخن می گویند و هم مدیران بیمه سلامت استان فارس اعلام می کنند که دانشگاه علوم پزشکی به ما بدهی دارد و عصاره این بحث این است که همانطور که بیمه سلامت به برخی دانشگاه ها و به دانشگاه علوم پزشکی شیراز بدهی دارد ، وزارت بهداشت و مجموعه دولت هم به بیمه سلامت ایران بدهی دارند.

بدهی متقابل این سازمان به سازمان دیگر موجب بروز مشکلاتی از جمله تاخیر در پرداخت کارانه پزشکان شده است.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بارها تاکید کرده اند که همین بدقولی ها وعدم پرداخت بدهی ها باعث شده که ما نیز در ایفای تعهدات و پرداخت کارانه پزشکان و متخصصان و کادر بهداشت و درمان دچار مشکل شویم و این روند با تاخیر همراه شود.

اما سازمان های بیمه گر در این عرصه خود را هم بدهکار، و هم بستانکار می دانند.

دکتر محمدرضا ممتحن مدیر کل بیمه سلامت استان فارس دراین زمینه گفت : همانطور که بیمه سلامت به برخی دانشگاه ها و به دانشگاه علوم پزشکی شیراز بدهی دارد، وزارت بهداشت و مجموعه دولت هم به بیمه سلامت ایران بدهی دارند.

به گفته وی در صورت تامین این مبالغ و پرداخت آن قطعا بیمه می تواند بدهی دانشگاه ها را پرداخت کند وتاخیری در مطالبات پیش نیاید.

وی با بیان اینکه در مجموع موضوع باید در سطح کلان کشور حل و فصل شود گفت : ما با دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعامل خوب و روابط حسنه ای داریم و در مجموع سعی کرده ایم در حد توان قسمتی از مطالبات این دانشگاه را پرداخت کنیم.

آنچه نباید از نظر دور داشت این است که در این میان نباید منافع جامعه و منافع مردم فدای کش و قوس ها و چانه زنی این دستگاه ها شود، هر چند نام دست از کار کشیدن کادر بیمارستانی و پزشکان در بیمارستان ها ی فارس اعتصاب نباشد و هر نام دیگری داشته باشد نباید ولو برای چند ساعت مردم از خدمات پزشکی بی بهره بمانند.

این روند شامل داروخانه ها ، شرکت ها ی دارویی ، پزشکان خانواده ، درمانگاه ها و سایر مرکز بهداشتی و درمانی هم می شود و ما شاهد تاخیر در پرداخت به این مراکز و دست از کار کشیدن برخی از این مراکز نیز در مناطق مختلف استان فارس بوده ایم .

 

نظر شما